Viveiro til Camarinas

Onsdag d. 26/8 sejlede vi fra Viveiro kl. 08.00 da vi havde en tur på ca. 55 mil til A Coruna. Da vi startede ud var der en del dis og det var også lidt koldt, så vi fandt sejlbukserne frem for ikke at komme til at fryse. Der var igen ikke for megen vind, så motoren måtte hjælpe til. Vi satte både Mesan- og storsejlet på vej ud fra ankerpladsen, men efter et stykke tid bjærgede vi storsejlet, da der ikke var vindtryk nok til at få fart i båden. Disen fortsatte det meste af formiddagen, men det gjorde bare at kysten så mere barsk ud.

Da vi passerede Rio de Cedeira kom der en sejlbåd ud derinde fra, og på AIS’en kunne vi se at det var S/Y Papaya, som også er med i FTLF Atlantic Flotille 2020. Da vi kom ind til A Coruna, lå der yderliger 2 danske både inde i havnen, S/Y Idefix fra Skive og S/Y Carpe Diem fra Lynetten. S/Y Carpe Diem er også med i Flotillen over Atlanten i år, så dem kommer vi helt sikkert til at se mere til på turen sydover. Inden aftenen var gået lå vi i alt 6 danske både på rad og række ved samme bro i havnen, de 2 sidste – S/Y Luckypotato og S/Y Andersine den Anden – er på vej hjemad.

6 danske både på stribe

Torsdag d. 27/8 gik vi en tur ud til Herkules fyrtårnet, som er verdens ældste fungerende fyrtårn. Det var en fin tur derud, men også lidt hårdt, da byen ligger på en klippe og så går det bare opad den ene vej, men vi klarede det. Hjemturen gik vi uden at kigge på telefonens kort, og kom til at gå lidt i den forkerte retning, men det gjorde egentlig ikke noget, for vi kom forbi byens strandpromenade. Tilbage på båden besluttede vi os for at vi lige så godt kunne få vasket det sidste snavstøj, da vi nu havde muligheden for det. Og her er tørretumbleren gratis. Det er den første havn hvor vi har set at vaskemaskinerne har kørt så meget. Der var i hvertfald mange som benyttede sig af at få vasket. Resten af aftenen gik med at snakke med de andre danskere.

Fredag d. 28/8 tog vi på en heldagstur ind til Santiago de Compostela. Vi skulle med toget allerede kl. 09.00, så vi gik fra båden omkring kl. 08.00. Det tog også ca. 40 min at gå fra havnen indtil stationen. Selve togturen tog kun 28 min, så det var nemt. I Santiago de Compostela er domkirken meget berømt, da det er her at Caminoen ender og på pladsen foran kunne vi også se en del “pilgrimsvandrere” med rygsæk, vandrestøvler og stok. Vi gik også på Caminoen, nemlig fra banegården og op til domkirken, en tur på ca. 1,5 km. Domkirken er også utrolig flot indvendig men de var igang med en større renovering, så det var ikke det hele man kunne komme til at se. Det vi så var rigtig flot. Herefter fandt vi turistkontoret og fik et bykort. På kortet var der indtegnet en tur rundt i byen, så man var sikker på at man så det hele. Turen ville tage ca. 2-3 timer, så den besluttede vi os for at gå. Vi havde masser af tid, da vi først skulle med toget tilbage kl. 16.00. Selve byen er også utrolig flot med en masse smalle gader og gyder. Mange af butikkerne har bibeholdt de gamle skilte og facader, så det så godt ud. Godt trætte i benene efter næsten 17 km gåen ialt kom vi tilbage til båden, lige som det begyndte at regne. Vi blev lidt våde det sidste stykke ned til båden.

Her er lidt billeder fra Santiago de Compostela:

Lørdag d. 29/8 slappede vi af efter de mange km i benene. Var først færdig med morgenmaden omkring kl. 11, vi kan ikke rigtig komme ud af køjen før det bliver lyst, og det sker først omkring kl. 08.00, så det tager lidt tid før vi er klar til dagens opgaver/oplevelser. Idag stod den på båd projekter som vi ikke nåede inden vi tog hjemmefra, bl.a. fik vi endelig imprægneret sprayhooden, så nu kan den sikkert holde os tørre det næste lange stykke tid. Peter fik også påbegyndt at lave lys på vores el-panel, så vi kan se hvad vi nu har tændt. Det er et projekt som tager lidt tid, da de små dioder først skal limes fast, og så skal de loddes på ledningerne. Efter aftensmaden var vi inviteret over på Carpe Diem sammen med Idefix til drinks/vin. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor vi fik vendt hele verdenssituationen, talt om vores sejlplaner etc. Vi var tilbage på Cap Maj lige over midnat, men da det er søndag i morgen gør det ikke noget, bare vi har det hyggeligt.

Søndag d. 30/8 stod vi op til regnvejr, så det var bare med at fortsætte med projekterne fra igår. Peter fik gjort el-panelet færdigt, og jeg fik syet siderne til vore bimini, så vi kan få mere skygge i cockpittet når det bliver nødvendigt. Det er med at benytte sig af at vi har strøm når vi ligger i havn, når man nu skal bruge symaskinen. Vi fik også besøg af Alex fra Andersine den Anden, da han gerne ville høre lidt om vores tur i Biscayen, da han påtænker at tage den vej hjem. Det var rigtig hyggeligt, da han også kunne give os tips og ideer til vores tur sydpå. Da vi var færdige med diverse projekter gik vi lige en tur langs med havnen da vi lige trængte til at få os rørt lidt inden vi skal sejle videre i morgen tidlig.

Vi skulle også lige have afregnet havnepengene inden de lukkede på kontoret her til aften. Vi fik en rabat på 20% fordi vi har haft 5 overnatninger. Normalt er det først fra den 6. overnatning man får rabat, men på grund af Corona situationen, har de besluttet at give det fra den 5. overnatning. Det siger vi jo ikke nej til. Her i Spanien er det meget normalt at man først afregner når man sejler og ikke når man ankommer. På den måde skal de kun have fat i ens papirer en gang.

Mandag d. 31/8 afgik vi fra havnen lidt over 08.00. Mesan- og storsejl blev sat inden vi sejlede ud af havnebassinet, men som så mange gange før, så var der ikke vind nok, og den vind der var kom lige bagfra. Så storsejlet blev bjærget igen efter ca. 1 times sejlads, da det bare stod og slog fra den ene side til den anden. Dønningerne var rimelige, og blev mindre jo tættere vi kom på vores destination – Camarinas – hvor vi vil ligge for anker. Turen herned var igen med en flot kyststrækning og indsejlingen til Ria de Camarinas var rigtig flot med byen på den ene side og bjerge på den anden side. Da vi ankom lå der et par både for anker, og et par timer efter vi var ankommet, kom Idefix og Carpe Diem også.

Lidt billeder fra dagens sejltur:

Tirsdag d. 1/9 stod vi op til en flot morgen hvor vi kunne se solen stå op over bjergene. Det havde været en dejlig stille nat med ingen vind og ingen dønninger. Efter frokosten tog vi gummibåden og sejlede på tur op af den flod – Rio de Porto – som løber ud i Ria de Camarinas. Det var en rigtig flot tur med skovbeklædte bjerge på begge sider af floden. Vi sluttede turen inde ved en by – A Ponte do Porto, for så kunne vi ikke komme længere. Vi gik en lille tur i byen, fandt et supermarked hvor vi besluttede os for at gøre vores indkøb, som vi ellers skulle have gjort inde i Camarinas på vejen hjem til båden. Så var det gjort uden at bruge ekstra tid på dette. På vejen hjem kunne vi godt mærke at vinden var øget lidt siden i morges, så vi fik lidt vand ind over os når gummibåden ramte en bølge. Tilbage på båden slappede vi af med kaffe og nyindkøbt kage og fik lavet aftensmad. Nu skal Peter lige ind med skrald inden vi skal have aftenskaffe og jeg skal lige have dette skreven færdig. Når Peter kommer tilbage skal vi have dagens sidste kop kaffe/the og så skal vi have gjort klar til at vi kan sejle videre sydpå i morgen tidlig.

Lidt billeder fra dagens tur i gummibåd: