Gijón til Viveiro

Torsdag d. 20/8 vågnede vi da det var blevet lyst, og det er først omkring kl. 08.00 solen står op hernede. Det skal man lige vænne sig til. Vejret var ikke det bedste da det støvregnede, noget som man blev meget våd af. Efter morgenmaden og morgenbadet gik vi hen for at se akvariumet her i byen, men da vi kom derhen stod mange allerede i kø, og det vi kunne forstå af de spanske informationer, så kunne man købe billetter men til bestemte tidspunkter. Så det droppede vi, da vi ikke ville bruge hele dagen på dette. Vi gik så op i byen og på vejen kom vi forbi Jernbanemuseet, hvor der var gratis adgang, så det så vi i stedet for. Da det var regnvejr havde vi desværre ingen kamera med, så der er ingen billeder derfra. Herefter gik vi hjemad for at få frokost, og på vejen hjem kom vi lige forbi et supermarked så der blev også lige handlet lidt ind. Da man skulle stå i kø for at kunne købe frugt og køb besluttede vi at det kunne vente til senere da vi om eftermiddagen ville gå op til markedshallen for at købe det der. Da vi kom derop var de fleste af boderne lukkede, om det var fordi de havde ferie fandt vi ikke ud af. Det eneste vi fik købt der var lidt tørret skinke til vores aftensmad. På den anden side af markedshallen fandt vi en slagter hvor vi fik købt fersk kød til de næste par dage og lige ved siden af lå et kæmpestort supermarked hvor vi fik købt frugt/grønt samt andet som vi åbenbart lige stod og manglede.

Om aftenen havde vi besøg af Pia 3, som var ankommet ved frokosttid, til en kop kaffe og hjemmebagte muffins. Hvad skal man ellers få en regnvejrsdag til at gå med.

Fredag d. 21/8 besluttede vi os for at blive en nat mere da vejrudsigten ikke var den bedste for den næste strækning vi skal ud på til Ribadeo. Vi havde fået et tilbud om at hvis vi betalte for 2 nætter fik vi den 3. nat gratis, så det ville ikke komme til at koste os mere for at blive en nat mere. Dagen blev brugt på at gå ud til den botaniske have som lå ca. 5 km fra byen. På vejen kom vi forbi den mest populære strand i Gijón. Da det var lavvande, kunne man surfe på de store bølger som kom.

Det var en rigtig god oplevelse, og så var det billigt at komme ind, kun €2,90 per person. Her brugte vi ca. 2 timer, hvor vi fulgte en tur rundt i haven som gjorde at man kom gennem det hele. Herefter var det bare med at gå den samme tur tilbage til havnen, og da vi kom retur havde vi gået ca. 16 km, så det var ikke så sært at vi var trætte i benene.

Efter aftensmaden fik vi afleveret nøglekortet og fik vores depositum retur, og så var det ellers til køjs, da vi skal fælt tidlig op i morgen, da vi har en tur på ca. 60 mil foran os, og det vil tage ca. 12 timer.

Lørdag d. 22/8 ringede vækkeuret allerede kl. 04.40, og kl. 05.10 sejlede vi ud af havnen. Der var bare mørkt, men heldigvis skinnede stjernerne lidt for os, så vi kunne skimte lidt af de store moler som omkranser havnen. Vel fri af havnen kunne vi nu for alvor mærke dønningerne som kom fra alle retninger, og vinden var selvfølgelig lige imod. Der gik heller ikke ret lang tid før vi begge kunne mærke lidt til søsygen. Vi følte os ikke på toppen, og havde det bare dårligt, men ingen af os måtte ofre til kong neptun – heldigvis. Forplejningen på denne tur bestod af en lille yoghurt til morgenmad, og så ellers en pose små grissinnier og cola. Der kom også lige nogle delfiner forbi, så glemte man jo at man var dårlig. Efterhånden vænnede kroppen sig til dønningerne og vi fik det bedre.

På den sidste del af turen drejede vinden lidt så vi kunne rulle genuaen helt ud, vi havde bakket den det meste af vejen for at ligge mere stødt i søen, og vi fik en god tur ind til Ribadeo, som ligger lidt oppe af en flod. Da vi ankom var højvandet på vej ind, så der var en god medstrøm. Vel fortøjet i havnen kunne vi nu slappe af, selvom havnen var lidt urolig. Båden lå meget urolig, men der var også en del trafik af små motorbåde som ikke kan finde ud af at man kun må sejle med max. 3 knob i havnebassinet. Selve byen ligger i 1. sals højde, og der er faktisk en elevator man kan benytte, men den var lukket pga corona. Vi gik en lille tur derop, da vi lige skulle have handlet lidt ind til aftensmad i morgen, da mange af supermarkederne har lukket om søndagen. Det var en lidt stejl tur derop.

Søndag d. 23/8 gik vi en tur lige efter morgenmaden ud langs havnen. Det var en rigtig smuk tur, naturen er bare flot her. Vi ville have gået helt ud til fyrtårnet, men det ville tage for lang tid, da vi skulle ud og se en speciel strand, As Catedrais, hvor der var flotte klippeformationer og huler som kun kommer frem når der er lavvande.

Man skulle reservere en plads, da de kun lukker et vis antal besøgende ind pr. dag, både på grund af corona og for at beskytte området. Det gjorde vi igår og der var ingen problemer med at få en plads. Stranden lå ca. 11 km fra byen, så cyklerne blev fundet frem og vi kørte afsted. Det blev en tur af grusveje og andre småveje, men det var ok, da der ikke var andre trafikkanter på disse veje. Velankommet til stranden kunne vi nu nyde de smukke klippeformationer og nogen steder skulle man igennem huller med vand for at komme ind i hulerne. Der var nogen steder hvor vi ikke kunne komme, da vi ikke havde badetøj på, og vandet var så dybt at det var nødvendigt. Da vi havde set hele stranden som var tilgængelig uden at blive våd, gik vi retur til vores cykler, dog havde vi lige et lille pitstop på picnicområdet hvor vi nød vores medbragte juice og kiks.

Herefter cyklede vi lidt tilbage til en nærliggende strand, hvor vi var ude at bade. Vi havde medbragt badetøj, men vi havde det bare ikke med ned til den flotte strand. Her nød vi Atlanterhavets bølger, som er noget større end dem man ser ved Vesterhavet derhjemme. Da vi var blevet tørre igen, cyklede vi samme tur tilbage til byen, men vi fortsatte ud til fyrtårnet, så vi også havde set det fra landsiden. Vi vil jo se det igen i morgen når vi sejler videre. Da vi kom tilbage til båden, mødte vi Pia, Bruno og deres 2 små hunde oppe ved havnekontoret. De var næsten lige kommet ind i havnen, og vi blev inviteret over til kaffe når vi havde spist aftensmad. Så gjort, og igen havde vi en hyggelig aften. Der blev også lige tid til at finde symaskinen frem, da tasken til den ene cykel lige skulle repareres, da den var gået i stykker i en af sømmene.

Mandag d. 24/8 var der afgang fra havnen kl. 10.15 efter vi havde fået diesel på. Da vi var kommet ca. 1,5 sømil fra havnen, kunne Peter pludselig ikke finde sin telefon, og da den ikke var på båden, måtte han have glemt den oppe ved dieselstanderen. Vi ringede til havnekontoret, og de havde fået besked om at der var glemt en telefon ved dieselstanderen. Vi sejlede tilbage til havnen, og den flinke mand som hjalp os med at tanke, kom med Peters telefon, og så var dagen reddet. Dette tog ca. 1 time og så var vi klar til at sejle afsted påny. Nu var der kommet lidt mere vind, og alle sejl blev sat, og vi havde en rigtig god tur til Viveiro, hvor vi kastede anker lige ud for stranden. Kyststrækningen her i Galicien er rigtig flot og ser meget barsk ud med stejle skrænter og store bjerge i baggrunden. Vi ankom ca. kl. 17.15, så det havde taget ca. 7 timer ialt inkl. telefonafhentning for 33 mil. Vi ligger 3 både for anker i en rigtig flot bugt hvor høje bjerge omkranser området, og her er meget stille og roligt.

Idag tirsdag d. 25/8 vågnede vi igen først efter kl. 08.00 hvor det er blevet lyst. Men da vi jo ikke har travlt gør det ikke noget at vi sover lidt længere end normalt. Nu vi lå for anker kunne vi lave scrambelt egg og bacon til morgenmad, dejligt, da det ikke er til at lave når man ligger i havn. Mens jeg ordnede opvasken, gjorde Peter gummibåden klar så vi kunne komme ind til byen for at handle ind. Vi mangler både drikkevarer og aftensmad. Peter roede os ind på stranden hvor vi trak gummibåden et godt stykke op på land, så den ikke skulle kunne drive væk. Vi havde bare glemt at det var højvande, så det var faktisk ikke nødvendigt at slæbe den så langt op som vi gjorde. Vi fandt hurtigt et supermarked hvor vi fik handlet ind til de næste par dage, og godt læsset gik vi tilbage til gummibåden og kom sikkert ud til båden igen med alle indkøbene. Tilbage på båden var det blevet tid til frokost, og efter frokosten besluttede vi os til at gøre bunden ren på båden, da den var blevet til begroet af alger. Det tog os næsten en 1 time for at få den gjort ren. Jeg tog mig af vandlinjen samt det jeg kunne nå af bunden uden at komme under vandet, hvor Peter tog sig af resten, da han er bedst til at dykke, og han kan bedre holde vejret under vand. Da vi nu var våde alligevel kunne vi lige så godt tage et bad, og det var dejligt at få et varmt afskyl bagefter, da vi var kommet til at fryse lidt efter så lang tid i vandet, som kun er ca. 21 grader. Herefter fik vi en kop varm kaffe og te for også at få den indvendige varme, hvorefter vi igen tog gummibåden ind til stranden, da vi nu ville ud og se lidt på byen inden vi sejler videre i morgen.

Selve byen ligger op af en bjergstråning og har mange små smalle gader hvor det bare går opad. Mange af husene har flotte trækanapper på facaden, det ser rigtig hyggelig ud, og de er alle sammen hvide. Vi måtte lige forbi supermarkedet igen, da vi havde glemt at købe køb til aftensmaden og øl, som vi ikke kunne få plads til da vi var inde og handle i formiddags. Vel tilbage ombord fik vi lukket luften ud af gummibåden og lagt den på dæk, da vi helst ikke vil trække den efter os når vi skal sejle for langt, og i morgen skal vi igen ud på en ca. 60 mils sejltur.

Nu sidder vi nede og slapper af inden vi skal have aftenskaffe. Peter skal til at lægge morgendagens rute ind på kortplotteren, og jeg sidder og skriver dette så vores hjemmeside kan blive opdateret.