Cambrai til Strijensas (NL)

20/6 – 26/6

Mandag blev en rigtig lang da på kanalerne. Det blev også dagen hvor vi lagde de franske kanaler bag os og kom til Belgien. Det blev også en dag med 11 sluser hvoraf de første 5 var automatiske og hvor vi kunne bruge vores fjernbetjening. I den 5. sluse skulle vi aflevere fjernbetjeningen hvorefter vi skulle kalde de næste 6 sluser over VHF radioen. De sidste 6 sluser var også noget større end dem vi har været i indtil nu, da der er meget mere erhvervstrafik på denne kanal mellem Frankrig og Belgien. I de første 2 var vi helt alene i det meget store slusekammer. I de sidste 4 kom vi sammen med en peniche. Vores plan var at holde ind for dagen i den sidste by i Frankrig, Mortagne-du-Nord, inden vi sejlede ind i Belgien, men det måtte vi desværre opgive da der ikke var vand nok inde ved kajen. Det var ellers lidt ærgerligt da området så ret hyggeligt ud. Vi måtte så fortsætte ind i Belgien og lagde til ved første mulighed. Og det blev ved en meget høj betonkaj lidt udenfor Brunehaut.

Tirsdag sejlede vi fra Brunhaut ved 9-tiden efter en noget urolig nat, da vi blev skubbet frem og tilbage hver gang en peniche kom forbi. Kort tid efter afgang kom vi igennem byen Antoing hvor det viste sig at der var en Halte Nautique, hvor vi kunne have lagt noget bedre end vi gjorde. Det var en skam at vi ikke viste det for byen så også meget interessant ud. Så den må vi have tilgode til en anden gang hvis vi kommer forbi. I dag skulle vi kun igennem 3 sluser i forhold til de 11 i går, så det var en noget nem dag på kanalen. Da vi sejlede igennem Tournai viste vi ikke at vi skulle kalde for at få en bro op, men heldigvis havde andre gjort det så vi kom igennem. Vi havde godt nok set et skilt med VHF 80 men ikke hvad man skulle kalde.

 

Midt eftermiddag ankom vi til Oudenaarde, på anbefaling af S/Y Idefix, hvor vi fik en fin plads i havnen. Vi tog herefter en tur ind til byen som viste sig at være ganske hyggelig.

Det viste sig at byen er hovedsæde for cykelløbet Flanderen Rundt. Her er Eddi Merx’s følgebil.

Efter en tur rundt i byen fik vi lige en belgisk øl eller 2 på en hyggelig bar. Her fik vi at vide at der i weekenden var ølfestival, så det er bare ærgerligt at vi ikke kunne blive der så længe.

 

Onsdag morgen fik vi lige handlet det sidste ind inden vi skulle sejle. For at komme ind og ud af havnen her i Oudenaarde skal der åbnes en bro som havnefogden styrer og vi havde sagt at vi gerne ville igennem kl. 09.00. Som sagt så gjort. Kl. 09.00 lå vi foran broen og var klar til at sejle det sidste stykke op til Ghent. Igen i dag skulle vi kun igennem 3 sluser. Der er blevet meget færre sluser her på det sidste hvilket er ganske dejligt, da vi så kan komme lidt hurtigere fremad. Jo tættere vi kom til Ghent, jo mere erhvervstrafik kom der på de større kanaler. Men da vi skulle ad de mindre kanaler for at komme ind til Ghent centrum aftog trafikken hurtig. Vi skulle igennem en sluse og en bro for at komme ind til Portus Ganda, lystbådehavnen i centrum, og da vi kaldte slusevagten fik vi at vide at vi godt kunne sejle ind til havnen, men vi skulle samme vej tilbage igen, da en bro var gået i stykker og først ville blive repareret sidst i juli. Det var ærgerligt, da det ville være en hurtigere og kortere tur ud til Terneuzen istedet for at skulle hele vejen rundt med Ringvaart, kanalen som løber hele vejen rundt om Ghent. Vi kom ind til lystbådehavnen og fik en fin plads.

Torsdag stod den på sightseeing i Ghent. Lystbådehavnen lå dejlig centralt i byen, så der var ikke langt ind til den gamle bydel hvor alt interessant var samlet. Første stop på turen var besøg på Gravensteen slottet. Det er en middelalderlig borg som stammer fra 1180 og var bopælen for greverne i Flanderen indtil 1533. Det blev efterfølgende omlagt til domhus, fængsel og endda som en bomuldsfabrik. Det var et imponerende bygningsværk. Inkluderet i billetten var der en audioguide som fortalte om slottes historie på en lidt morsom måde. Helt klart et besøg værd.

På vejen hen til Gravensteen slottet kom vi forbi den store plads Vreidagmarkt, hvor der hver fredag er marked.

Ghent’s gamle bydel består af smalle gader belagt med brosten, gamle bindingsværkshuse og hyggelige torve.

Samtidig er der utrolig mange kirker indenfor en kort radius. Vi besøgte Sint-Baafskathedraal, som er en katolsk katedral. Den er kendt for sin Ghent-altertavle og det mystiske lam. Vi valgte dog kun at besøge kirken og ikke altertavlen og lammet.

Herefter slendrede vi bare rundt og nød den fine by. Kom også lige forbi Graffiti Street. 

Godt trætte i benene gik vi retur til båden efter en lang dag i Ghent.

Fredag var jeg lige henne og købe det sidste ind inden afgang fra havnen. Da vi sejlede fra havnen ringede vi til slusevagten for at få dem til at åbne broen og gøre sluse klar til os. Dagen begyndte med regnvejr men det var ovre inden vi var kommet rundt om byen. Ved 1. sluse måtte vi vente i ca. 30 min inden vi kunne få lov til at sejle ind i slusen og ved 2. sluse måtte vi vente i næsten 1 time inden det blev vores tur, og så tog det næsten 30 min inden den foranliggende peniche sejlede ud af slusen. Ved 19-tiden ankom vi til Terneuzen men der var desværre ikke plads i lystbådehavnen, så vi måtte fortsætte lidt endnu. Vi valgte at sejle hen mod den kanal vi alligevel skulle igennem i morgen, og her var vi så heldige at komme med i slusen uden nævneværdig ventetid. Kl. 21.30 kunne vi lægge til i en lille havn ved byen Wemeldinge, 11 timer efter afgang fra Ghent. Vi lagde til ved receptionskajen og kunne få lov til at ligge der til i morgen tidlig hvor vi alligevel skal sejle videre til Strijensas.

Lørdag var der afgang efter morgenmaden hvorefter det gik stille og roligt i retningen mod Strijensas hvor vi kan få masterne på igen. Vi kom igennem 2 sluser i dag. Her i Holland har de sluser som kun bruges af lystbåde, og de bliver pakket godt så der kan være så mange som muligt. Vi sejlede lidt den samme vej som da vi sejlede sydpå, så der er ikke taget så mange billeder. Ankom til Strijensas midt på eftermiddagen hvor vi fandt en fin plads. Peter var oppe og snakke med havnekontoret, og vi kunne bare sejle over til mastekranen fra kl. 08.00 i morgen tidlig og ligge der så længe vi havde behov for det. Resten af dagen gik med at gøre klar til at få masterne på i morgen.

Søndag stod på arbejde hele dagen, da vi skulle have 2 master på. Lige efter morgenmaden sejlede vi over til mastekranen. Fandt ud af hvordan den virkede, da den var lidt anderledes en den vi har hjemme i sejlklubben. Først fik vi løftet masterne af båden, herefter fjernet de 2 bukke som de har ligget på siden Frankrig, og så fik vi de løftet over på båden igen, nu i oprejst position. Det lykkedes for os selvom vi kun var 2 mand til at gøre det, men det gik forbavsende godt. Da de var blevet rejst og riggen strammet nogenlunde op, sejlede vi retur til pladsen hvorefter vi fik monteret bommene så vi kunne få sejlene på. Der var også lige en del ledninger som skulle puttes gennem svanehalsene og samles nede om læ. Efter en lang dag holdt vi fyraften sidst på eftermiddagen og så må resten gøres i morgen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *