Vemming Bund – Aalborg Sejlklub

4/7 – 8/7

Mandag sejlede vi fra bøjen i Vemming Bund kl. 08.40 så vi kunne være sikker på at komme igennem broen kl. 09.30 når den åbnede. Det var også første broåbning så vi var ca. 30 både som skulle igennem på samme tid. Broen var stadig klædt i gul efter starten på Tour de France i går.

Gennem Alssund var der en svag vind som øgedes jævnt op ad eftermiddagen. Lige efter passage af Alssund broen satte vi alle sejl med 2. reb i storsejlet, så vi havde en skøn dag for sejl. Rullede ind og ud på Genuaen alt efter behov. Efter Årø kom der et par tordenbyger forbi som gav en del vind, så det var godt at vi allerede havde rebet storsejlet. Valgte at gå til Middelfart Marina i stedet for Fredericia, da vi lige skulle have handlet lidt inden den videre tur hjemad, og vi ville heller ikke for sent i havn. Fandt efter lidt søgen en ledig plads i havnen, fik et bad. Valgte at spise på restauranten i havnen istedet for at lave mad nede om læ.

Tirsdag sejlede vi allerede fra Middelfart kl. 05.00 da vi har valgt at sejle helt op til Ebeltoft idag. Det gør vi fordi der skal komme noget blæsevejr og så er der hyggeligt i Ebeltoft når vi nu skal være blæst inde. Havde en rigtig god tur for både sejl og motor. Vinden skulle øge i løbet af dagen så vi ville gerne være så langt nordpå som muligt inden vinden øgedes. Det kom også til at holde stik. Ved kaffetid ankom vi til Ebeltoft, havde håbet at kunne ligge til i den lille havn ved siden af Fregathavnen men der var ikke plads. Mens vi sejlede rundt i den lille havn så vi at Batana lå der. Det var en af de både vi havde lært at kende i Caribien, så dem må vi lige have hilst på inden vi sejler videre. Nå men vi fandt en ledig plads i Ebeltoft Skudehavn.

Onsdag var det stadig blæsevejr, så dagen blev brugt til at gå en lille tur i Ebeltoft. En rigtig hyggelig by som vi har besøgt mange gange, så derfor er der ikke så mange billeder herfra. På vej op ad gågaden mødte vi besætningen fra Batana, fik en lille sludder og blev enige om at mødes på Cap Maj til en lille before dinner drink. Herefter gik vi lidt videre rundt i byen, og til sidst var vi blevet lidt tørstige og besluttede at få en kold fadøl inden vi gik retur til båden. Det var så de dyreste øl vi har fået på hele turen, 64 kr for 40 cl. Efter lidt indkøb til resten af turen hjem til Aalborg vendte vi tilbage til båden og gjorde klar til besøg af Batana. Vi havde nogle rigtige hyggelige timer hvor vi fik hørt hvad de havde lavet efter de kom hjem, og hvor de fik hørt hvad vi havde lavet indtil nu. De var på sommerferie og skulle mødes med endnu en båd fra Caribien, nemlig Papaya på Samsø. Vi var også inviteret med til reunion, men da vi gerne ville være hjemme inden weekenden, kunne vi desværre ikke komme.

Torsdag morgen var der afgang efter morgenmaden.Vinden havde heldigvis lagt sig en del siden i går, så forhåbentlig får vi en god sejltur. Vi havde en rigtig god tur rundt om Djursland indtil vinden friskede op. Vi fik bjerget sejl og fortsatte for motor da der var en del krapsø som gav noget urolig gang i båden. Kl. 18.30 lå vi fortøjet for en ankerbøje ved Als Bro.

Fredag var der tidlig afgang kl. 06.45 efter en meget urolig nat, hvor båden hoppede og drejede rundt om bøjen. Vind, strøm og bølger kom fra hver sin retning og gjorde det meget ulideligt. Vi fik ikke sovet så meget, og da vi allerede var vågen kunne vi lige så godt komme videre. Vi ville også gerne nå broen kl. 14.00, da Camilla skulle på arbejde ved 16-tiden. Hele turen var for motor, da vi havde vinden lige i mod os. Kl. 14.00 kom vi igennem Limfjordsbroen og efter gennemsejling blev vi mødt af Jalifour, en båd fra havnen. Det var Ilse og Folke som var sejlet os i møde, og med ombord var Camilla og Mathias.

Da vi ankom til sejlklubben stod der en del af vores venner og tog i mod os. Det var meget rørende at så mange havde taget sig tid til at tage i mod os midt i sommerferieperioden. Steen Fredriksen, Forgast for AG Nordjylland – FTLF – Langtursejler foreningen holdt en lille velkomsttale og vi fik en stander som bevis på at vi havde sejlet på oceanerne.

Resten af dagen og aftenen gik med at fejre min fødselsdag og tage afsked med Mathias, da han skulle flyve til Malaga dagen efter.

Dette var sidste del af vores 2-årig sejltur. Det tog næsten et år at gøre den færdig men nu er den her. Håber at I har nydt af læse om vores tur. Vi fortsætter med at skrive herinde om de ture vi er på med Cap Maj.