Gran Canaria

Så er det lige før vi tager ud på den længste tur vi nogen sinde har sejlet. I morgen torsdag d. 3. december 2020 kaster vi fortøjningerne og begiver os ud på de knap 2.800 sømil til St. Vincent and the Grenadines.

Hvad har vi så lavet siden sidst. Jo vi har såmænd arbejdet på de sidste bådprojekter så nu er vi kommet i bunds med listen, fået henkogt mere mad, købt ind af flere omgange, så nu må vi håbe at vi har regnet rigtigt.

Vi lejede endnu en gang en bil, da vi skulle ud og have fyldt vores gasflaske, hvilket lykkedes denne gang. Så tirsdag og onsdag kørte vi ud for at se lidt af øen. Tirsdag var vi nede og se sandmilerne ved Maspalomas hvilket var en oplevelse. Dog var vi ikke lige klar over at noget af stranden dernede var for nudister, og især mænd. Vi kørte også lidt rundt af bjergvejene og så noget flot natur.

Om onsdagen kørte vi til det højeste punkt på øen, Pico Nieves hvor vi gik op på toppen og så ud over øen. Herfra kørte vi til Rock Noble hvilket var noget flottere end det højeste punkt. Her kom vi ud på en lille gåtur på ca. 1,5 km for at komme helt op til toppen, det var en lidt hård tur men vi klarede det.

På vejen hjem fik vi lige handlet lidt mere ind.

Der var også tid til lidt socialt samvær med de andre danske både i havnen, hvor vi lige fik drøftet vejrudsigten og hvornår vi alle forventede at afgå.

Lørdag d. 27/11 var ventet med længsel, da det var dagen hvor vores datter Camilla og hendes kæreste Jonas skulle ankomme for at sejle med over Atlanten. Efter planen skulle de lande kl. 13.30 lokal tid, men da vi stod op, havde de sendt en sms hvori de skrev at de desværre var blevet forsinket på grund af tekniske problemer på flyet til Amsterdam. Da de var på vej ud af startbanen, klodsede kaptajnen pludselig bremserne i og de måtte returnere til gaten. Inden de var klar til afgang var de så meget forsinket at de ikke kunne nå flyet fra Amsterdam til Las Palmas. De blev dog hurtigt ombooket via Madrid og ville så lande kl. 18.25 istedet for. Vi brugte så tiden til at gøre lidt rent nede om bord, hvilket også var lidt tiltrængt.

Vi tog en bus ud til lufthavnen, den kører nemlig lige fra havnen, så der er både det nemmeste og det billigste. Da de endelig ankom, kunne vi ikke helt forstå hvorfor de ikke kom ud, men det skyldtes at deres bagage desværre ikke var kommet med flyveren via Madrid, men strandet i Amsterdam. Det blev eftersøgt og ville så blive bragt ned til havnen når det ankom. Da vi endelig ankom til båden var de unge mennesker godt trætte, da de havde været oppe siden kl. 04.00 om morgenen, så efter en gang aftensmad var det ind på køjen.

Bagagen blev leveret om mandagen lige over middag, og så var alle glade. Især os gamle, da vores lakridsdepoter blev fyldt op af medbragt lakrids, så dejligt.

Ellers er ugen gået med at blive klar til afgang på torsdag og der har også været tid til at vise lidt af omgivelserne til Camilla og Jonas. Vi havde håbet på at kunne komme afsted noget før, men der ligger desværre et stort lavtryk lige syd for Madeira som har givet vest-sydvesten vind, hvilket er lige den retning som vi skal sejle, så derfor har vi måtte udskyde afgangen. Sammen med blæsten er der også en del dønninger på over 3m som vi heller ikke har den store lyst til at komme ud i.

I dag fik vi vasket al det snavsede tøj, så vi har klædeskabet flydt med rent tøj, og vi er blevet udklareret af EU. Vi har også fået handlet fersk kød, frugt og grønt ind, så der kan ikke proppes mere ned i båden. I morgen skal der lige toppes op med vand, og så er vi ellers klar til afgang.

Vi har ikke mulighed for at opdatere hjemmesiden undervejs, men det vil blive gjort så snart vi har internet igen. Der er dog mulighed for at følge vores færd over Atlanten på følgende link:

En kommentar

1. Hej Jette og Peter
    Vi har med stor glæde og fornøjelse fuld jer færd indtil nu.
    Havde håbet, at skrive til jer inden jeres rejse over dammen (Atlanterhavet). Men i er åbenbart sejlet. Rigtig god vind.
    Vi glæder os, til at hører fra jer når i er kommet til Caribien.
    Rigtig glædelig jul og godt nytår.