Dominica

Nu har vi været her på øen i en måned, så det er vist på tide at få fortalt lidt om hvad vi har lavet siden sidste opdatering.

Den weekend (13/2 – 14/2) hvor vi kom ud af karantænen var normalt deres karnevals weekend, men på grund af Covid-19 var festen aflyst, men de havde bibeholdt helligdagen om mandagen. Søndagen blev brugt på at se lidt på byen, selvom der ikke er meget at se. Byen består af 3 parallelle gader langs bugten. Der er stadig tydelige tegn i bybilledet at de blev hårdt ramt af orkanen Maria i september 2017. Mange huse er stadig i ruiner, nogle er ved at blive renoveret og nye er ved at blive bygget. Frokosten blev indtaget på en cafe hvor man også kunne spille pool. Det er rimelig billigt at gå ud og spise her i Dominica. Vi fik 2 sandwiches og 2 colaer til 26 EC, som er ca. 60 kr. Vekselkursen er for 1 EC = 2,3 Kr.

Mandag d. 15/2, som jo var en helligdag havde de fleste butikker og cafeer lukket, så vi brugte dagen til at gå en tur ned i den sydlige ende af bugten. Vi fulgte hovedvejen mod Roseau, hovedstaden på Dominica, og kom forbi det tidligere universitet for medicin. Det er nu flyttet til Barbados og bygningerne bliver nu brugt som opholdssted for dem som er ramt af Covid-19 og som skal i karantæne. På vejen hjem kom vi forbi en lille købmandsbutik som havde åbent, og der var vi så heldige at de havde bacon og andre ting som vi lige manglede og ikke havde kunnet finde før nu.

Tirsdag d. 16/2 havde vi om eftermiddagen tilmeldt os en sejltur op ad Indian River. Denne flod er blevet brugt som filmkulisse for Pirates of the Caribien 2. Et stykke op af floden kommer man forbi Calypso’s hytte, så den skulle vi lige ind og se. Den står nu bare tom og er et yndet motiv for turister. Undervejs fortalte vores guide Erik om de forskellige dyr, planter og træer som lever og gror ved floden. Inden Maria var floden nærmest overdækket af kokospalmer men de fleste palmer væltede under orkanen, dog kan man nu se at der er ved at vokse nye unge træer op. Turen endte oppe på en lille bar – Bush Bar – hvor vi købte en rumpunch, den var godt nok stærk, det var sikkert derfor at den hed Dynamite. Vi var de eneste 2 gæster denne dag. Vores guide flettede lige et par dyr af plameblade til os som gave. Jeg fik en fugl og en fisk mens Peter fik en græshoppe.

Onsdag d. 17/2 gik vi en tur op til Cabritt National Park for at gå et par ture derinde og for at se Fort Shirley, som er en gammel engelsk bastion fra dengang hvor Dominica var under engelsk herredømme. Der har været en del krige mellem England og Frankrig på øen. Nationalparken ligger lige ved den nordlige side af bugten hvor vi ligger for anker, så der var ikke så langt derop. Det var en rigtig god tur som tog ca. 3 timer for de 2 hikes som man kan tage derinde. Nogle af bygningerne er fint renoveret og bliver i dag brugt til bryllupsreceptioner og andre offentlige arrangementer når der ikke lige er en pandemi. Den første tur vi tog gik op til den vestlige bastion hvor der stadig stod en kanon, og hvor man kunne se hele bugten og hvor man kunne skimte Guadeloupe i horisonten når man kiggede mod nord. Den anden tur gik op forbi resterne af de menige soldaters garnison og den øverstbefalendes hus. Det var en meget varm tur så inden vi tog tilbage til båden fik vi lige en kold øl på en af barerne ved stranden.

Torsdag d. 18/2 gik vi en tur over til en anden bugt som ligger lige nord for Prins Rupert Bay. Meningen var at vi ville gå en del af Waitukubuli National trail, som er et afmærket stisystem over hele øen, så man kan gå hele øen rundt, ca. 185 km ialt. Stien begyndte lige nedenfor Cabritt National Park, og gik lige forbi et stort Resort og Spa Hotel så man kunne se deres dejlige pools. Der var ikke mange gæster på stedet, vi så kun 1 gæst ved poolen. Da vi kom op til hovedvejen kunne vi ikke finde hvor stien gik videre så vi besluttede os for at vende om igen, dog fik vi lige en kold øl inden vi vendte tilbage til båden. Øllene er ret billige her, 5 EC ca. 12 kr, men så er der også kun 25 cl i flasken og ikke 33 cl som vi er vant til i DK og Europa

Resten af ugen slappede vi af bortset fra en komsammen med de andre både i bugten hvor vi mødtes til en enkelt øl på strandbaren Purple Turtle lørdag d. 20/2. Der var mange nationaliteter samlet, dog med en lille overvægt af amerikanske sejlere, ellers var det englændere, belgier, hollændere og os som eneste dansker. Der var dog også 2 svenske både men de var stadig i karantæne og vil først blive frigivet i begyndelsen af næste uge.

Mandag d. 22/2 gik vi ind for at se Portsmouth Museum, som viste øens historie siden kolonitiden, efter jordskælvet i 2004 og efter orkanen Maria i 2017. Det var et lille museum men meget fortællende. Rundvisningen tog ikke så lang tid, og den uge guide gjorde et helt fint, selvom man godt kunne mærke at hun ikke var så erfaren. Vi fik også afleveret 2 poser vasketøj hos en ung dame som levede af at vaske tøj for bådene og for øens beboer. Det ville være klar til afhentning enten senere i dag eller i morgen. Vi aftalte at vi kom efter det i morgen tidlig.

Tirsdag d. 23/2 fik vi hentet vores vasketøj, hvorefter vi tog på en hike sammen med den belgiske båd Sanuti, et ungt par som vi første gang mødte i Porto, de 2 svenske både Anne Mon og Lady Ann og den hollandske båd Calypso med en ung mand som har boet i Danmark og derfor kan tale dansk. Turen gik ad Indian River Trail og skulle ende oppe ved et vandfald – Brandy Falls. Vi startede kl. 11 ved udmundingen af Indian River og så gik vi ellers en tur ind i junglen langs med floden. Mange steder kunne vi ikke lige finde stien, men ved fælles hjælp fandt vi en vej i den rigtige retning. Frokosten blev indtaget i smukke omgivelser lige ved siden af floden. Herefter gik turen videre mod vandfaldet selvom stien blev mere og mere ufremkommelig. På et tidspunkt kom vi ind på privat område som vi ikke måtte gå igennem, da ejeren dyrkede nogle afgrøder som ikke helt var lovligt. Så vi gik tilbage igen og fandt kort tid efter den mere rigtig vej op. Desværre kunne vi ikke komme helt op til vandfaldet da Orkanen Maria havde blokeret vejen og man havde ikke fået ryddet stien derop. I følge diverse kort på telefonerne kunne vi se at vi var ca. 300 meter fra vandfaldet men vejen derop var ikke farbar, og for at vi ikke skulle blive fanget af mørket måtte vi erkende at vi ikke kunne finde det og begive os den samme vej tilbage. Da vi kom op til vejen var vi så heldige at der kom en tom taxi forbi, så han blev hyret til at køre os tilbage til vores gummibåde. En god tur i godt selskab som sluttede oppe på strandbaren Purple Turtle hvor vi fik et par kolde øl og noget at spise. Den aften sov vi rigtig godt.

Onsdag d. 24/2 fik vi lagt vasketøjet på plads og jeg fik vasket lidt i hånden. Peter fik lavet lidt småprojekter, man kan altid finde lidt at lave ombord på en båd. Om eftermiddagen havde vi tilmeldt os en Culture trip rundt i Portsmouth, hvor en lokal guide ville fortælle lidt om samfundet i Portsmouth, hvad øen levede af etc. Den største indtægtskilde er Citizenship by Investment, hvor man får Dominikansk pas hvis man investerer mellem 100.000 og 200.000 USD. Hvis man investerer 100.000 USD i øen, så betaler man direkte til øen og hvis man betaler 200.000 så investerer man i ejendomme. I begge tilfælde får man et dominikansk pas. Turen endte på forskellige barer og med pool spil inden vi gik tilbage til vores gummibåde. Vi var 3 både som bestilte noget take-away aftensmad, 2 amerikanske både og os, og da maden kom tog vi ud på den ene amerikanske båd – Dué, hvor vi hyggede os med maden og med et spil inden vi tog hjem til Cap Maj.

Torsdag d. 25/2 gik med afslapning ude om bord og ellers lavede vi ikke noget specielt.

Fredag d. 26/2 tog vi den lokale bus ind til hovedstaden Roseau. Det var en køretur på ca. 1 time for ca. 25 kr. pr person. Hernede kører bussen ikke efter en køreplan med afgang på fast minuttal men når bussen er fuld. Turen sydpå var meget flot og vejen bugtede sig rundt på bjergene som der er mange af her på øen. Vi kom igennem små landsbyer hvor husene lå helt ud til vejen og hvor 2 biler næsten ikke kunne komme forbi hinanden. Da vi kom ind til byen fik vi lige lidt frokost inden vi gik på sightseeing. Første punkt var en tur til den Botaniske have, som vi havde lidt svært ved at finde indgangen til. Vi troede at vi skulle betale entre, men det var ikke tilfældet så vi kunne bare gå ind. Så det gjorde vi. Første stop i den Botaniske have var at tage en tur op på en bjergtop hvor der i tidens morgen havde været en bastion tilbage til dengang hvor englændererne regerede. Heroppe havde man en god udsigt over byen. Nede igen fik vi set resten af haven, en ting vi måtte se var den skolebus som blev ramt af et Baobabtræ under orkanen David tilbage i 1979. Da vi var færdige med den botaniske have gik vi rundt i byen og så katedralen som ikke bliver brugt mere, regeringsbygningerne som har til huse i nogle gamle huse fra kolonitiden, dvs at de er nyopbygget i kolonistil efter orkanen Maria, da ca. 80% af Roseau blev ødelagt. Vi var også så heldige at finde et supermarket hvor vi fik handlet lidt ind inden vi tog bussen tilbage til Portsmouth. Alt i alt en hyggelig dag. Vi fandt også ud af at man kan tage en bus fra Roseau op til landsbyen Trafalger hvor der er et tvillinge vandfald, så der skal vi op en dag.

Weekenden blev brugt på afslapning ude ombord på båden, kun med en afstikker ind til købmanden for at handle ind.

En kommentar

1. Hej med jer, I får da oplevet rigtig meget og set mange flotte steder, vi er da ikke misundelige😀. God tur videre!