Bilbao til Gijón

Torsdag d. 13/8 tog vi på en heldagstur ind til Bilbao, hvor vi startede med at tage ind til en af de ældste jernbanestationer i byen, Estacion Abando, den er kendt for sit meget flotte blyindfattet vindue, som viser meget af Bilbaos historie. Udover dette vindue, så var selve stationen også rigtig flot. Herefter gik vi op til en trækbane som tog os op til et udsigtspunkt over Bilbao. Her havde man et godt overblik over hele byen. Efter lidt tid deroppe tog vi retur til byen, hvor vi forsatte vores tur rundt. Vi besøgte også den gamle bydel, hvor vi fik frokost på en af de traditionelle tapasbarer – Pintox. Det var rigtig hyggeligt. Dagen sluttede vi af i en lille by park tæt på Guggenheim Museum. Dog var de ved at renovere nogle af springvandene, men det vi så var ok. Der var faktisk en del renoveringsarbejder igang i byen, og vi tror at det er fordi Bilbao skal være værtsby for OL i 2024. Da vi kom tilbage til båden havde vi fået selskab af Pia 3 ude på ankerpladsen. Det blæste lidt da vi kom tilbage, men vinden lagde sig heldigvis hen under aftenen, så vi fik en hel stille nat.

Her er lidt billeder fra vores tur rundt i Bilbao:

Fredag d. 14/8 sejlede vi fra Bilbao tidlig på formiddagen, vi skulle ikke så langt i dag, kun ca. 20 sømil til en lille by der hedder Laredo. Det tog næsten en time at komme ud af havnen i Bilbao, og da vi kom fri af den sidste mole, fik vi dønningerne at mærke. Og da de kom fra forskellige retninger var der lidt urolig sø. Kysten som vi sejlede forbi var utrolig flot med høje bjergtoppe i baggrunden. Desværre var der lidt diset, så det var ikke så let at fotografere da de blev noget grå. Igen idag var det motorsejlads med mesan- og storsejlet som støtte. Det har vi efterhånden haft mange dage, så vi håber at der snart kommer noget vind fra den rigtige retning så vi kan sejle uden hjælp fra motoren.

Laredo er en lille fiskeby som har bygget en ret stor marine. Der er desværre ikke så mange både her, og alle gæstesejlere skal selvfølgelig ligge ved den aller fjerneste bro. Byen har en gammel bydel med små stejle gader/gyder og en nyere bydel, samt en meget lang sandstrand. Her blev vi 2 dage, da der var lovet lidt blæsevejr fra den retning vi selvfølgelig skal sejle.

Lørdag d. 15/8 blev brugt på lidt bådprojekter, såsom at få sat biminien op. Det tog næsten 3 timer i alt, men nu sidder den der, og den kommer ikke ned igen før vi er på vej hjem om et par år. Der blev også tid til at få gjort lidt rent nede ombord, det skal der jo også findes tid til, og det tager jo ikke så lang tid når man først er kommet igang. Om aftenen var vi ude at spise for at fejre vores 22 års bryllupsdag. Her fandt vi ud af at i Spanien spiser man først omkring kl. 22.00. Vi tog ud for at finde en restaurant omkring kl. 20.00 men der var ingen restauranter med spisende gæster på dette tidspunkt, og kl. 20.30 var vi de eneste spisende på den restaurant vi besøgte. De andre gæster kom dog senere. Tilbage på båden fik vi kaffe og så var det tid til at gå til køjs.

Her er lidt billeder fra Laredo:

Søndag d. 16/8 sejlede vi fra Laredo efter kl. 09.00 da vi først kunne aflevere strøm-apdapteren og nøglen kl. 09.00 hvor havnekontoret åbnede. Lidt træls hvis man ville tidligere afsted. Dagen bød på let vind hvor vi forsøgte at slukke motoren og sejle for alle sejl, men desværre døde vinden ud og vi måtte igen tænde motoren. Igen sejlede vi forbi en flot kyststrækning og denne gang kunne vi godt få nogle flotte billeder da det ikke var diset. Jo tættere vi kom på Santander, som var vores næste havn, blev der mere trafik på vandet af diverse sejl- og motorbåde, og selvfølgelig skulle der også lige komme et fragtskib forbi, så vandet var noget urolig. Vi havde egentlig besluttet os for at ligge for anker tæt på centrum, men det var så uroligt at der ville vi ikke få noget ro, så vi fortsatte ind til lystbådehavnen som ligger tæt ved lufthavnen. Her var der dejlig roligt.

Mandag d. 17/8 fandt vi cyklerne frem og cyklede ind til centrum af Santander for at kigge lidt på byen. Vi parkerede cyklerne ved havnen og tog rundt i byen på gåben. Vi kom vidt omkring i de smalle gader, nogle var så stejle at der var rulletrapper opad. Der var også et sted hvor der var en elevator som kørte op af et meget stejl stykke. Den måtte vi jo lige prøve. Efter at have set på selve byen gik vi retur til cyklerne og kørte en tur ud til Parque de la Magdalena hvor et stort palads/slot lå ude på en halvø. Det var en flot tur derud langs stranden og igennem parken. Herefter tog vi over til stranden – Sardinero II – som lå på den anden side af indsejlingen til Santander. Her var der også rigtig flot med store palæer langs vejen. Vi fandt et sted hvor vi kunne få noget at spise, her havde de en 3 retters menu inkl. et glas vin til 24,50 euro, så det tog vi. Der var her tale om slowfood, da det tog næsten 2,5 time inden vi var færdige, men maden var rigtig god. Efter maden ville vi cykle ud til det store fyrtårn som ligger et stykke væk fra byen, men da himlen blev noget sort besluttede vi at vende om og cykle hjem til båden. Desværre nåede vi ikke helt hjem inden det begyndte at regne, så vi blev noget våde på turen. Vi skulle også lige have handlet ind inden vi kom tilbage til båden. Vi kunne se et stort shoppingcenter på vej hjem, men vi havde lidt problemer med at finde derover. Det lykkedes til sidst og vi fik handlet det ind vi lige manglede.

Lidt billeder fra Santander:

Tirsdag d. 18/8 sejlede vi fra Santander efter frokost, da vi har besluttet os for at sejle en natsejlads de 90 sømil til Gijón, så vi skulle ikke for tidlig afsted hvis vi ville ankomme når det blev lyst. Inden vi rundede halvøen med slottet fik vi sat sejlene og da vi rundede halvøen kunne vi rulle genuaen ud. Nu skulle der sejles med sejl, og vi havde den dejligste tur. Godt nok gik det ikke stærkt, men det var dejlig ikke at skulle høre på motorens brummen. Omkring kl. 21.00 måtte vi rulle genuaen ind og tænde motoren, da vinden flovede og vi kom ikke rigtig frem længere. Ved 22-tiden fik vi besøg af en flok delfiner i mørket, det var ret hyggeligt, men det kunne ikke filmes pga mørket. De var der i ca. 15 min. Resten af natten gik det stille og roligt frem mod Gijón, som vi ankom til ca kl. 10.00 idag onsdag d. 19/8.

Efter vi havde fået betalt og fået os lagt på den anviste plads gik vi til køjs for at få sovet lidt. Man er lidt træt efter en natsejlads hvor man ikke sover så tungt. Vi ville egentlig bare lige sove ca. 30 min men da vi vågnede havde vi sovet i ca. 2,5 time, så vi måtte jo have trængt til det. Inden vi gik på opdagelse i byen skulle vi lige have sat en vask over, og mens den kørte fandt vi turistkontoret og fik fat i et bykort. Da tøjet var blevet tørret og afhentet gik vi en tur rundt i byen. Vi havde set at der skulle være nogle romerske bade som man kunne komme ind og se. Det ville vi, men da vi kom derhen viste det sig at man skulle have reserveret en plads, da der på grund af Corona kun måtte komme 8 personer ind ad gangen, og første ledige tid var på lørdag, hvor vi er sejlet videre. Det var der ikke noget at gøre ved, så vi fortsatte rundt. Der er også en gammel bydel, men den var ikke så attraktiv, meget forfalden og bestod faktisk kun af små beværtninger og restauranter. Så var den nyere bydel noget pænere. Der var også resterne af et stort forsvarsværk som vi var oppe at se. Nu sidder vi og slapper af nede om læ, da det er begyndt at regne lidt. I morgen vil vi tage en tur ind og se byens akvarium.