Camarinas til Playa de Limens

Onsdag d. 2/9 sejlede vi afsted fra ankerpladsen lige efter morgenmaden og efter at båden var gjort klar til afgang. Dagens sejltur var på ca. 20 mil til den næste ankerplads ned af kysten ved Cape Finisterre. Vi havde igen en stille og rolig nat uden vind og dønninger og afgangen fra ankerpladsen foregik også stille og rolig. Da vi kom ud af bugten ved Camarinas kom der lidt dønninger, men ikke mere end det var til at holde ud. Efter et par timers sejlads kunne vi slukke for motoren og rulle genuaen ud, og vi havde den dejligst sejltur ned mod Cape Finisterre. Dog måtte vi rulle genuaen ind og bjærge storsejlet da vi rundede spidsen, da vi nu fik vinden lige i mod os. Undervejs fik vi igen besøg af en lille flok delfiner, de var dog ikke interesserede i at lege rundt om båden. Vi valgte at sejle helt op i bunden af bugten hvor vi lå mutters alene på ankerpladsen ved en lille fiskerby der hed Sardinerio. Her lå vi godt i læ for den nordøstlige vind som skulle være den fremherskende vind de næste mange dage. Resten af dagen gik med at slappe af og samle kræfter til i morgen hvor vi har besluttet os for at cykle ud til Cape Finisterre.

Tordag d. 3/9 fik vi gjort gummibåden klar og fandt cyklerne frem fra kistebænken. Vi kan godt have 2 foldecykler i gummibåden sammen med os selv. Roede i land, gad ikke at sætte påhængsmotoren på for den lille tur vi skulle. Oppe på land fik vi samlet cyklerne og så var vi klar til at cykle de små 8 km der var ud til Cape Finisterre. Vi havde bare ikke lige taget højde for at turen derud gik mest op ad, men så var det jo nedad bakke når vi skulle retur. Gjorde lige et ophold i selve byen Fisterra hvor vi var inde på et lille fiskemuseum. Dette museum lå i et gammelt fort, og uden for stod 0 km stenen for Caminoen.

Vi fortsatte vores cykeltur ud til fyrtårnet på det vestligste punkt på det europæiske fastland, hvorfra der var en rigtig god udsigt.

 

På vej hjem gjorde vi igen et stop i byen Fisterra for at få noget at spise. Valgte at spise et større måltid, da vi har besluttet os til at sejle videre når vi er tilbage på båden, og så skal vi ikke stå og lave varm mad når vi er kommet frem. Vi skulle også lige finde et supermarked så vi kunne få handlet de småting ind som vi manglede. 

Tilbage på båden fik vi gjort klar til afgang, og forlod ankerbugten for at sejle til en ankerbugt ved byen Muros. Det var igen en kort tur, kun ca. 20 mil og igen for motor, da der ingen vind var. Vi kunne ikke rigtig bestemme os hvor vi ville ankre, da der var flere muligheder, men valgte tilsidst at sejle helt op i bunden af den bugt som ligger lige nord for selve byen. Igen lå vi alene, dog fik vi senere på aftenen besøg af nogle fiskebåde som lagde en masse hummer- og krabbetejn ud rundt omkring os, så nu håber vi at vi kan komme forbi dem i morgen tidlig når vi sejler videre.

Fredag d. 4/9 var det planlagt at vi ville sejle ned til byen Combarro som ligger i bunden af Ria de Pontevedre, men sådan skulle det ikke gå. Dagen startede ellers rigtig godt med et flot delfinshow inden i bugten hvor de sprang helt ud af vandet men desværre var det for langt væk fra båden til at vi kunne filme det. Efter ca. 3 timers sejlads kom der tåge/havgus rullende ind og inden for 5 min var vi helt omsluttet af en grå masse, som gjorde det rigtig svært at se noget.

Inden det blev helt tåget

Vi fik tændt radaren, godt vi har den, så vi ville være i stand til at se de små joller/fiskebåde som ikke har AIS. Det var meget anstrengende, især for øjnene, da man skulle koncentrere sig for at kunne skelne vand og himmel for sig. Pludselig kunne vi se på både kortplotter og radar at der kom en sejlbåd meget tæt på os, men ifølge kortplotteren ville han gå bagom os og i følge radaren ville han gå foran os. Det var lidt ubehageligt, især da han pludselig kom til syne bag ved os, og han gik bagom. Få minutter efter klarede det op for en kort bemærkning, og så kunne vi også se at der lå 2-3 fiskebåde ved siden af os. Radaren havde fanget dem, så vi vidste godt at de lå der. Derfor besluttede vi os for at gå ind til den første havn – Pontonovo, og ikke at sejle helt ind i bunden af fjorden i denne tåge. Jo nærmere vi kom byen, jo mere klarede det op, så vi kunne sikkert godt have forsat hele vejen, men nu lå vi jo i havnen. Byen er ikke noget at skrive om, kedelig og forfalden, men billige havnepenge €26,21 for en båd i vores størrelse. Der var også rigtig gode toilet- og badeforhold, som vi udnyttede.

 

Lørdag d. 5/9 skulle vi ikke så langt, så vi havde ikke travlt med at komme afsted. Vi skulle bare lige rundt om den næste pynt, og så ville vi være i Ria de Vigo, ca. 15 mil. Efter at have afleveret nøglekortet til toiletbygningen og fået vores depositum retur sejlede vi afsted med alle sejl sat. Til at starte med sejlede vi kun 2-4 knob da vi havde vinden ind lige bagfra.

Havde lidt kontakt med Idefix og Carpe Diem, da de lå inde i Vigo og ville sejle ud til en ankerbugt senere på dagen. De havde valgt 2 ankerbugter ud, 1 nordøst for Vigo og 1 nordvest for Vigo. Vi kunne se at de ville vælge den nordvestlige – Ensenada de Limens, og så besluttede vi os til at sejle derhen så vi kunne mødes. Havde egentlig planlagt at sejle ind til Vigo da vi trænger til at få handlet stort ind, men fandt ud af at vi sagtens kan klare os weekenden over. Da vi rundede pynten i indsejlingen til bugten fik vi mere vind og fart i båden, så det tog os ikke mange timer at komme det sidste stykke ind til ankerbugten, faktisk kom vi før Idefix og Carpe Diem. Da de var ankommet inviterede vi dem over til en kl. 17 drink, og resten af eftermiddagen/aftenen hyggede vi os. Inden de sejlede hjem til deres respektive både aftalte vi at vi skulle ud og stå på SUP-board i morgen formiddag.

Søndag d. 6/9 startede vi ud med et solidt morgenmåltid – bacon and eggs – så vi havde noget at stå i mod med når vi skulle ud på SUP-boardene. Mens jeg vaskede op fik Peter gjort vores boards klar, godt vi har en elektrisk pumpe som hurtigt kan pumpe dem op til 1 bar. Og så var det bare med at komme afsted, vi var 5 på boards, og vi hyggede os i de næste par timer med at padle rundt omkring i bugten. Der var enkelte personer der lige ville afprøve vandets temperatur ved at falde i vandet, om det var frivilligt eller ej skal være usagt. Til sidst valgte vi alle at falde/hoppe i vandet, hvilket egentlig ikke var så koldt som frygtet. Efter et par timers leg/hygge padlede vi tilbage til båden for at få en gang frokost og et tiltrængt ferskvandsbad. Eftermiddagen gik ombord på Carpe Diem indtil det var tid til at få lavet noget aftensmad. Igen en rigtig hyggelig dag i godt selskab.

Mandag d. 7/9 skulle vi ind og handle, da vi trænger til at få fyldt depoterne op, så vi kan ligge for anker igen. Fandt ud at at der lå et supermarked tæt på havnen i den næste bugt, så vi tog gummibåden derind. Inden vi tog ind og handle var Peter lige ovre ved Carpe Diem da de havde noget benzin med iblandet olie som de ikke får brug for længere, da de skal have ny påhængsmotor. Efter en times tid eller mere var vi tilbage ved båden med vores indkøb. Idefix og Carpe Diem var ved at gøre klar til afgang, da de har fået tilladelse til at overnatte et par dage ude på øerne i nationalparken, så dem fik vi lige sagt farvel til. Vi ser dem sikkert igen når vi kommer til Portugal. Eftermiddagen gik med en rigtig lang tur på SUP-board rundt i ankerbugten med et par ufrivillige vandture for os begge. Det sker jo at man mister balancen en gang i mellem. Tilbage på båden slappede vi af, fik pakket SUP-boards og gummibåd ned og gjort klar til i morgen hvor vi fortsætter turen sydpå, og går i havn i Portugal i morgen eftermiddag. Det har været et dejligt ophold på denne ankerplads som har givet læ for vinden som primært er kommet fra NØ. Bugten er omkranset af bjerge med en lækker strand inde i bunden. Hver eftermiddag/aften har vinden øget op til ca. 7-8 m/s for igen at dø ud i løbet af aftenen/natten, så nattesøvnen bliver ikke forstyrret.

Her er lidt billeder fra ankerpladsen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *