Playa de Limens til Lissabon

Så er det vist på tide at få opdateret sidste nyt. Siden sidst er vi kommer til Portugal, været i havne med dårlig internet, været sociale med 6 andre danske både og fået sejlet ca. 250 sømil.

Tirsdag d. 8/9 sejlede vi fra ankerpladsen lige efter morgenmad så snart vi havde gjort klar skib. Alle sejl blev sat inden vi forlod ankerpladsen, da der var perfekt vind. Dog varede det kun til vi skulle ændre kursen til en mere sydlig retning hvor vi fik den ind agten fra. Desværre ikke vind nok til at vi kunne holde tryk på sejlene. Så genuaen blev rullet ind, storsejlet bjærget og motoren tændt. Herefter var det stille og rolig sejlads mod Viana do Castelo som ligger i Portugal.

I følge vores havnelods skulle der være en ventebro udenfor havnen da der er bygget en fodgængerbro hen over indsejlingen til havnen, men da vi kom nærmere, kunne vi se at broen var åben og at ventebroen ikke længere var der. Vi sejlede stille og roligt ind i havnen og blev anvist en plads af havnepersonalet. Vi kunne ikke blive indregistreret med det samme, da havnekontoret var lukket, men vi fik da et nøglekort så vi kunne komme ind og ud fra broen. Det er meget normalt hernede sydpå at der er lås på broerne og man kun kan komme ind/ud hvis man har en nøgle eller et adgangskort. Vi skulle så næste morgen gå op på havnekontoret når de åbnede kl. 08.00. Vi havde også læst at man kunne få fyldt gas på sine flasker selvom de ikke var portugisiske hos den lokale udstyrsbutik, så det ville vi gøre, da vi har en tom dansk gasflaske. Vi gik først derhen uden gasflasken, da vi lige ville være helt sikre på at de stadig gjorde det, og der var ingen problemer med at få fyldt sin BP letvægtsflaske på 5 kg. De solgte faktisk disse letvægtsflasker bare i 10 kg. Tilbage på båden efter gasflasken og endnu en gang hen til udstyrsbutikken, hvor vi fik at vide at vi kunne afhente den igen på torsdag efter kl. 10. Det passede fint, da vi alligevel havde planlagt at være her indtil torsdag. Herefter gik vi en lille tur op i byen og fik os en kold øl hver til den nette sum af €2,20 ialt. Det var en pris vi kunne lide. Resten af aftenen gik nede om bord.

Onsdag d. 9/9 skulle Peter lige forbi havnekontoret for at vi kunne blive registreret og for at betale for vores ophold her i byen. Det blev en god oplevelse, da vi kun kom til at betale for en overnatning istedet for 2. Herefter kunne vi med god samvittighed gå på sightseeing i byen. En af byens største seværdigheder er Santuario de Santa Lucia som ligger på en bakketop oven for byen. Man kunne enten gå derop eller tage en Funicular. En Funicular er en trækbane/jernbane hvor der sidder en vogn i hver ende af banen og så mødes de på midten hvor der er lavet et lille vigespor. Vi tog trækbanen derop og valgte så at gå ned af alle trapperne. Der var en utrolig flot udsigt over floden Limia og over byen. Selve kirken Santuario de Santa Lucia var også en rigtig god oplevelse. Et stykke fra kirken lå der en udgravning af et jernaldersamfund som kan dateres helt tilbage til det 7. århundrede før kristus. Det var kun udgravet en tredjedel, så det må have været et stort samfund for vi syntes at det var et stort område vi så. Der var lavet en gangstil på et metalstillads så man kunne se det lidt fra oven. 

Efter vi var kommet ned igen gik vi en tur i den gamle bydel, som har et meget smukt torv midt i byen – Praca da República. Midt på torvet står et springvand fra renaissancetiden sammen med det gamle rådhus som kan dateres tilbage til det 16. århundrede. Rundt om denne plads var der mange smalle gader hvor husene var beklædt med kakler i alle mulige farver og mønstre. Disse kakler er Portugal kendt for at bruge som facadebeklædning på deres huse. Meget smukt og farvestrålende.

Torsdag d. 10/9 startede med at afhente vores nu fyldte gasflaske, og mens Peter gjorde dette gik jeg til købmanden for lige at få handlet de småting ind som vi manglede. Tilbage ved havnen fik vi afleveret nøglekortet og nøglerne til toiletbygningen hvorefter vi var klar til at sejle mod Porto. Igen idag var det ren motorsejlads, da der ikke var megen vind, selvom den kom fra nordlig retning. Stille og rolig sejlads med det daglig besøg af delfiner og vi fik set et par klumpfisk som lå i overfladen. De er sjove at se på, da det eneste man kan se er en finne som vipper stille og roligt i overfladen, dog var vandet så klart at man også kunne se kroppen denne gang. Det er ikke altid at de er lige legesyge men vi ser dem dog trods alt. En dejlig oplevelse. Da vi ankom til Porto lagde vi os for anker uden for havnen i nærheden af Idefix og Carpe Diem. Inde i havnen lå Papaya, så vi var nu 4 danske både samlet. Efter aftensmaden blev vi inviteret over på Idefix til en enkelt gin og tonic. Vi blev afhentet at Carpe Diem da vi endnu ikke havde fået pustet gummibåden op. Det blev igen en hyggelig aften.

Fredag d. 11/9 blev vi bedt om at forlade ankerpladsen inden lørdag, da der skulle være regatta og de skulle bruge ankerpladsen. Det var bare helt i orden, da vi alligevel havde besluttet os for at gå ind i havnen for at tanke diesel og få vand på. Inden vi flyttede os, havde vi lige et lille velkommen party ombord på Carpe Diem for Pura Vida, som ankom midt formiddag. De havde sejlet i ca. 6 døgn fra Cherbourg i Frankrig til Porto for at mødes med os andre. Pura Vida er også en af bådene som er tilmeldt FTLF Atlantic Rally og som også skal med over Atlanten i år samme med os. Det var rigtig hyggeligt at hilse på dem. Herefter sejlede vi ind for at tanke diesel og fik anvist en plads i havnen. Det er til dato de dyreste havnepenge vi har betalt – €46 pr. nat. Kl. 16.00 var der arrangeret en portvins rundvisning for os 5 danske både hos Caves Calem Portvine. Det blev en rigtig hyggelig tur med smagning af 3 forskellige portvine hvorefter vi fortsatte festen ombord på Papaya. Den blev overmidnat inden vi var tilbage ombord på båden.

 

Lørdag d. 12/9 blev brugt på sightseeing inde i Porto. Vi havde selvfølgelig valgt den varmeste dag til dette, temperaturen kom op på 32 grader midt på dagen, så det var meget varmt at gå rundt i de stejle gader. Vi startede med at gå derind langs Dourofloden, der er ca. 4 km fra havnen indtil centrum. Først gik vi over Gustave Eiffels bro forneden, og på vejen tilbage gik vi over broen foroven. Fra broen gik vi op af mange stejle gader op til den gamle bymur. Herefter vi gik hen til katedralen som vi var inde at se. Det var en flot oplevelse. Vi var også lige forbi Caves Calem igen for at købe nogle af de portvine vi smagte i går inden vi gik hjemad igen. Da vi var kommet hjem til båden igen fik vi først besøg af Michael fra Anemis som var ankommet i løbet af formiddagen, og mens han var ombord, kom Camilla og Sebastian fra Idefix også lige forbi. Så vi sad og hyggede os i et par timer eller mere. Da de var gået var det tid til at vi skulle ud og handle ind. Så er det godt at supermarkedet havde åbne indtil kl. 23.00, så vi kunne sagtens nå det. Supermarkedet lå ca. 20 min fra havnen og vi fik handlet ind til de næste mange dage, da vi primært vil lægge for anker indtil vi når Lissabon en gang i næste uge.

 

Søndag d. 13/9 var vi lidt sløve til at komme ud af køjen, så den blev næsten middag inden vi fik kastet fortøjningerne og kunne sejle videre sydpå. Vi skulle også lige have fyldt vandtankene op og have klaret dagens bad inden afgang. Mesan- og storsejlet blev sat inden vi forlod havnen og med motoren på ca. 1200 omdrejninger havde vi en stille og rolig sejlads ned langs Portugals kyst. Igen fik vi besøg af en flok delfiner. Det er altid så dejligt at se disse dyre svømme så tæt på båden. Dagens sejlads gik til Ria Aveiro hvor der var mulighed for at ankre op inde i et større havnebassin. Da vi skulle til at sejle ind af floden havde vi ikke lige taget højde for tidevandet, så vi havde ca. 2-3 knobs modstrøm, og der stod nogle strømsøer i flodmundingen som man lige skulle igennem. Det gik ok. Der var ikke så megen plads at ankre på, så vi var lige nede og røre bunden inden vi fandt en plads hvor vi kunne ankre op

.

Mandag d. 14/9 stod vi op lige omkring solopgang og var klar til at sejle ud med tidevandet. Vi ville gerne have medstrøm istedet for modstrøm. Det fik vi også, igen ca. 2-3 knob, så vi var hurtig ude af floden og ude på havet igen. Mesan- og storsejlet blev som sædvanlig sat inden vi forlod ankerpladsen, og så ca. 1200 omdrejninger på motoren. Vinden er nu drejet ned i det sydlige hjørne så vi har modvind, træls, men heldigvis er det en let vind, ca. 2-4 m/s så det er til at holde ud. Forsøgte at rulle genuaen ud og slukke motoren, men det blev for en kort bemærkning, så efter ca. 30 min. blev den rullet ind igen. Dagens sejlads gik til Figueira Da Foz og vi ankom lige i siestaen, så vi måtte lægge til ved dieselkajen uden på Idefix, som var ankommet lidt før os sammen med Cherie. Vi ville få anvist en plads når siestaen var ovre og havnepersonalet på arbejde igen. Det tog ca. 45 min så vi kunne lige nå at få en gang frokost inden. Efter vi havde fået anvist plads gik vi en tur op i byen for lige at se den inden vi sejler videre i morgen. Byen så lidt forfalden ud og der var ikke så meget at se på. Dog fandt vi en gammel tyrefægter arena, som vi lige snød og ind for at se. Der var ikke åben for offentligheden men da der var en dør der stod åben, gik vi lige ind for at tage lidt billeder. Da vi lige var kommet ud, kom der et par ansatte ud og lukkede døren, så det var godt at vi nåede at komme ud inden de låste os inde. Efter aftensmaden blev vi inviteret over på Idefix til et glas vin og hyggeligt samvær sammen med Per og Bente fra Cherie.

Tirsdag. d. 15/9 fortsatte vi vores tur sydpå ned langs kysten med afgang lige omkring solopgang. Vinden startede ud med at komme fra syd sydøst men i løbet af dagen drejede den mere og mere i sydvest, hvilket var lige den retning vi sejlede. I dag havde vi kun sat mesansejlet ved afgang og kunne rulle genuaen ud kort efter. Desværre var det igen en kort fornøjelse, da vinden som sagt drejede mere og mere om i den retning vi skulle, så vi blev nødt til at rulle den ind igen. Igen fik vi besøg af delfiner. Ellers gik tiden med at holde øje med fiskenet som står tæt her i dette farvand. Undervejs holdt vi kontakt over VHF’en med Idefix om vores sejlplaner for dagen. Vi havde egentlig besluttet os for at sejle til Peniche, men da der var en del modstrøm, valgte vi at lægge os for anker nord for byen sammen med Idefix og Cherie, hvis ankerpladsen var ok. Vi kunne se på kortplotteren at de lå stille inde i bugten, så vi ændrede vores kurs og sejlede ind til dem. Det var en udemærket ankerplads, hvor vi lå i læ for bølgerne og rimelig i læ for vinden. Lige foran vores stævn kom der nogle klipper til syne ved lavvande, men heldigvis var vi langt nok fra dem hvis nu vinden skulle dreje i løbet af natten. Men det var nu et smukt syn når sådanne klipper/sten dukker op ud af det blå når det bliver lavvande.

Onsdag d. 16/9 startede fælt tidlig, nemlig allerede kl. 05.30 hvor vækkeuret ringede. Det var meget mørkt, man kunne lige skimte lidt af månen inden over land. Kl. 06.00 var vi klar til at sejle fra ankerpladsen og tage det sidste stykke ind mod Lissabon. Sådan skulle det ikke gå, da vi ikke kunne få plads i Marine Expo før om torsdagen, da der var fuldt hus. Vi havde ringet til dem undervejs for at høre om der var plads fra idag men det var der ikke, så vi måtte finde på noget andet for denne nat. Det blev så igen en nat for anker, denne gang uden for Cascais Marina, lige ved flodudmundingen på vej ind til Lissabon. Tur herned var meget rullende da det ikke var muligt at have sejl oppe, da vinden igen var lige imod. Samtidig skulle der holdes udkig efter fiskenet som næsten var umuligt at se i de rullende søer, og denne gang så vi nogle af de fiskenet som har en flydeline mellem afmærkningerne, så dem skal man ikke sejle igennem. Vi kom meget tæt på et, men nåede at komme uden om i god tid. Midt eftermiddag kunne vi kaste anker efter ca. 9 timers sejlads. Det var tiltrængt efter 4 lange dage til søs. Der lå endnu en dansk båd – Ymaya – på ankerpladsen da vi andre 3 både ankom, og de kom lige forbi sidst på eftermiddagen for at hilse på og for at høre hvor vi var på vej hen.

Torsdag d. 17/9 vågnede vi ved at det var begyndt at rulle og hoppe lidt på ankerpladsen, da vinden havde drejet sig i løbet af natten samtidig med at den var øget lidt i styrke. Vi havde ikke så travlt idag, da vi kun skulle sejle 12 mil ind ad floden til Lissabon. Vi tog afsted lige efter frokost, men det var også på tide, da vi lå meget uroligt og faktisk bankede vi pæle i. Det har vi dog aldrig prøvet før på en ankerplads. Det var en meget urolig sejlads til at begynde med, med store bølger og senere en masse små strømsøer på vejen ind af floden. Genuaen blev rullet ud og vi gjorde en god fart og med hjælp af ca. 3 knobs medstrøm gik det bare derudaf. Da vi endelige passerede den store bro – 25. aprils broen – faldt der lidt ro over vandet og resten af turen ind til Marina Expo gik stille og roligt. Da vi kom til marinaen skulle vi lige kalde dem på VHF radioen, og vi ville så blive eskorteret til vores plads af havnepersonalet. Det var en lidt snæver indsejling, da man lige efter indsejlingen skulle dreje 90 grader til styrbord for at komme igennem en lille sluse, som heldigvis stod åben. Velfortøjet på vores plads kunne vi nu gå op på havnekontoret for at blive registreret og få et adgangskort til porten så vi kan komme ind og ud af havnen. Heldigvis er toiletbygningen indenfor porten, så man skal ikke huske at have adgangskortet med når man skal i bad eller på toilettet. Resten af dagen slappede vi af da vi var lidt trætte af de mange dage til søs. Fik også lige ringet (face timet) til Camille for at ønske hende tillykke med fødselsdagen. Det var dejligt både at se og tale med hende.

På vej ind til Lissabon 

  

Fredag d. 18/9 stod vi op til regnvejr, så dagen blev brugt på praktiske ting. Da regnen stilnede lidt af i løbet af formiddagen, gik vi først op til et byggemarket, da Peter mangler en ventil til vores brusevandspumpe. Desværre havde de ikke sådan en, så vi må se om vi kan finde den et andet sted. Dog fandt han en aluminiumsliste som han kan bruge til montage af vores 4G antenne, så turen var ikke helt forgæves. Herefter gik vi hen til en stor sportforretning (Decathlon) for at se om de eventuelt skulle have en brusepose, da den vi har er blevet utæt. Det havde de ikke men vi fik da købt nogle andre ting som vi lige stod og manglede. Herefter gik vi retur til båden for at få frokost. Og mens Peter påbegyndte montage af 4G antennen mellem regnbygerne, fik jeg handlet lidt ind. Efter aftensmaden stod den på tøjvask, så aftenen tilbragte vi på et møntvaskeri.

Lørdag d. 19/9 stod den på sightseeing i Lissabon. Først skulle vi lige have købt en dagsbillet som gælder til både tog, bus og metro. Det var bare ikke lige til at finde den rigtig billetluge på togstationen. Til sidst fandt vi det rigtige sted og fik købt 2 billetter i en automat. Nu skulle vi så bare lige finde ud af hvordan vi kom hen til Torre de Belem som var det første sted vi ville besøge, da det ligger længst væk fra alle de andre seværdigheder. Da man ikke kan komme derhen med metro, gik vi ud for at finde en bus. Vi kom med den rigtige bus, men kom ikke af det rigtige sted. Vi endte med at komme helt ud til endestationen hvor vi lige måtte stige ud for så at stige ind igen i den samme bus, bare på den anden side af vejen. Nu vidste vi jo hvor vi skulle stå af, så vi kørte ikke for langt denne gang. Først kom vi forbi Monumentet for de opdagelsesrejsende, herefter gik vi hen til Torre de Belem. På tilbagevejen kom vi forbi det store Jesuitterkloster, det er en prægtig bygning. Herefter tog vi igen bussen ind til centrum af byen hvor vi forsatte rundt til de forskellige seværdigheder. Vi var blandt andet henne og se Santa Justa Elevatoren, hvor man kommer op i 45 meters højde og har en fantastisk udsigt over byen. Så en kirke som ikke så ud af noget udefra men indeni var den meget flot med træudskæringer og malet træloft. Ellers gik vi bare rundt og så på byen indtil det begyndte at regne, hvorefter vi fandt den nærmeste metrostation og kørte tilbage til båden. Nu sidder vi og nyder et glas afkølet portvin til vores kaffe og portugisisk tærte.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *