Villajoyasa til Ibiza

11/4 – 17/4 

Mandag gik vi en tur rundt i byen både om formiddagen og om eftermiddagen for at se de smukke farvestrålende huse og de meget smalle gader, da Peter gerne ville have solen til at stå rigtigt, så den skinnede på husene i stedet for at få solen lige ind i kameraet. Det var en rigtig hyggelig by som klart kan anbefales til et besøg hvis man skulle komme på disse kanter. Om aftenen løb vi selvfølgelig tør for gas midt i aftensmaden, så Peter måtte lige ud og skifte over til vores danske reserveflaske. Vi fik også i løbet af dagen handlet ind så vi har til den første natsejlads vi skal på i morgen til Ibiza.

Inden afgang tirsdag forsøgte vi at få skiftet gasflasken men det kunne desværre ikke lade sig gøre her i byen. Vi skulle forlade havnen inden kl. 12.00 for ellers ville vi blive opkrævet for endnu en dag, og det ville vi jo ikke, så lige præcis kl. 12.00 stævnede vi ud af havnen. Da vi rundede ydermolen fik vi sat Mesan- og storsejlet.

På grund af den tidlige afgang fra Villajoyosa måtte vi ikke sejle hurtigere end max. 5 knob i timen da vi ellers ville ankomme til Ibiza inden det blev lyst, og det ville vi helst ikke. Ved 14-tiden kunne vi rulle genuaen ud og slukke motoren. Det var dejligt ikke at høre på motorlyden hele tiden. Hen under aften løjede vinden så sejlene blev bjærget og motoren tændt. Der blev kun lige sejlet ca. 4 knob i timen hvilket ville give en ankomsttid omkring kl. 08.00, da det passede meget fint.

Undervejs fik vi besøg af en lille fugl, ved ikke hvilken art, men den var ikke særlig bange af sig, da den hoppede rundt omkring os det meste af tiden. Den var også et par gange nede og vende i salonen, men det satte vi en stopper for ved at sætte lugen i. Til sidst lagde den sig til at sove inde i et af handskerummene ude i cockpittet. Vi opdagede ikke hvornår den fløj videre men da det blev lyst kunne vi ikke se den. Det meste af aftenen og natten regnede det, så alt var godt vådt. Kl. 05.30 måtte jeg kalde på Peter da jeg havde problemer med at orientere mig da vi nærmede os indsejlingen mellem Ibiza og Formentera. Der var så mange lys der blinkede og den del fiskeskibe så jeg var ikke helt tryg ved situationen. Peter kom op og jeg gik til køjs igen.

Kl. 08.30 ankom vi til Botafoch Marina hvor vi havde reserveret en plads for de næste 3 dage da der vil komme et nyt blæsevejr forbi. Da havnen først åbnede kl. 09.00 måtte vi blive liggende ved dieselkajen indtil da. Vi fik anvist en fin plads i havnen hvorefter vi krøb til køjs igen da vi var noget trætte. Da vi stod op igen var der tid til et bad og indkøb. Vi fandt vej ud til et stort supermarked hvor vi fik købt ind til de næste par dage da vi nu nærmer os påsken med dens mange helligdag. Lige overfor supermarkedet lå der en bådudstyrsbutik hvor Peter lige ville høre om de kunne bytte vores 3 kg’s Campinggaz. Det kunne de, så vi fik lidt travlt, da vi lige skulle ned og hente gasflasken på båden, og retur til butikken. Vi nåede det samt fik handlet lidt mere ind, da vi gerne vil ud og ligge for anker. Man kan godt se og mærke at vi er kommet til et dyrt område, da det kostede over 30€ for at skifte gasflasken. Alle andre steder har vi kun givet ca. 20€. Alt er bare dyrere her på Ibiza.

Torsdag var det igen regnvejr så vi tilbragte det meste af dagen nede om læ, dog blev det til en lille tur ind til byen langs havnepromenaden.

Fredag tog vi igen ind til byen, hvor vi besøgte den gamle bydel Dalt Vila. Det består at et stort fæstningsværk på toppen af en klippe. Det var en lidt hård tur derop men det var rigtig hyggeligt at gå rundt i de små gader, og man havde en rigtig god udsigt over byen og havet.

Vi besøgte også den lille katedral deroppe, hvilket var en god oplevelse. Vi sluttede dagen af med en kold øl på en lille hyggelig cafe nede i byen. Det er til dato den dyreste øl vi endnu har fået på turen. 14€ for 2 øl. Det er næsten dyrere end derhjemme. Godt trætte i benene gik vi retur til båden.

Lørdag morgen sejlede vi fra havnen lidt over 9 efter vi havde afleveret nøglen til toiletbygningen og fået vores depositum retur. Det blev en tur for motor hele vejen da der nærmest var vindstille. Lige udenfor havnen så vi nogle delfiner. Det var de lidt store sorte delfiner som ikke er så legesyge, så de kom ikke helt tæt på båden. Men det er nu altid så hyggeligt når delfiner kommer forbi. Det var en rigtig flot tur rundt om den sydlige del af Ibiza med en del småøer og ankerbugter. Vi så ikke mange andre sejlbåde, da det endnu er tidlig på sæsonen.

Efter ca 5 timer ankom vi til en lille hyggelig ankerbugt overfor byen San Miguel. Her lå vi 3 både ialt, så der er ikke overfyldt i bugterne. Inde på kysten lå en række gamle bådhuse som lignede gamle garager som i dag blev benyttet som fritidshuse. Bådene blev trukket op på klipperne via nogle gamle spor lavet af rafter eller andet forfalden materiale. Det så ret hyggeligt ud.

Søndag fortsatte vi nordpå ad den vestlige kyst af Ibiza efter vi havde fejret påskemorgen med en gang æg og bacon lavet på vores magmagrill. Solen skinnede næsten fra en skyfri himmel og der var en svag vind fra de nordlige hjørner, så turen gik for motor. Igen kom vi forbi en flot kyststrækning med en del småøer og fine klippeformationer. Ankeret blev kastet i en lille hyggelig ankerbugt ved byen San Miguel. Her lå vi helt alene.

Om eftermiddagen tog vi gummibåden i land da vi ville op og besøge en drypstenshule som lå meget tæt på havnen. Det tog ca. 20 min at gå op til Cova de Can Marcà. Cova de Can Marcà er en grotte som er over 100.000 år gammel og var historisk brugt af smuglere og pirater. Inde i grotten kan man stadig se de markeringer som smuglerne brugte for at finde vej rundt i grotten. Nogle steder var der kun en åbning på ca. 50 cm som de brugte for at komme igennem grotten. Siden 1980’erne har grotten været en af øens største turistattraktioner. Man kan kun komme ind i grotten med en guide, og det varer ca. 30 min hvor man får fortalt historien og set de smukke formationer af staglamitter og stalaktikker, samt et imponerende lysshow i forbindelse med et vandfald. Vandfaldet er kunstigt da grotten ikke længere får tilført den mændge regn som i forduns tid. Al vandet inde i grotten genbruges i et lukket system. Tilbage på båden slappede vi af og nød roen på ankerpladsen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *