Ibiza til Mallorca

18/4 – 24/4

Vi tog en tidlig afgang fra ankerpladsen. Vi havde ikke sovet så godt da det blev noget uroligt med indkomne dønninger, så vi lå og vippede og rullede. Inden vi forlod ankerpladsen kl. 07.15 fik vi sat mesan- og storsejlet men da der igen var meget svag vind beholdt vi motoren tændt. Omkring kl. 08.30 blev vi nødt til at tænde radaren da der kom tåge rullende ind. Det lignede en hel mur vi ville blive omkranset af, men heldigvis blev det opløst lige så stille af solen, så vi undgik det. Ved 9-tiden kunne vi slukke motoren da vinden var øget og genuaen kunne rulles ud. Vi skød en fart af ca. 5 knob ved 4-5 m/s så vi kunne ikke klage. Vi havde en fantastisk sejltur, faktisk den bedste i rigtig lang tid, da vi bare gled lige så stille derud af med kurs mod Mallorca uden at skulle trimme sejlene. Der var heller ikke megen trafik på havet i dag. Vi så nogle færger ude i horisonten ellers så vi intet. Efter ca. 10 timer kunne vi bjærge sejlene ved indsejlingen til Port D’Andraxt og sejle lige så stille ind i den kommunale havn. Vi forsøgte at kalde dem men de svarede ikke, hvilket vist er meget almindeligt for disse kommunale havne her på Baleaerne, så vi tog bare den første ledige plads vi kunne finde. Fik lidt hjælp af nabobåden til for-fortøjningerne og til at få fat i mooring-linen. Forsøgte at få kontakt med kontoret men det var lukket, det er jo 2. påskedag, så vi må vente til i morgen med at få tjekket ind og få et adgangskort til toilet og bruser. Vi klarer os til i morgen.

Tirsdag formiddag efter kl. 10.0o gik vi op til kontoret, blev tjekket ind og fik et adgangskort til toilet og bad. Da vi havde betalt over nettet og Peter havde uploaded alle skibspapirerne troede vi at det ville være en let sag, men der skulle alligevel udfyldes en blanket og de skulle også have en kopi af de papirer som de havde modtaget online. Sådan er Spanien. Det tog en lille halv time og så var vi klar til at få handlet lidt ind.

Efter frokost gik vi en tur ud til fyrtårnet – Faro de la Mola – som lå ved indsejlingen til Port d’Andraxt. Det var en meget stejl tur derud fortrinsvis ad små snørklede veje men man havde en rigtig god udsigt over havnen og Middelhavet. Undervejs kom vi forbi et tårn – Torre de Sa Mola, et af mange vagttårne vi har set langs hele Spanien kyst. Selve fyrtårnet var ikke noget særligt. Det var ikke ret højt og det lå bagved en bygning.

Turen hjem gik ad den samme vej da der kun er en vej frem og tilbage. Vi fandt dog lige vej ned til en lille Cala hvor vi kunne nyde den smukke udsigt.

Da vi nærmede os byen gik vi en tur ind i selve byen, som lå op ad bjergsiden så mange af vejene gik meget stejl opad. Det var en hyggelig lille by med de sædvanlige sæson- og souvenirsbutikker samt mange restauranter nede langs havnen.

Onsdag stod vi rimelig tidlig op da vi skulle med bussen in til Palma – hovedbyen på Mallorca. Det ville tage ca. 1 time med bus. Dagen i dag var set frem til med glæde, da det var første dag efter coronapandemien hvor man ikke længere behøvede at have mundbind på indendørs i Spanien. Dog skulle man stadig have det på i offentlig transport, taxaer, hospitaler og plejehjem men alle andre steder var det ikke nødvendigt længere. Det var så skønt selvom mange stadig havde det på.

Velankommet til Palma stod vi af ved endestationen hvilket var lige midt i centrum meget tæt på den gamle bydel hvor de fleste seværdigheder var placeret. Første stop var den store katedral, som var så stor at den ikke var til at få et ordentlig billede af fra forsiden. Da vi kom derhen var der en lang kø for at komme ind i kirken så vi blev enige om at det behøvede vi ikke.

Lige ved siden af katedralen lå kongefamiliens historiske palads – Palau Reelal de l’Almudaina.

Vi gik lidt rundt i området omkring katedralen, så de hyggelige smalle gader med smukke huse, små butikker etc. Frokosten blev indtaget på en hyggelig tysk restaurant – Block House – som vi kender fra Hamburg. Her tager man ikke fejl af maden. Den lå lidt væk fra centrum hvorfor det var til at få plads. Efter en god bøf var vi klar til endnu en tur rundt i Palma.

Vi gik retur til katedralen og nu var der ingen kø, så vi gik ind for at se den hvilket var en smuk oplevelse.

Fra katedralen gik vi hen for at se Banys Arabs som er et arabisk badehus. Det eneste som stadig findes på Mallorca. Det er i privat eje men de har åbent for publikum. Man betaler 3€ pr person hvorefter man kan gå rundt og se de bevarede bygninger. Der var også en hyggelig have hvor man kunne sidde og slappe af og nyde blomsterne indtil man var klar til at gå videre rundt i byen.

Godt trætte i benene var det nu tid til at gå tilbage til busstationen for at komme med bussen retur til Port d’Andraxt. Her på Mallorca kunne man betale med sit kreditkort i busserne ligesom vi bruger Rejsekortet derhjemme. Man tjekker ind når man stiger på og tjekker ud når man skal af, og så trækker de automatisk beløbet på dit kort. Det var smart og nemt.

Torsdag var en stille og rolig dag hvor vi ikke lavede så meget. Vi gik en tur langs med havnepromenaden over til den private lystbådehavn og op til et udkigspunkt – Mirador d’Andraxt hvor der var en rigtig god udsigt over hele havnebassinet og byen på den anden side. Igen en meget stejl tur op ad små snørklede veje. På vej retur gik vi ned forbi Far de Port d’Andraxt som er et fyrtårn som står på den yderste mole i havnebassinet. Igen et sted med en god udsigt. Tilbage ved båden fik vi lige handlet lidt ind og gjort klar til afgang i morgen hvor vi sejler videre vest om Mallorca.

Fredag morgen var vi klar til afgang kl. 09.30 efter Peter havde været oppe og aflevere adgangskortet til toiletbygningen hvorefter vi forlod havnen. Fik sat Mesan- og storsejlet lige da vi havde forladt havnen. Der var en del dønninger som gav en noget urolig sejlads lige da vi kom fri af havnen men heldigvis lagde den sig da vi kom op i forvandet mellem Mallorca og Isla Dragonera. Da vi rundede nordspidsen af Isla Dragonera kunne vi rulle genuaen ud og slukke motoren hvorefter vi havde en rigtig god sejlads med en fart på ca. 4,5 – 5 knob. Desværre blev det ikke ved med den gode sejlads da vinden drejede mere og mere til plat læns hvorfor vi rullede genuaen ind da den bare stod og slog uden at give fart i båden.

Undervejs fik vi besøg af nogle store legesyge delfiner som heldigvis ville lege med båden så det lykkedes os at få taget lidt billeder af dem. De blev ved båden i ca. 15 minutter.

Jo nærmere vi kom Port Sóller som var vores næste havn, jo mere øgedes vinden, især da vi rundede Cap Gros på vej ind til havnen. Igen var det en kommunal havn med meget lidt service af de ansatte, så vi måtte selv klare fortøjningen. Det gik heldigvis godt selvom vi blev blæst ind mod molen af vinden. På den første plads vi havde udset os, kunne vi desværre ikke få hevet mooring-linen op, så vi måtte lige forhale båden til den næste plads. Det lykkedes og vi ligger nu fint fortøjet. Oppe på havnekontoret havde de mere travlt med at komme hjem og holde weekend, så vi fik bare blanketten udleveret og så kunne vi bare aflevere den dagen efter. Vi havde i første omgang kun betalt for 2 dage men bliver her i 3 dage da der lige skal et nyt blæsevejr forbi. Det var ikke noget problem, vi kunne bare betale for den sidste dag inden vi afgik. Flinke folk.

Lørdag startede med regnvejr men da der blev tørvejr gik vi en tur op i byen. Det er en rigtig hyggelig by, igen med små smalle gader. Byen er især kendt for sin sporvogn som kører fra Port Sóller ind til Sóller og derfra helt ind til Palma. Hver afgang er næsten fyldt helt op af turister der skal med. Der blev også handlet ind så vi har til de næste par dage for anker.

Søndag stod den på hike. Først gik vi en tur op til fyrtårnet – Faro de Cap Gros hvor man gik langs vejen derop. Fin udsigt over byen og havnen.

Fra fyrtårnet fandt vi en rundtur på ca. 10 km som vi tog på. Det var en rigtig fin tur hvor man den ene vej fra fyrtårnet gik langs med vandet og meget tæt på skrænten. Men skulle helst ikke lide af højdeskræk da man nogle steder kom ret højt op og nogle steder var der bare meget langt og stejlt ned. En rigtig flot tur hvor vi fik set en del klippeformationer som man ellers ikke ville have set. Nogen steder hang klippestykker frit ud over vandet.

Efter ca. 2 timer var vi midtvejs hvor vi fandt en ny rute som vi valgte at følge, da den gik retur til Port Sóller. Det gjorde at vi ikke behøvede at gå hele vejen tilbage til fyrtårnet for så at gå den samme vej retur til havnen som vi startede med. Det var et godt valg, da vi på denne del af turen kom forbi nogle rigtig gamle oliventræer. Virkelig flotte gamle træer som de stod der med deres krogede grene og med mos på stammen. Efter ca. 4 timer var vi retur i Port Sóller.