Mallorca (Cala de la Calabra) til Cala Castell

25/4 – 1/5

Mandag skulle vi ikke så langt, så vi havde ikke travlt med at komme afsted. Vi fik afregnet for den sidste dag og fik lige handlet det ind vi manglede og så var vi klar til afgang omkring kl. 10.20. Turen i dag var kun på ca. 8 mil op til en meget smuk ankerbugt – Cala de la Calabra. Det var en tur for motor da der ingen vind var, og det lidt kom selvfølgelig fra den vej vi skulle. Turen hen til ankerbugten var langs en rigtig flot kyststrækning med flotte klippeformationer.

For at komme ind til ankerbugten skulle vi lige rundt om et hjørne og ind af en smal indsejling før vi var helt inde i bunden af bugten.

Vi var den eneste båd i bugten, så vi kunne komme ret langt ind mod land. Ankeret blev kastet på ca 9 m meget klart vand og med en del stor fisk svømmende omkring båden. Dog kommer der noget dønning ind i bugten med det er ikke mere en det er til at holde ud. Selve ankerbugten er en meget smal bugt med en lille sand/sten strand i bunden og med høje klipper i kanterne. Den ser ikke ud af så meget men når man først kommer ind i land, åbner landskabet sig op med en stor slugt inde bagved. Det er et meget besøgt sted, da der kommer turbåde herud inde fra Port Sóller. De kommer om morgenen, sætter passagerne af og henter dem igen om eftermiddagen. Vi ankom lige til frokost tid så inden vi pumpede gummibåden op for at gå i land, fik vi lige lidt godt til maven. Mens vi sad og nød frokosten kom der en lille jolle ind i bugten med megen fart. De kiggede søgende efter noget, og pludselig fik vi øje på noget som “faldt” ned fra himlen. Det var en person i en egerndragt som var hoppet ud fra klipperne inde i land for så at glide ned mod vandet. Det var helt sikkert ikke lovligt, da de havde meget travlt med at få ham samlet op da han landede. Desværre fik vi ikke taget et ordentlig billede af det. Ved 17-tiden var de fleste dagsturister taget hjem, så vi tog gummibåden i land og gik en tur rundt i området. Via en tunnel kunne man komme over til den lille by hvor bådene ligger til. Her var der en masse restauranter men da turisterne var taget hjem var de alle sammen lukket. Tilbage ved stranden forsøgte vi at finde en sti så man eventuelt kunne gå en tur op langs floden i slugten, men det kunne vi ikke da der stadig var en del vand i floden.

Tirsdag morgen besluttede vi at der ikke var nogen grund til at tage ind i land igen da vi jo ikke kunne gå op i slugten, så formiddagen blev brugt på at tjekke skroggennemføringen til udluftningen til toilettanken, da vi mistænkte den for måske at være stoppet. Det var den ikke, den var i stedet for rustet sammen, så der kom ikke megen luft igennem. Nu må vi se om vi kan finde en ny og få den skiftet inden vi skal op ad kanalerne, hvor vi i den grad skal bruge vores toilettank.

Mens vi var i gang med dette, kunne vi både se og høre at der var nogen som fløj med en drone. Den fløj meget tæt rundt omkring os så vi syntes faktisk at det var lidt irriterende. Efter frokost var det nu tid til afgang da vi skal på en natsejlads tilbage til det spanske fastland. Vejret lover en god vind først på turen hvorefter den skulle løje i løbet af natten. Vi fik sat begge sejl inden vi forlod ankerbugten, og genuaen blev rullet ud kort tid efter. Dog måtte vi lige rebe storsejlet ned til 2. reb, da lige rundt om øen øgedes vinden betragteligt. Med denne sejlføring havde vi en rigtig god sejlads hvor vi skød en fart på ca. 6 knob med 60 grader til vinden. Når vinden er foran for tværs sætter vi selvstyren til at sejle efter vinden i stedet for kursen, da den styrer meget bedre på den måde. Efter aftensmaden kunne vi rebe ud igen da vinden var løjet betragteligt, og hele aftenen og natten løjede vinden for til sidst næste at dø helt ud, så Peter måtte bide i det sure æble, tænde for motoren kl. 01.20 og rulle genuaen ind. Det meste af natten havde vi besøg af delfiner som svømmede rundt om båden. Man kunne ikke se dem så godt, kun at der kom lidt fluroserende lys rundt om dem, og så kunne man høre når de kom op for at få luft. Jeg havde den mest fantastiske solopgang med delfiner svømmende i det røde morgenlys. Gennem hele natten og indtil ankomst onsdag morgen til Arenys de Mar havde vi sejlet med reduceret fart da vi lige skulle være sikre på at vi havde diesel nok til hele turen, da vi ikke havde tanket siden vi sejlede fra Cartagena. Heldigvis havde vi nok, så da vi ankom til Arenys de Mar sejlede vi direkte hen til dieselstanderen og tankede inden vi fik anvist en fin plads i den lokale sejlklub. Resten af dagen gik med indkøb, tøjvask og afslapning.

Vi vender lige tilbage til historien om drone der fløj rundt omkring os på ankerbugten. Nabobåden i ankerbugten havde snakket med dem som optog filmen, og det viste sig at det var en reklamefilm som firmaet yosoymallorca filmede i området og Cap Maj var med i filmen. Så de skrev til os via Navily-appen for at fortælle os det. Der var lagt et lille klip op på deres instagram side. Jeg skrev til dem at det var vores båd som var med på filmen. Troede ikke at de ville svare, men det gjorde de. Her er et link til videoen på YouTube: https://youtube.be/q5d7C0iPMdc

Torsdag gik vi en tur op i byen. Vi havde set et skilt ved stranden at der her i byen var 3 gåture på forskellig længde som kunne være interessante for os. Den første var en tur rundt i centrum af byen hvor man kom rundt til de forskellige interessante bygninger i byen. Den var ca. 1,5 km lang så det var lige til at klare. Det var en fin tur selvom vi gik lidt forkert et par steder. Det er ikke altid at skiltningen er lige god. I byen var der et gammelt kloster – Convent de les Clarisses. En meget smuk bygning som desværre ikke rigtig bliver brugt. Her under pandemien var det blevet brugt som vaccinationssted. Vi besøgte også kirken som var rigtig smuk indvendig. Pladsen foran kirken blev brugt som forsamlingssted for byens indbyggere.

Fredag tog vi på den næste tur, og denne gang kom vi op forbi kirkegården. Det er nok den mest interessante kirkegård vi har set til dato, selvom det er lidt mærkeligt at de er begravet i små skabe. Oppe ved kirkegården var der også et udkigspunkt hvor man havde en rigtig flot udsigt over havet og stranden nedenfor. På vej tilbage til byen gik vi gennem en del smalle gader, hvor der et sted var et stort gademaleri.

Besøgte også lige deres markedshal hvor de solgte grønsager, fisk og kød. Lille men hyggeligt.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur langs stranden hen til nabobyen Canet de Mar. Det var en hyggelig tur langs strandpromenaden men byen var ikke noget særligt så vi gik tilbage til havnen.

Lørdag tog vi på den længste tur af de 3. Den var ca. 10 km lang og gik ind i landet bag byen og ud i naturen. Turen gik hen til nabobyen Arenys de Munt. Vi skulle dog ikke helt ind til centrum af byen, og på vejen kom vi forbi indgangen til Park de Can Jalpi. En rigtig flot indgangsportal. Det var muligt at besøge slottet Castell Jalpi, men da det lå langt fra vores tur gjorde vi det ikke. Desværre var skiltningen ikke helt up to date, så vi kom desværre til at gå forkert og fik kortet noget af turen. Vi havde taget en madpakke med, men der var ingen spændende steder hvor vi kunne sidde og spise den, så vi gik ned til stranden bag havnen og nød den medbragte mad. Eftermiddagen gik med at få handlet ind til de næste par dage, da der er lovet godt vejr og vi skal derfor ligge for anker.

Søndag var der afgang efter vi havde afregnet med havnekontoret. De havde åbent hver dag fra 09.00 til hen på aftenen. Vi fik sat sejlene da vi rundede den yderste mole. Desværre var der ikke ret megen vind og den kom selvfølgelig igen fra den retning vi skulle sejle i. Kysten fra Arenys de Mar til Blanes var sandstrande så langt øjet rakte. Herefter blev kysten mere klippeagtig med mange borge og borgruiner i horisonten. Vi var så heldige at se både delfiner og en enkelt skildpadde på vej op til ankerbugten. På stranden inde i Arenys de Mar var der skilte om at skildpadder kunne komme op på stranden for at lægge æg, så man skulle lade dem være og ringe til myndighederne hvis man skulle møde sådan en fætter. Ved 16-tiden ankom vi til den skønneste ankerbugt. Her lå vi som eneste båd ved en flot stor strand og skov i baggrunden hvor der nok skulle være mulighed for at gå en hike eller to. Der var mange inde på stranden og der var sågar nogle som også var i vandet for at bade. De må godt nok være vant til det kolde vand, da det kun var 15 grader, så vi skulle ikke i. Resten af dagen nød vi stilheden og naturen på ankerpladsen.