Cartagena til Villajoyosa

4/4 – 10/4

Mandag, tirsdag og onsdag regnede væk. Der kom så megen regn at nogle veje syd for Cartagena blev skyllet væk. Det var faktisk en vej som vi havde kørt på da vi havde besøg hjemmefra og skulle ud til det store fort anlæg syd for byen. Torsdag ville vi have været afsted men vejret ville blive bedre om fredagen, så vi udsatte afgangen. Tiden blev så istedet for brugt på at rense udluftningsslangen til toilettanken da Peter havde den mistænkt for at være stoppet. Der blev nemlig dannet vacuum når vi tømte tanken. Den var ikke så stoppet som han havde frygtet, men det var lidt af et lortejob. Hele køjen i bagbord side af salonen skulle skilles ad før han kunne komme ned til tanken. Nu mangler vi bare lige at tjekke om gennemføringen i skroget er stoppet, da den stadig danner vacuum når vi tømmer tanken.

Fredag morgen var der afgang fra Cartagena kl. 08.00 efter vi havde tanket lidt diesel, så vi kan klare os de næste stykke tid. Vi kunne ikke få dieselstanderen til at virke så vi måtte lige ringe efter hjælp, og så lykkedes det for os. Det første stykke ud af havnen og indtil vi rundede erhvervshavnen var der ingen vind, så det var ren motorsejlads. Det gjorde ikke så meget, det vigtigste var at vi nu var på havet igen. Det var savnet efter 6 måneder i samme havn. Da vi rundede Capo de Palos kunne vi sætte mesan og genua da vi nu fik vinden ind agten fra. Dog var der stadig for lidt vind til kun at sejle for sejl, så motoren fik 1.100 omdrejninger hvorved vi skød en fin fart.

Efter ca. 7 timer kunne vi kalde havnen i Torrevieja hvorefter vi fik anvist en plads. Efter ankomst gik vi en tur op i byen for lige at kigge lidt på den, og fandt en sti langs en nedlagt jernbanestrækning som vi fulgte ud til nogle store indsøer, hvor man udvinder salt. De skulle eftersigende være svagt lyserøde, men det kunne vi ikke lige se da vi kom derud. Måtte igennem noget fugtigt og mudret område før vi kunne komme næsten helt ned til vandet. En god gåtur efter at have siddet stille på båden i 7 timer.

Lørdag sejlede vi videre til en lille hyggelig by – Villajoyosa – som er kendetegnet ved dens meget farvestrålende huse ud til havet. Det siges at fiskerne brugte husene til at navigere efter når de skulle i land med deres fangst. Turen hertil fra Torrevieja var en tur præget at noget ustadig vind, da den skiftedes med at løje og friske op, så vi fik rullet en del ind og ud på genuaen. Motoren blev også tændt og slukket en del gange i løbet af turen. Efter ca. 8 timer på havet kunne vi anløbe Villajoyosa. Her valgte vi at blive de næste 3 dage da vejret skulle blive noget blæsende hvorefter der skulle blive godt vejr til at sejle til Ibiza.

Søndag tog vi lokalbanen her fra Villajoyosa indtil Alicante. Det tog cirka 1 time. Vi nåede lige at få købt billetterne inden toget ankom til stationen, bare for at finde ud af at man kunne købe billetterne ombord på toget. Vi købte en returbillet da den ville gælde i 24 timer fra købstidspunktet. Det første vi ville se i Alicante var Volvo Ocean Race Museumet, så vi gik ned mod havnen hvor det lå ude på den ene mole. Museet havde gratis entre, hvilket er noget vi godt kan lide, og vi tilbragte ca 2 timer der inden vi gik videre.

Herfra gik vi en tur op i den gamle bydel med de mange smalle gader.

Det var rigtig hyggeligt. Da det var Palmesøndag kunne vi lige se slutningen af et stort optog som endte oppe ved kirken. Det var et rigtig fint optog med nogle meget store figurer som forestillede scener fra Jesus tid omkring påsken.

Nu gik turen op til den store fæstning Castell de la Santa Barbera. Det var en noget hård derop da det bare gik opad og opad, men sikken en udsigt over byen da vi først var kommet derop. Det var et meget stort anlæg hvor der også var fri entré. Her gik vi rundt og så det hele hvilket var en stor oplevelse.

Godt trætte i benene gik vi nu retur til togstationen for at nå det næste tog retur til Villajoyosa. Da der var ca. 20 min til det ankom kunne vi lige nå at gå ud fra stationen for at købe lidt at drikke. Som sagt så gjort men da vi ville ind på stationen igen virkede vores billet ikke. Man skal scanne billetterne for at få adgang til perronen, og man kunne åbenbart kun bruge dem en gang hver vej, selvom de havde en gyldighedstid på 24 timer. Så vi måtte lige købe nye billetter. Vi kom med toget og da vi ankom til Villajoyasa valgte vi at gå en anden vej retur til havnen så vi lige kunne få set lidt af byen.