Sønderborg til Borkum

Efter 3 dages lange sejlture ligger vi nu i Borkum, den vestligste af de tyske frisiske øer.

Turen hertil gik fra Sønderborg til Rendsburg, videre til Cuxhaven og til sidst Borkum.

Inden afgang fra Sønderborg mandag morgen (8/6) fik vi fyldt både vand og diesel på, da vejrudsigten havde lovet meget svag vind, så vi forventede ikke at kunne sejle ret meget for sejl. Startede ud med at sætte alle sejl, inklusiv vores letvejrssejl – Blue Water Runner, men desværre måtte de bjærges igen, da vinden døde helt ud. Da vi kom ind i tysk farvand kom der flere sejlbåde på vandet, faktisk så vi flere både på en dag end vi havde set på hele turen fra Aalborg til Sønderborg. Det tyske gæsteflag blev sat og vi forsatte mod Holtenau, hvor vi skulle sluses ind i Kieler Kanalen, eller Nord-Ostsee Kanal som den hedder officielt.

Det tyske flag hejses

Efter lidt ventetid fik vi lov til at sejle ind i slusen sammen med en coaster og et arbejdsfartøj. Det koster 18 euro for sejlbåde at komme igennem kanalen. Billetten er gældende i 3 dage. Kl. 18. 30 ankom vi til Rendsburg, hvor vi fandt en plads i sejlklubben som ligger helt inde i bunden af Obereider, som sidekanalen hedder.

Inden vi sejlede videre tirsdag (9/6) gik vi en lille tur op i byen, da vi skulle afpasse tiden på kanalen, så vi kom ud med tidevandet, der ville blive lavvande omkring kl. 18, hvilket ville give os medstrøm ud til Cuxhaven. Der var en del mere trafik på kanalen på dette tidspunkt end der var dagen før, så vi blev overhalet af den del store skibe. Da vi kom til Brunsbüttel måtte vi vente næsten en time inden vi kunne blive sluset ned til Elben, da alle de store skibe har første ret til at komme gennem sluserne. Der var også kun få sluser åbne, da de var igang med at reparere nogle af slusekamrene.

Timingen var næste perfekt, havde lidt modstrøm til at starte med, men vi fik hurtig medstrøm, og da vi skulle sejle ind i lystbåde havnen i Cuxhaven havde vi 3,5 knobs medstrøm, så vi sejlede helt sidelæns ind gennem indsejlingen. Meget spændende. Fandt en plads, fik aftensmad og gik til ro med det samme, da vi skulle tidlig op næste morgen for at få medstrøm ud af Elben til Borkum ca. 100 sømil fremme.

Vækkeuret ringede fælt tidlig, kl. 04.30 og kl. 05.15 var vi klar til at sejle ud af havnen. Mesan- og storsejlet blev sat inde i havnebassinet. Da vi var kommet fri af udmundingen rullede vi genoaen ud og nød sejlturen. Det rullede lidt, men det var ikke så slemt. Desværre døde vinden lidt og drejede mere til agter, næsten platlæns, så vi rullede genoaen ind igen og motoren kørte på ca. 1000 omd. Efter ca. 16,5 timer og 104,5 sømil kom vi ind til havnen på Borkum. Der var ingen ledige pladser men vi fik lov til at ligge uden på en tysk sejler som også lige var kommet ind.

I dag har vi så oplevet Borkum, som er et ferieparadis med mange strandstole på alle strande, så man næsten ikke kan se andet. Vejret var ikke det bedste til en gåtur, det regnede lidt, men iført sejlerjakke kunne det sagtens lade sig gøre at gå de 6 km ind til hovedbyen som også hedder Borkum og tilbage igen. Godt trætte i benene, efter ca. 17 km’s gåtur, slapper vi nu af nede om læ, inden turen går videre til Delfzig i Holland hvor vi starter på de hollandske kanaler.