Borkum til Groningen

Fra Borkum gik turen til Delfzijl i Holland. En tur på ca. 20 sømil. Vi skulle først afsted ved middagstid, for så ville vi få medstrøm ind af Emsen. Det fik vi også, ca. 3 knob, så det gik hurtigt. Da vi startede ud var det overskyet, nærmest diset, men jo tættere vi kom på Delfzijl, jo bedre blev vejret og solen kom mere frem. Lige så snart vi var kommet i havn fik vi skiftet de lange bukser ud med shorts og bare tæer.

Det hollandske flag hejses

Dagen efter, lørdag (13/6), sejlede vi videre til Groningen efter vi havde tanket både vand og diesel. Der var lidt ventetid ved slusen ind til Eemskanalen inden det blev vores tur. Selvom det er nogen tid siden vi sidst har været i en sluse, gik det helt fint. Vi slusede op ca. 1,5 m, og så var vi klar til kanalsejlads. Vi havde ca. 25 km på kanalen inden vi ankom til Groningen, så det var ikke så slemt. Al distance regnes i km på kanaler. Omkring kl. 15 lå vi fortøjet i Jachthaven Oosterhaven midt i Groningen

Jachthaven Oosterhaven

Senere på eftermiddagen gik vi op for at kigge lidt på byen, som er meget interessant med en blanding af gammel og ny arkitektur. Blandt andet kan nævnes banegården

Vi valgte at blive liggende til i dag, søndag (14/6) hvor vi så lidt mere af byen, først besøgte vi Prinsenhoftuin som er en lille botanisk have, ganske gratis at besøge. Desværre var roserne ikke sprunget helt ud endnu.

Herefter gik vi på Groningen Museum, efter at have købt billetter on-line hvilket er obligatorisk her i COVID-19 tiden. Selve bygningen er kunst i sig selv med den meget aparte arkitektur. Her er lidt billeder fra museet

I morgen går turen videre ad kanalerne til Dokkum.