Groningen – Lemmer

Så er der wifi igen så vi kan få opdateret Seneste nyt.

Mandag d. 15/6 sejlede vi fra Groningen i regnvejr, så det var på med alt sejlertøjet. Den gode nyhed var at toilet og bruser åbnede igen, så vi kunne lige nå et bad inden afgang, dejligt. Måtte kalde den første bro i Groningen for at få en åbning, men herefter gik det slag i slag gennem byen. Brovagten kørte fra bro til bro på scooter for at åben for os. Da vi kom til en jernbanebro i udkanten måtte vi lige kalde igen for at få en åbning, det tog ca. 5-10 min, det skulle lige passe med togenes køreplan. Vi kom også igennem en enkelt sluse på vores vej til Dokkum. Kanalen efter Groningen var rigtig smuk, bugtede sig gennem landskabet og flere steder lå kanalen højere oppe end markene ved siden af. På markerne gik både køer og heste og vi så mange andefugle og fiskehejre i vandkanten. Vi kom også igennem Lauwersmeer Nationalpark, som er en stor indså der har forbindelse til vadehavet i nord. Natten tilbragte vi på en gratis liggeplads, som de har en del af her langs kanalerne, lidt uden for Dokkum.

Tirsdag d. 16/6 fortsatte vi mod Dokkum hvortil vi kom lige til frokost tid.  I Dokkum var det tilladt at ligge til uden betaling indtil kl. 16.00 så det benyttede vi os af. Vi fik set byen og fik handlet ind til de næste par dage. Selve byen er en rigtig flot by med mange smalle gader og gamle huse langs kanaler. Efter et par timer fortsatte vi turen mod Leeuwarden, og endnu engang lagde vi til for natten ved en gratis liggeplads. På den strækning vi har sejlet idag, skulle der betales bropenge, og det forgik ved at brovagten sendte en traditionel hollandsk træsko ned til os, hvori vi lagde aftalte penge.

Onsdag d. 17/6 gik turen videre til Leeuwarden. Det var en kort men køn tur. Inden afgang kom vi i snak med en hollandsk mand som kunne tale dansk, da han og hans familie har sommerhus på Bogø. De overvejede at sætte sommerhuset til salg, da de ikke kan komme ind i Danmark på grund af den lukkede grænse. I Leeuwarden ligger man til rundt om byen i en stjerneformet kanal og man skal lige huske at kigge op når man lægger til, da man ellers kan få mastetoppen ind i træerne. Vi ankom lige til frokost tid og herefter fandt vi cyklerne frem og kørte ud for at se på byen. Igen en smuk by med masser af kanaler og smalle gader og små torve hvor folk samles. Her var toiletbygningen også åben med gratis bad, så det benyttede vi os af. Da vi ankom var der lige sprunget et vandrør inde i parken, så der manglede vandtryk på den ene toiletbygning.

Vi blev natten over og da vi vågnede op næste morgen, torsdag d. 18/6 stod vi op til regnvejr, men vi skulle lige have handlet ind inden afgang. Herefter på med sejlertøjet og så afsted ud af byen og mod Lemmer. Vi kom til at vente næste en 1 time på en jernbanebro skulle åbne i byen Grou, men der var heldigvis et bolværk som vi kunne fortøje os til, så det var ok. Ellers gik dagen stille og roligt ud af kanalen. Vi har igen valgt en gratis liggeplads, denne gang i en sidekanal til Prinses Margreitkanalen, hvor der var plads til os. Vi måtte dog lige ned og røre bunden da vi forsøgte at lægge til første gang, men da det bare er mudderbund, kom vi hurtig fri igen. Fandt et sted hvor der var vand nok til at vi kunne komme ind til kanten. Stilheden afbrydes kun af en traktor som er igang med at køre græs hjem til gården.

I dag vågnede vi op til solskin så der var morgenmad i cockpitten inden afgang det sidste stykke ind til Lemmer. Da vi kom nærmere bestemte vi os for at sejle ind gennem byen istedet for at tage den store sluse ud i Ijsselmeer. Det var en god beslutning selvom turen kostede €7 for åbning af 2 broer og 1 sluse. Der var desværre ingen ledige pladser inde i selve byen, men nu ligger vi godt i havnen lige ved siden af den lille bysluse. Vi ankom lige til frokost og herefter tog vi cyklerne og kørte hen for at se UNESCO World Heritage Ir. D.F.Woudagemaal som er Europas største dampdrevne pumpestation. Den er over 100 år gammel og er stadig funktionsdygtig hvis det bliver nødvendig at starte den op for at regulere vandstanden i Friesland. Det var meget spændende at se. Herefter kørte vi ind til byen for at kigge lidt på den inden vi returnerede til byen. Nu slapper vi af og nyder aftenen med et glas vin i aftensolen inden turen går videre i morgen up på Ijsselmeer.