Lemmer til Gouda via Amsterdam og Haarlem

Der er nu gået en uge siden sidste opdatering, så her kommer lige lidt nyt fra os.

Lørdag d. 20/6 stod vi igen op til solskin – dejligt – fik handlet lidt småting inden afgang. I dag kunne vi sejle i shorts og t-shirt men da vinden igen var lige imod blev det en dag for motor. Der var rigtig mange sejlbåde på vandet i dag men der var også perfekt sejlervejr når bare man sejlede den rigtige vej. Vi krydsede Ijsselmeer over til Medemblik, hvor vi valgte at ligge for anker, da vi trængte til at være lidt for os selv. Vandtemperaturen viste over 20 grader, så der var ingen undskyldning for ikke at hoppe i vandet. Det var rigtig dejligt og svalende efter mange timer på vandet. Vi lå stille og roligt helt inde under land, men desværre varede det ikke ved. Ved 04-tiden havde vinden vendt sig ca. 180 grader så den nu kom ude fra Ijsselmeer og vi lå og hoppede i de mange små korte bølger. Det var ikke til at sove, men vi formåede da alligevel at falde i søvn igen.

Stod op ved 7-tiden søndag d. 21/6, fik lidt morgenmad og så var vi klar til afgang mod Hoorn. Det var igen en dejlig solrig morgen, så vi kunne have shorts på, dog med en langærmet trøje, da det stadig var tidlig på dagen. Den første times tid kunne vi have sejl oppe, Mesan og Genua, men da vi skulle dreje mere og mere sydover, måtte vi tilsidst bjærge dem og starte motoren. For at komme ind til Hoorn skal man lige igennem en sluse ved Enkhuizen hvor man sejler fra Ijsselmeer til Markermeer. Det gik nemt, vi slusede næsten ingen ting og så var vi på Markermeer. Vinden friskede noget op, så vi besluttede at vi ville sætte storsejlet som støttesejl. Det var et værre hoppen i bølgerne, og lidt besværligt at holde sig fast oppe ved masten, men det gik. Dog måtte jeg senere en tur ud på fordækket for at bjærge vores fortøjninger, dem havde vi ladet sidde siden slusningen, men det var ikke en god ide. Jeg kravlede derud og fik dem bjærget men jeg blev også gennemblødt da den ene bølge efter den anden skyllede ind over dækket. Jeg kom sikkert tilbage til cockpittet, og efter en times tid havde solen tørret mig. Det er heldigvis ferskvand, så det tørrede rimelig hurtigt.

Vi kom til Hoorn og fik en plads i den lokale sejlklub. Herefter gik vi en tur rundt i byen. Vi havde været her for mange år siden med ungerne da vi begyndte at se på en større båd. Det er en hyggelig by med nogle gamle bygninger og smalle gader rundt om små kanaler.

Dagen efter, mandag d. 22/6 sejlede vi videre inden morgenmaden for at være sikker på at få en plads i Sixhaven i Amsterdam. Da vi kom ud fra Hoorn blev alle sejl sat og vi havde en dejlig sejltur på en halvvind ind mod Amsterdam. Jo tættere på Amsterdam vi kom, jo mere fik vi vinden ind forfra men vi kunne lige holde kursen. Tilsidst måtte vi bjærge sejlene og tænde for motoren. Vi kom igennem både en bro og en sluse inden vi kom helt ind til byen. Vi fandt en fin plads i havnen, som ligger lige over for hovedbanegården med gratis færge derover. Havnen havde nogle fine faciliteter, bl.a. flere vaskemaskinger og tørretumbler, så vi fik lige vasket al vores tøj. Det var første gang siden afgang fra Kolding vi har vasket. Om aftenen gik vi en lille tur i området omkring havnen. På vejen ind til Amsterdam fik vi bestilt billetter til Van Gogh Museet som vi skal ind og se i morgen. Desværre var der ingen billetter at få til Anne Frank’s Hus som vi også gerne ville have set.

Tirsdag d. 23/6 blev brugt på sightseeing i Amsterdam, med besøg på Van Gogh Museet. Det var rigtig interessant og vi brugte næsten 2,5 time på det. Herefter fandt vi en lille restaurant hvor vi fik en gang frokost inden vi gik videre rundt i Amsterdam. Da vi vendte hjem til båden var vi godt trætte men vi havde også gået næste 21 km, så det var ikke så sært at vi var trætte i benene. Vi sov godt denne nat.

Van Gogh Museum

Van Gogh Museum

Onsdag d. 24/6 besluttede vi os for at sejle videre, da vi havde set det vi ville inde i Amsterdam, og fordi det var begyndt at blive rigtig varmt. Der er 2 veje man kan sejle ud af byen, enten over Haalem eller gennem byen. Vælger man turen gennem byen kan man først gøre det om natten for ellers lukker de ikke broerne op i centrum. Da vi ikke ville vente de ca. 15 timer inden afgang gennem centrum valgte vi turen over Haalem. Et godt valg, dog var der lige en bro som havde begrænset åbningstider, men vi nåede at komme dertil i god tid. Faktisk ca. 45 min for tidlig. Her fik vi frokost og kom i følgeskab med 3 andre både. 2 hollandske både og 1 portugisisk båd. Den portugiske både havde spurgt os alle om vi skulle mod Vlissingen da de ingen kort havde over Holland. Vi forærede dem vores gamle kort over alle kanalerne og viste dem hvilken vej de skulle tage for at følge stående masterute. Temperaturen var stødt stigende og da vi kom til Haarlem var temperaturen så høj at den havde fået en bro til at udvide sig så den ikke kunne åbne. Vi kunne ikke komme videre. Den ene hollandske båd “Karma” var så flink at holde os orienteret om hvad der skete, da al kommunikation over VHF-radioen foregik på hollandsk. De fortalte os også hvor vi skulle betale for gennemsejling af byen. Da vi var fortøjet i Haarlem blev vi inviteret over til en kold øl, meget tiltrængt. “Karma” kom senere og fortalte os at vi kunne få lov til at komme gennem broerne næste morgen i åbningen fra kl. 6-7, som ellers var tiltænkt erhvervstrafikken hvis vi var interesseret. Det var vi. Efter aftensmaden gik vi en tur ind til centrum af Haarlem og det var også en rigtig fin by med en kæmpestor kirke centralt placeret i byen. På grund af den varme bro skulle vi ikke betale for overnatningen.

Haarlem

Torsdag d. 25/6 var det op kl. 05.45 for at være klar til broåbningerne kl. 06.00. Klokken var dog 06.15 inden den åbnede og så gik det ellers ud af byen hvor broerne åbnede som perler på en snor for os. Den portugiske båd mistede vi undervejs, da de åbenbart havde problemer med motoren. Ellers fulgtes vi 3 andre ad indtil Leiden hvor “Karma” hørte hjemme. Da vi nærmede os Gouda blev vi desværre stoppet af en jernbanebro som kun åbnede på bestemte tider for lystbåde. Vi kom ca. 10 min for sent til åbningen kl. 14.28 og næste åbning var først kl. 20.27 medmindre der kom et erhvervsfartøj som skulle have broen åbnet. Heldigvis kunne vi fortøjre ved en ventekaj og vi havde indstillet os på 6 timers pause. Heldigvis kom der en peniche som var for høj til at komme under broen, og så kunne vi komme igennem 2 timer før end beregnet. Efter gennemsejling af broerne, der var 2, tog det kun ca. 5 min ind til sejlklubben i Gouda. Da vi sejlede ind til Gouda sagde vi farvel til den sidste båd som vi havde fulgtes med i de sidste 2 dage. Efterfølgende har vi modtaget nogle billeder af Cap Maj fra dem.

I dag fredag d. 26/6 har vi været inde og se byen Gouda som er kendt for Gouda osten og de hollandske sirupsvafler. Det er en utrolig smuk by med den længste kirke i Holland og som har de fleste glasmalede vinduer. Vi tog en audio rundtur i kirken hvor man blev guidet rundt via høretelefoner. Det var meget interessant da man fik at vide hvad de forskellig vinduer vidste. Under 2. verdenskrig pakkede de alle vinduerne ned og opbevarede dem på sikre steder så de kunne blive sat ind igen efter krigen. Det tog over 1 år at montere alle glasvinduerne igen. Herefter fandt vi en hyggelig restaurant på markedspladsen midt i byen ved det gamle rådhus hvor vi fik vores frokost. Resten af dagen gik vi rundt og så på byen. Nu sidder vi nede om læ, da det både tordner, lyner og regner.

 

I morgen går det videre sydpå

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *