Gouda til Willemstad

Efter gårsdagens tordenvejr var vi nu klar til at sejle videre mod Dordrecht (27/6). Vi fik timet afgangen perfekt for da vi kom til slusen med tilhørende broer lige uden for Gouda, åbnede den og vi kunne sejle ind sammen med de andre både. I denne sluse kunne vi både se og mærke at vi slusede, da vi slusede op næsten 1,5 m. Vi kunne godt mærke at vi var kommet tættere på Rotterdam, da erhvervstrafikken fyldte mere på kanalerne. Vi skulle igennem endnu en bro inden vi ankom til Dordrecht, og da den kun åbnede for lystbåde 20 minutter over hver time måtte vi lige vente lidt. Der var heldigvis en venteplads hvor vi kunne fortøjre i mens. Da vi skulle ind til havnen i Dordrecht var der en lille bro som vi skulle have åbnet for at komme ind. Det så meget mærkeligt ud, men da vi kom tættere på kunne vi se at de var igang med at reparere den oprindelige bro og der var opsat en midlertidig bro. Vi kaldte brovagten men fik at vide at de kun kunne træffes telefonisk. Da vi ikke havde telefon nummeret dertil ringede vi istedet for til havnefogden. Han lovede at ringe til brovagten for os og inden for 5 min gik broen op og vi kunne komme ind i havnen. Vi fik anvist en plads og er blevet enige om at blive her i 2 nætter. Resten af dagen gik med afslapning og lidt indkøb. Der lå endnu en dansk båd i havnen, nemlig EVY, som er igang med en 5-årig jordomsejling.

Søndag d. 28/6 blev brugt på at gå en tur gennem Dordrecht. Der var en gåtur – Rondje Dordt – som gik rundt i hele den historiske del af byen og viste dig hen til steder som du ikke selv ville have fundet. Det var en rigtig god tur. Da vi nærmede os afslutningen begyndte det at småregne lidt, men det udviklede sig heldigvis ikke til mere end et par dråber. Vi skulle lige have købt lidt ind til aftensmaden, men den nærmeste købmand havde lige lukket da vi kom derhen, så vi måtte ty til Google Maps for at finde en anden. Vi havde set en på vores gåtur i formiddags og var overbevist om at det var den vi var på vej til, men det var det ikke, så vi fik lige lidt ekstra skridt på tælleren her til aften.

Lidt billeder fra Dordrecht

Mandag d. 29/6 sejlede vi videre mod Willemstad, som kun ligger ca. 14 sømil fra Dordrecht. Vi ringede til brovagten, vi havde nu fundet telefon nummeret, lige da broen åbnede kl. 8.45 så vi kunne komme ud og nå jernbanebroen kl. 9.12. Det gjorde vi med en god margin på ca. 20 min. Dette var en af de sidste broer vi skal igennem her i Holland. Der var også en del trafik af penicher på vandet, men det var jo også mandag, og de skulle igang igen efter weekenden, som skulle samme vej som os. Heldigvis aftog trafikken da vi skulle krydse sejlruten for at komme ind til Willemstad.

Da vi kom ind i havnen blev vi taget imod af Pia og Bruno fra “Pia III” fra Hals, og da havnefogden havde anvist os en plads i havnen, hjalp de os med at fortøjre båden. Vi var efterfølgende ovre at få kaffe og se deres båd.

I dag tirsdag d. 30/6 vågnede vi op til regnvejr så vi havde ikke travlt med at komme ud af sengen. Efter morgenmaden klarede det heldigvis op så vi kunne komme ud og se på denne lille by vi ligger i. Der var en sti rundt på den gamle vold hvor man kom forbi de forskellige batterier der havde været som forsvar af byen. Både franskmænd og tyskere havde opført batterierne. Det var ikke let at få hele historien med da skiltene kun var skreven på hollandsk, og det forstår vi ikke helt endnu.

Regnen blev ved hele dagen og nu sidder vi nede om læ og nyder en kop kaffe og en småkage.

I morgen fortsætter turen sydover.