Le Havre til Cherbourg

Søndag d. 19/7 var der afgang fra Le Havre kl. 09.55, så vi havde nået at få morgenmad og et bad inden afgang. Turen idag var kun på små 11 sømil, da vi kun lige skulle over bugten til tvillingebyerne Deauville og Trouville. Vi sejlede hele turen for sejl, så det var bare dejligt. Da vi ankom til Deauville var vi så heldige at vi kunne sejle direkte ind i slusen uden at skulle ligge og vente. Der var nemlig ikke så meget plads foran slusen hvor man kunne vente. Inde i havnen fandt vi en ledig plads ved en y-bom, hvorefter vi fik frokost. Eftermiddagen gik med en tur ind til både Trouville og Deauville. Begge byer er gamle badebyer der ligger på hver sin side af floden Touques. Der var i mellemtiden blevet lavvande og floden var blevet tørlagt. Fiskefartøjerne stod på bunden af floden med fortøjningerne godt strammet til. For turisterne var der lavet en gangsti hvor man kunne gå over floden fra Deauville til Trouville. Det måtte vi jo også prøve. Det var en sjov oplevelse.

Vi blev der bare en nat, så mandag d. 20/7 var der afgang kl. 09.45 hvor højvandet var på sit højeste, for så var slusen åben og man kunne bare sejle ud og ind. I dag skulle vi sejle ca. 25 mil indtil Caen hvor vi vil være i ca. 1 uge da vi får besøg hjemmefra af vores børn og svigersøn. Til at starte med var der næsten ingen vind, så det var igen en kombination af sejl og motor. Undervejs øgede vinden og vi fik fart i båden. Da vi ankom til slusen indtil kanalen som fører ind til Caen var der rigelig med vind og lidt store bølger. Vi måtte vente ca. 30 min inden det blev vores tur til at sluse op. Det er til dato den værste slusning vi har været med til. På grund af medvinden var bassinet meget uroligt indtil sluseporten kunne lukkes, og så alligevel lå vi meget uroligt under slusningen. Vi kom dog igennem det uden skrammer. Vi måtte også lige hjælpe en fransk sejler fri af grunden, da han havde fået noget i skruen og kunne ikke manøvrere. Herefter sejlede vi stille og roligt mod Pegasus broen som kun åbner 3 gange om dagen, og vi kom desværre lidt for sent til den mellemste åbning kl. 13.30. Ankom kl. 14.30 og heldigvis kunne vi ligge til ved en gammel mole indtil næste broåbning kl. 16.30. Tiden blev brugt på frokost og en lille lur. Efter passage af Pegasusbroen gik det stille og roligt ind til Caen, hvor man ligger lige midt i byen. Kaldte havnen for at få broen lige før havnen åbnet, og efter ca. 5 min åbnede den. Da vi var kommet på plads i havnen stod den franske sejler, som vi havde hjulpet tidligere på dagen, med en flaske rosé vin som tak for hjælpen. Det havde vi ikke forventet.

Tirsdag d. 21/7 blev brugt på at besøge turistkontoret hvor vi fandt lidt brochurer om D-Dags områderne, om hvad der er at se i selve byen etc. Vi fik også udleveret et bykort hvor der var indtegnet nogle gåture af forskellige længder. Resten af dagen blev brugt på en tur i den botaniske have og på oprydning/rengøring og klargøring til vores gæste som ankommer i morgen onsdag.

Onsdag d. 22/7  ankom de unge mennesker omkring kaffetid. De landede i Paris kl. 11.00 og skulle lige hente den lejede bil inden de kunne begynde turen ud til os i Caen. Velankommet ombord fik vi alle lidt at spise inden vi gik en tur ind til byen for at kigge lidt på den. Fulgte lidt af den markerede rute rundt i byen indtil vi ikke orkede mere. De unge mennesker var lidt trætte da de havde været tidlig oppe for at kunne flyve fra København kl. 06.45. Efter en lille lur var vi klar til at tage ud og spise. Vi fandt en hyggelig restaurant i et af de gamle områder i byen, desværre var serveringen ikke helt i top, da vi måtte vente ca. 1 time på vores hovedret. Vi fik dog lidt rabat på regningen, men det var alligevel en lidt dårlig oplevelse som tog glæden af det dejlige mad. Herefter var det hjem i seng, da vi skal på tur til D-dags kysten i morgen.

Torsdag d. 23/7 startede vi lige efter morgenmaden med at køre ud og se Pegasusbroen og det dertilhørende museum. Det var en rigtig god oplevelse. Herefter gik turen ad kystvejen til Arromanches hvor man stadig kan se resterne af den flydende havn som de allierede byggede i forbindelse med D-dags operationen. Vi gik herefter en tur ned til byen og fik frokost inden turen gik videre til Omaha Beach for vi først besøgte den amerikanske krigskirkegård inden turen gik til museet Operation Overlord. Besøget på kirkegården var en utrolig oplevelse; at se alle de kors, næsten 10.000, stå på snorlige rækker uanset hvilken vinkel man kigger på dem. Det er næsten ubeskriveligt. Besøget på museet var også en rigtig god oplevelse med flotte udstillinger og beskrivelser af hændelserne. Godt trætte i både hoved og ben vendte vi tilbage til båden hvor vi slappede af resten af dagen.

Pegasusbroen:

Arromanches:

Den amerikanske krigskirkegård:

Omaha Beach:

Fredag d. 24/7 blev brugt på sightseeing i Caen. Først gik vi videre på den markerede tur som vi begyndte på i onsdags, og midtvejs valgte vi at tage en afstikker til museet Le Memorial som også beskrev D-dags operationen, men det fortalte også om de hændelse der var årsag til at 2. verdenskrig gik fra en europæisk krig til en verdenskrig. Det var et utrolig godt museum, og vi fik da også brugt et par timer derinde inklusiv frokost. Herefter gik vi tilbage til centrum hvor der blev kigget på butikker etc inden vi gik tilbage til båden. Valgte igen at tage ud og spise til aften, og denne gang fandt vi en restaurant hvor vi ikke skulle vente i lang tid på vores mad.

Lørdag d. 25/7 kørte vi en tur til Mont St. Michel som lå ca. 1,5 time fra Caen. Det var en rigtig spændende oplevelse at se det store kloster og by ligge på en ø ude i bugten. 2 gange i døgnet er den tørlagt og førhen kunne man kun komme derud ved lavvande. Nu er der bygget en bro så øen kan besøges hele døgnet. Vi tog shuttle bussen derud, det tog ca. 10 min fra parkeringspladsen til man var ude ved øen. Vi var ikke de eneste der havde fået den ide at besøge øen, så der var mange mennesker og mundbind var obligatorisk når man begav sig rundt på øen. Vi var ikke klar over at der også var hoteller derude. Den gamle by indeholdt souvenirbutikker og restauranter. Vi brugte et par timer derude inklusiv frokost inden vi kørte hjemad igen. Resten af dagen blev brugt nede ombord da det var begyndt at regne, så vi fik slappet af, spillet lidt spil og de unge mennesker fik pakket deres ting så de er klar til afgang i morgen kl. 07.00.

Søndag d. 26/7 startede fælt tidlig, nemlig kl. 05.30. Efter morgenmaden skulle vi sige farvel til de unge mennesker som skulle med fly fra Paris kl. 12.15. Det var lidt hårdt at sige farvel, da vi ikke ved hvornår vi ser Mathias igen, men Camilla og Jonas kommer ombord igen om ca. 4 måneder når vi skal over Atlanten. Det var utrolig dejligt at se dem og have dem ombord. Da de var kørt gjorde vi klar til at sejle videre, da vejrudsigten ikke er den bedste de næste par dage, og for ikke at blæse inde i Caen skulle vi sejle i dag. Kl. 08,45 sejlede vi gennem broen lige uden for havnen, og herefter afpassede vi farten så vi ankom til Pegasusbroen få minutter før den åbnede kl. 10.10. Da vi ankom til slusen måtte vi lige vente et par timer, men vi lagde os ved servicekajen tilhørende lystbådehavnen i Ouistrehamn, det hedder byen ved kanalens udmunding. Der var mange som skulle gennem slusen så den var flydt godt op. Igen var det en urolig slusning, men det skyldtes at vandet blev lukket ud med stor hastighed. Satte storsejlet på vej ud fra indsejlingen. Det blæste en del og vinden var lige imod, men det vidste vi godt at den ville være. Lige udenfor indsejlingen blev vi mødt af en flok delfiner, ca. 5-6 stykker, men vi blev så overrasket at vi ikke nåede at få taget nogle billeder. Håber på at de kommer tilbage på et andet tidspunkt hvor vi er klar med kameraet. Resten af dagen og aftenen gik med at komme mod Cherbourg. Det blev en rigtig træls sejltur med megen modvind og modstrøm til at starte med, så det gik ikke så stærkt. Heldigvis vendte strømmen og gav os en god medstrøm rundt om Barfleur næsset, som eller kan være rigtig træls at passere hvis der er modstrøm. Vi nåede op på ca. 2,5 knobs medstrøm og stadig modvind. Vi kom dog nærmere og endelig kunne vi sejle ind i havnen, selvom det var lidt svært at orientere sig i mørket. Vi fandt dog de rigtige afmærkninger og kom sikkert i havn. Kl. 23.45 lå vi fortøjet til en ventebro, da vi ikke orkede at sejle rundt for at finde en plads på gæstebroerne. Efter en kop varm suppe var det på hovedet i seng. Vi havde ingen problemer med at falde i søvn.

Vågnede ca. kl. 8.00 hvorefter vi forhalede indtil gæstebroerne. Vi var stadig godt trætte så efter morgenmaden og efter at vi havde meldt vores ankomst til havnen gik vi til køjs igen og sov indtil kl. 11.30. Nu var vi næsten udhvilet. Fik lidt frokost inden vi gik en tur op til Carrefour for at handle lidt ind. Ellers har vi ikke lavet det store idag. Nu sidder vi i læ i cockpitteltet, da det blæser en halv pelikan udenfor, og får opdateret denne blog, og skal til at lave aftensmad. I morgen skal vi kigge lidt på byen inden vi sejler videre på onsdag hvor vejret skal blive bedre med vinden fra den rigtige retning når vi nu skal videre sydpå.