Cherbourg til Pornichet

Internettet har ikke været prangende de sidste par dage, så det har ikke været muligt at opdatere bloggen, men nu er der hul igennem på 4G på mobilen.

Siden sidst er der sket en del. Vi har fået sejlet ca. 400 sømil, så det er vist på tide at få skrevet noget.

Tirsdag d. 28/7 gik vi en tur op i Cherbourg for at se lidt på byen. Vi fandt en lille botanisk have, som dog var under renovering, men det vi kunne se var ok. Vi fik også handlet lidt ind så vi kan klare os de næste par dage. Vi har besluttet at sejle den første natsejlads på turen, og for ikke at stå og lave varmt mad undervejs, forberedte jeg en gryderet som vil være let at varme, hvis nu vejret ikke viser sig fra den bedst side. Efter aftensmaden gik vi en tur hen forbi militærhavnen, da vi havde set på bykortet at der skulle være en ruin af et gammelt kloster. Da vi kom tilbage til båden fik vi en kop kaffe og gik i seng da vi skal tidlig op i morgen.

Onsdag d. 29/7 startede vi dagen med at stå op kl. 05.15 så vi kunne være klar til afgang omkring kl. 06.00. Kl. 06.10 sejlede vi ud af havnen mens solen var på vej op. Vi havde en god medstrøm hen langs kysten men desværre modvind, og inden vi så os om, var vi tæt på Alderney. I følge pilotbogen anbefalede de at man sejlede ca. 4 sømil ud fra kysten så man ikke blev fanget i de kraftige strømsøer der kan stå omkring næsset Cap de la Hauge. Det var vi selvfølgelig ikke så vi fik en god rystetur. Selvom modvinden kun blæste med ca. 3 m/s rejste bølgerne sig, så vi var glade for medstrømmen på ca. 6 knob da den var på det højeste. 10,4 knob over grunden da det gik hurtigst. Så hurtig tror jeg ikke at vi har sejlet før. Det tog ca. 30 min og så var vi igennem dette “helvede”, og så var vi ingen gang nået til Alderney Race som også kan være ret voldsom at komme igennem hvis ikke strøm og vind passer sammen. Men da vi kom derhen var det ingenting i forhold til det vi lige var kommet igennem.

Det var godt at vi har valgt at sejle forbi kanaløerne, da vi ikke rigtig synes at vi har tid til dem, for da vi kom nærmere, kunne vi høre på VHF radioen at øerne var lukket for lystbåde på grund af COVID-19. Hvis man havde en forhåndsaftale og hvis man havde behov for brændstof eller hvis man var i nød, kunne man godt få lov til at sejle derind, ellers var det kun de både som var hjemmehørende på øerne som havde lov til at sejle derhen. Også alle mooringsbøjerne var lukket. 

Dagens højdepunkt var da vi fik besøg af delfiner. De svømmede foran båden i et godt stykke tid og vi fik optaget nogle gode filmklip af dem. Vil forsøge at lægge videoen op når der er en bedre internet forbindelse.

Eller gik det derudaf mod Ile D’Ouessant med mesan- og storsejlet sat som støtte til motoren. Hver 6. time, sådan ca. vendte strømmen, så i løbet af de 29 timer som turen tog, fik vi en del strømskift. Natten blev delt op i 3 timers vagter hvor jeg tog vagten fra kl. 21.00 til 24.00 hvorefter Peter overtog. Da jeg skulle på vagt kl. 03.00 var Peter så sød at han tog min vagt, for jeg var ikke så glad for at sejle i den kulsorte nat. Her er bare sort, og ikke som derhjemme hvor det bare er mørkt få timer inden lyset begynder at komme igen. Her er der kulsort indtil solen står op omkring kl. 06.00. Kl. 05.30 var det så min tur til at overtage vagten så Peter kunne komme ned og sove. Resten af morgenen gik stille og roligt for motor og kl. 10.55 ankom vi til Ile D’Ouessant hvor vi fandt en ledig mooringbøje. 

Solnedgang på vej til Ile D’Ouessant

Efter frokost blev gummibåden pumpet op og så var vi klar til en tur rundt på øen. Vi medbragte vores cykler i gummibåden så der var læs på ind til stranden. Det var en dejlig tur. Øen er utrolig smuk med en særpræget natur. Der var mange turister på øen, og mange på cykel. Vi fik nok cyklet omkring 30-35 km, så vi var godt trætte og varme da vi kom tilbage til båden. Her var Peter lige en tur i det kolde vand, kun 16 grader, men han ville lige tjekke vores zinkanoder som heldigvis havde det godt.

Fredag d. 31/7 gik turen videre til Saint-Evette som ligger ca 40 sømil sydøst for Ile D’Ouessant. Her lagde vi os igen for en mooringbøje. Denne gang måtte vi dog betale for at ligge ved bøjen, det skulle vi ikke på øen, men så kunne man også bestille morgenbrød ved havnefogden, som så ville levere det næste morgen. Det bestilte vi, da vi ikke havde mere brød ombord, og jeg havde ikke lige fået bagt. Vi var ikke i land i Saint-Evette, da det småregnede da vi ankom, og vi var stadig lidt trætte efter den lange sejltur og cykelturen igår, så vi gik hurtig til køjs efter aftensmaden.

Lørdag d. 1/8 sejlede vi videre ned langs kysten mod Benodet. Benodet ligger et stykke op af floden L’Odet. Da vi ankom var der enormt mange ude på vandet, småbåde, sejlbåde, motorbåde og windsurfere, så man blev helt stresset. På vej hertil kunne vi endelig sætte lidt sejl igen og vi havde en fantastik sejltur hertil. Vi havde valgt Benodet da det var muligt at få tanket diesel i havnen, men da vi skulle lægge til ved kajen, blev vi taget af strømmen ind mod kajen, men heldigvis skete der ikke noget for kajen var godt fendret af med en kraftig gummiliste. Herefter fik vi anvist en fin plads inde i havnen og ikke ude på gæstebroen hvor man rigtig kunne mærke strømmen. Har besluttet at blive her et par dage, da vi trænger til at slappe lidt af efter mange dage på søen. Båden trænger også til at blive gjort rent og vi trænger også til at få vasket noget tøj, hvilket også er muligt her i havnen. 

Søndag d. 2/8 gik vi en tur i området da det skulle være en del afmærkede ture. Vi gik lidt på kryds og tværs af flere ture, men vi endte hvor vi gerne ville, nemlig ude ved kysten ved en landtange, Anse du Groaz-Guen. Ved lavvande blev området bag ved landtangen tørlagt, og man kunne gå ud på tangen. Da vi kom derud var højvandet på vej ind, så vi kunne ikke komme derud. Området bliver brugt til en del vandaktiviteter, og der er også mange campingpladser i nærheden. Tilbage på båden igen gjorde vi klar til en tidlig afgang i morgen, da vi skal ud på sejltur på ca. 50 mil.

Mandag d. 3/8 stod vi op kl. 05.30 kun for at konstatere at det stadig var mørkt. Vi fandt ud af at solen først stod op omkring kl. 07.00. Det er heller ikke som derhjemme hvor det er lyst tidlig morgen om sommeren. Det skal vi lige vænne os til, så efter morgenmaden gik vi til køjs igen for at sove ca. 30 min mere. Kl. 07.00 sejlede vi ud af havnen og satte kursen mod Port Haliguen hvor vi havde aftalt at mødes med Pia 3. Vi havde en fin sejltur med sejl det meste af dagen. Startede med mesan og storsejl og med motoren som støtte, måtte dog bjærge storsejlet igen efter et stykke tid, da der ikke var vind nok, og den vind der var kom lige bagfra. Vinden øgede efter et par timer, og så blev genuaen rullet ud, og så fik vi en fin tur indtil vi rundede Quiberon halvøen hvor vi fik modvind. På vej ind til havnen kom der lige en hurtigsejlende trimaran fordi med ca. 25 knobs fart, det gik godt nok stærkt. Var ovre hos Pia 3 til aftenskaffe og for at planlægge den videre sejlads, da vi har aftalt at følges over Biscayen når vejrvinduet passer.

I dag d. 4/8 afgik vi fra Port Haliguen omkring kl. 09.00 for at sejle til ferieparadiset Pornichet. I dag var første dag hvor vi ikke havde dønninger, men et næste spejlblankt hav, så igen en dag for motor. Kan godt mærke at vi er komme til et område hvor der bliver sejlet meget, da der var mange både på vandet. Var i havn omkring kl. 15.00. Mødtes med Pia 3 for at studere vejrudsigter og at valgt at vente lidt inden vi krydser Biscayen og sejler til Bilbao, så turen i morgen går til øen Ile D’Yeu, og så tjekker vi lige vejrudsigterne igen når vi kommer frem.

Port Haliguen da vi sejlede derfra i morges

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *