Lagos til Albufeira

Mandag d. 2/8 skulle vi være ude af havnen inden kl. 12.00 ellers ville vi komme til at betale for endnu en dag, og det ville vi jo ikke. Så efter morgenmaden og påfyldning af vand var vi klar til afgang. Vi var heldige med at der var flere som også tog afsted på samme tid, så vi kunne komme gennem broen uden ventetid. Weekendens blæsevejr var nu overstået og vi kunne rulle genuaen ud lige efter kanalen ind til Lagos. Dog varede det kort, 30 minutters sejlads fik vi inden vi igen måtte rulle genuaen ind og tænde motoren, da vinden døde fuldstændig. Heldigvis skulle vi ikke så langt, kun ca. 5 sømil langs kysten mod øst, hvor vi kastede anker i en hyggelig bugt ved Praia de Bolao. Her er der en del klipper i vandet og enkelte grotter. Der er også en masse mennesker på stranden og en del småbåde i vandet som drøner rundt. Det stopper heldigvis igen når de sejler hjemad igen til aften.

Tirsdag d. 3/8 tog vi en tur rundt langs kysten i gummibåd da vi lige ville se de smukke klipper og grotterne på nært hold. Det var en smuk tur.

Onsdag d. 4/8 tog vi gummibåden ind til land, da vi ville gå en tur langs med kysten, da vi fra ankerpladsen havde set at der var en del som gik deroppe. Vi fik parkeret gummibåden et godt stykke oppe på stranden så vi var sikre på at den også ville være der når vi kom tilbage, da der ville være højvande. Det var en meget varm tur men også en rigtig flot tur, da man nu fik set kysten oppefra, hvor vi før kun havde set den fra vandsiden.

Da vi kom tilbage til fra gåturen, fortsatte vi hen til den nærmeste lille by, da vi lige skulle have købt lidt ind ved købmanden. Der var et lille cafeteria ved siden af købmanden, så vi fik os lige en cola inden vi gik retur til gummibåden. Det var lidt besværgeligt at få gummibåden tilbage i vandet, da vi nu måtte gå på kryds og tværs mellem alle strandgæsterne og deres parasoller, paddleboards og kajakker.

Torsdag d. 5/8 var det tid til at komme videre hen langs kysten, og efter ca. 1,5 time kunne vi kaste anker i den store ankerbugt over for Portimao. Det er en meget populær ankerbugt med en del både. Inden vi kastede anker var vi først sejlet lidt længere op af floden til den lille fiskerby Ferragudo hvor der også var muligt at ligge for anker, men der var desværre ikke plads til os, så vi returnerede til den store ankerbugt. Resten af dagen slappede vi af ude om bord da det var meget varmt. Temperaturen er kommet tæt på de 30 grader midt på dagen, men da vandet stadig er under 20 grader, springer man bare ikke lige i for at blive afkølet, så man kravler ind i den skygge som man nu kan lave ude i cockpittet.

Fredag d. 6/8 så vi at der lå en anden dansker i bugten ikke ret langt fra os, så da vi alligevel skulle ind til byen, tog vi lige en lille smuttur derover for at hilse på. Det var båden Alegria fra Vejle med Steen og hans datter Rikke ombord. De kunne heldigvis give os instrukser på hvor man kunne parkere gummibåden, hvor man kunne komme af med affald og hvordan man kom ind til byen. Vi aftalte at mødes efter aftensmaden ovre hos dem, da Steen lige skulle høre lidt om vores tur til Caribien, da han skal derover senere i år. Vi fandt den lille flydebro ved værftet som vi må benytte til parkering af gummibåden, vi fandt også afffaldscontainerne og fandt stien op til vejen ind til byen. Inde i byen skulle vi lige finde en optiker da det nu var tid til at få bestilt et par nye briller som erstatning for dem som jeg mistede på vej over Atlanten. Vi fandt en optiker som kunne lave en synstest om eftermiddagen, så vi skulle lige have nogle timer til at gå. Vi fik set lidt af byen, fik frokost og fik købt et portugisisk simkort, da vi får brug for et portugisisk telefonnummer da vi vil se om vi kan blive vaccineret for COVID-19. Tilbage ved optikeren fik jeg lavet en ny synstest og fik bestilt nye briller som vil blive leveret om ca. 1 uge. Inden vi tog tilbage til båden var vi lige forbi LIDL hvor vi fik købt ind så vi kan klare os de næste par dage for anker. Ved 20-tiden tog vi over til Steen og Rikke og havde en hyggelig aften.

Søndag d. 8/8 tog vi ind til den lille fiskerby Ferragudo som ligger lidt oppe af floden. Gummibåden parkerede vi på stranden overfor byen, og så gik vi ellers på opdagelse. Det var en rigtig hyggelig by med mange smalle gader, stejle trapper mellem de smalle gader, ikke mange biler da de ikke kunne køre mange steder. En rigtig gammel autentisk portugisisk by som var et besøg værd selvom der var mange turister. Man kunne også se at mange af husene var lavet om til ferieboliger.

Tirsdag d. 10/8 sejlede vi lidt tilbage af kysten mod Lagos for at besøge byen Alvor som ligger oppe ad en flod. Først var vi lige ovre og tanke ferskvand i marinaen inden afgang så vi har vand nok til det næste stykke tid. Efter ca. 3 sømil kom vi til flodmundingen og med megen forsigtighed sejlede vi ind gennem indsejlingen. Der var en del strøm i indsejlingen men vi kom igennem og fandt et sted at kaste anker. Så må vi håbe at vi har regnet rigtig angående dybden når det bliver lavvande. Nogle områder herinde tørrer nemlig ud ved lavvande. Sidst på eftermiddagen kunne vi se en masse kitesurfere som nød godt af vinden som kommer hver eftermiddag hvorefter den forsvinder igen hen på aftenen

Onsdag d. 11/8 tog vi gummibåden over til et af de steder som tørrer ud ved lavvande og gik en tur rundt i området. Man kunne tydelig se hvor sejlrenden er ind til byen, og det var sjovt at se bådene ligge for anker på en lang række fra byen og ud af floden.

Om eftermiddagen tog vi gummibåden helt ind til byen og gik en tur på den store sandklit ud mod havet. Nu var det ved at blive højvande og hvor vi kunne gå tørskoet om formiddagen var der nu vand over det hele. Efter gåturen fandt vi et sted hvor vi kunne få halsen skyllet med en kold øl hvorefter vi lige gik forbi købmanden inden vi tog retur til båden.

Torsdag d. 12/8 tog vi tilbage til Portimao da vi i morgen skal en tur ind til Faro angående vaccination for COVID-19, og forhåbentlig hente mine nye briller. Vi tog afsted omkring max. lavvande men der var ingen problemer med at komme ud fra floden. Der var ingen vind så det var tur for motor. Da vi kom tættere på Portimao begyndte det at blive noget diset så det var svært at se kystlinjen. Det så også sjovt ud når man kun kunne se toppen af de høje hoteller oven over skydækket. Heldigvis lettede det da vi nærmede os ankerbugten over for Portimao.

Fredag d. 13/8 var det op før en hvis herre fik sko på så vi kunne være inde på banegården og klar til at tage med toget mod Faro kl. 07.17. Efter ankomst til Faro skulle vi lige finde vej til Mercado Municipal hvor det kontor lå hvor vi skulle henvende os kl. 10.00. Vi var i god tid, så vi kunne lige nå en kop kaffe/the og en crossaint med skinke og ost. Kl. 10.00 stod vi klar til mødet om COVID-19 vaccine og efter lidt ventetid blev vi vist hen til det rette sted. Her blev vi registreret og fik et sagsnummer hvorefter manden skrev os op til vaccination. Vi fik herefter at vide at vi ville modtage en SMS med info om hvor og hvornår vi kunne blive vaccineret. Det hele tog ca. 30 min hvorefter vi gik en tur rundt i byen. Midt eftermiddag tog vi toget tilbage til Portimao, dog stod vi af i Ferragudo da vi lige skulle have handlet ind inden vi sejlede tilbage til båden, og her var vi tættest på et supermarked. Jeg var også blevet ringet op af optikeren med besked om at jeg kunne hente mine nye briller efter kl. 16.00, så efter vi havde handlet ind og bragt varerne ned til gummibåden, sejlede Peter ud til båden mens jeg tog ind for at hente brillerne. Da det var gjort fik jeg ringet efter Peter som kom og hentede mig igen hvorefter vi slappede af resten af aftenen.

Solnedgang over Portimao

Søndag d. 15/8 tog vi på en gåtur i Portimao hvor vi gik en tur langs med floden ud mod den berømte strand Praia da Rocha. Fra ankerbugten har vi kunnet se over på den store strand og hver aften har der været spillet musik fra de mange barer og restauranter. Det var en flot tur men også en meget varm tur da vejret er blevet rigtig godt med temperaturer op omkring de 30 grader hvis ikke mere. Tilbage på båden gjorde vi klar til afgang i morgen tidlig hvor vi sejler videre øst på langs kysten mod Albufeira.

Mandag d. 16/8  var vi klar til afgang kl. 11.00 hvor vi fik ankeret trukket op og sat mesansejlet inden vi sejlede ud af indsejlingen. Herefter gik det stille og roligt hen langs kysten mod Albufeira som kun lå små 15 sømil væk. Efter ca. 1 times sejlads kunne vi rulle genuaen ud og slukke for motoren. Det var dejligt af sejle kun for sejl, da vi har sejlet meget for motor den sidste stykke tid på grund af for lidt vind. Vi fik en stille og rolig sejlads hen mod Albufeira. Der skulle holdes godt udkig da der er masser af fiskebøjer som man lige skal uden om, og de står meget tæt her på kysten. Kl. 14.00 måtte vi sande at vinden endnu engang løjede og kom nu lige bagfra så vi måtte rulle genuaen ind og tænde motoren. Langs hele kysten fra Portimao til Albufeira er der mange klippehuler helt ned til vandet, og er et meget yndet sted for turistbådene.

Kl. 15.00 havde vi kastet anker ud for stranden ved Albufeira. Der var lidt uroligt på ankerpladsen da der var en stor trafik af turistbåde, jetski etc. som sejlede med stor fart rundt mellem alle bådene som lå for anker. Heldigvis så var det kun indtil omkring kl. 20.00 hvorefter alle turister tog hjem igen og vandet blev mere roligt herefter.