Santa Maria til Lagos

Mandag d. 19/7 gik vi først op i byen som nærmest ligger på 1. sal

Og efter frokost gik vi en meget lang hike langs kysten hen til den næste mindre by. Det var en rigtig fin hike men også en meget anstrengende en af slagsen, da den gik i meget kuperet terræn. Næsten fremme ved målet kunne man nu vælge om man ville tage den oprindelige tur eller en alternativ rute. Vi valgte den oprindelige tur og det var en rigtig flot tur men også noget mere krævende. På den sidste del af turen gik vi langs med stranden over en masse lavaklipper og formationer. Godt det var lavvande for ellers ville man få lidt våde fødder. Velankommet til endestationen fik vi lige en kold sodavand og en is inden vi gik tilbage igen. Denne gang valgte vi den alternative rute så vi ikke skulle den samme vej tilbage igen. Vi vil helst gå forskellige veje frem og tilbage for ikke at se det samme. Undervejs ville vi lige se om det var muligt at leje en bil. Der er kun et udlejningsfirma i selve byen ellers ligger alle de andre ude i den lille lufthavn. Vi nåede frem til dem inden lukketid, men desværre havde de ingen biler til rådighed af de var til service, så vi må undvære bil her på øen. Godt trætte i benene kom vi tilbage til båden efter ca. 20 km så vi sov godt denne nat.

Lidt billeder fra hiken:

Tirsdag d. 20/7 var en hviledag, da vi ikke orkede at gå nogen steder hen. Benene var godt trætte, så vi tilbragte det meste af dagen på båden, hvor vi tjekkede vejrudsigter for at se hvornår vi skal sejle det sidste stykke af Atlanterhavet mod Portugal. Som det ser ud nu, så bliver det afgang på torsdag. Desværre har vi lige opdaget at vores Iridium Go er gået i stykker, så vi vil ikke få mulighed for at tage vejrudsigter ned undervejs og kan heller ikke skrive små info om hvordan turen går.

Onsdag d. 21/7 var benene kommet til sig selv igen så vi tog ud på endnu en hike. Denne gang en lille tur på kun ca. 5 km. Dog lå den lidt fra havnen, så vi tog en taxa ud til byen Santa Barbara hvor turen startede. På denne tur fik vi set flot natur, en kirke hvor døren vendte mod nord og ikke mod syd som de normalt gør, og nogle flotte klippeformationer ude i havet. En rigtig god tur. Da vi kom tilbage til byen Santa Barbara undersøgte vi om det var muligt at komme med bus tilbage til hovedbyen Vila do Porto, men vi kunne ikke lige finde ud af hvornår den kørte, og om den ville køre til Vila do Porto eller ej, så vi ringede efter en taxa som ville komme og hente os. Mens vi nød en sodavand og ventede på taxaen kom bussen selvfølgelig forbi. Da vi kom tilbage til båden fik vi lige handlet det sidste ind så vi nu er helt klar til den næste uges sejlads.

Torsdag d. 22/7 fik vi afregnet med havnen og fik sat vores logo på deres væg i havnekontoret og nu var vi klar til afgang.

Da det blæste med frisk vind næste lige i næsen da vi afgik satte vi kun mesanen inden vi var fri af havnen. Herefter sejlede vi stille og rolig langs med øen og efter 1,5 time kunne vi slukke motoren og rulle genuaen ud. Inden nattenvagten begyndte kl. 20.00 kunne vi sætte storsejlet i 2. reb da farten var kommet under 4 knob, så vi skulle have noget mere sejl oppe. Vi havde igen 6 timers vagter hvor Peter tog den første vagt fra 20.00 til 02.00 og jeg fra kl. 02.00 til 08.00. Vi havde en fin tur med klar himmel og lys fra stjernerne og fuldmånen.

Fredag d. 23/7 gik det stille og roligt fremad mod Portugal. Vinden løjede mere og mere så vi rebede ud i storsejlet. Midt på eftermiddagen var vinden løjet så meget at vi startede motoren på 1000 omdrejninger for at holde bare lidt fart i båden. Fik besøg af en flok delfiner sidst på eftermiddagen.

Lørdag d. 24/7, stille og rolig nat og morgen for motor og sejl. Vinden drejede mere og mere så vi tilsidst fik den ind lige agten fra så genuaen blev rullet ind, da den bare stod og slog, for storsejlet tog al vinden.  Ved middagstid valgte vi at sætte vores letvejrssejl, Blue Water Runner, og det gav lidt mere fart. Desværre kom der lidt regnbyger forbi som gjorde at vinden øgedes og vi måtte bjærge sejlet igen efter ca. 1 time. Sidst på aftenen løjede vinden igen og motoren blev igen tændt.

Søndag d. 25/7, en trist dag med støvregn det meste af dagen. Kunne slukke motoren ved 6.30-tiden da der endelig kom lidt vind igen, men det varede kun et par timer hvorefter vi måtte tænde motoren igen. På grund af det noget kedelige vejr var vores aktivitetsniveau ikke så højt men der blev dog lavet en ny portion yoghurt og bagt brød. Midt på eftermiddagen øgedes vinden igen og vi kunne rulle genuaen ud igen.

Mandag d. 26/7, ved vagtskifte kl. 02.00 blev storsejlet rebet ned til 2. reb da vinden var øget noget mere, men som det ofte går når vi ændre på sejlføringen, så gik der ikke længe før vinden løjede igen og ved 6-tiden måtte vi tænde for motoren. Når vi bruger motoren får vi lavet varmt vand, så vi fik os et tiltrængt bad på agterdækket. Dagen gik skiftevis med at starte og slukke motoren alt afhængig af om vinde øgedes eller løjede, men ved 17-tiden stabiliserede vinden sig så vi endelig kunne slukke for motoren og rulle genuaen ud. Resten af aftenen og natten var det stille og rolig sejlads.

Tirsdag d. 27/7 øgedes vinden mere og mere så storsejlet blev bjærget ved vagtskifte kl. 02.00, og som sædvanen tro så gik der ikke længe før så løjede vinden, men vi valgte at lade storsejlet blive nede. Det var godt for resten af dagen blæste det mere og mere og da den nu kom fra nord blev det en noget urolig sejlads.

Onsdag d. 28/7, Peter var så sød at tage 4 timer af min vagt da jeg havde en slem hovedpine, så jeg kom først på vagt kl. 6. Vi var nu kommet så tæt på Portugal at vi ville ankomme sidst på eftermiddagen, men det betød også at vi var kommet tættere på storskibsruten ind og ud af Middelhavet, så nu var der en del trafik som vi skulle holde øje med. Enkelte gange måtte vi lige have motoren til hjælp for at passere nogle af de store skibe. Kl. 17.15 kunne vi kaste anker i bugten ud for Sagres – Enseada de Sagres efter 6 dage, 5 timer og 45 min fra Santa Maria. Vi har nu slutte ringen på vores Atlanterhavskryds, da vi også lå her i denne bugt på vej mod Madeira tilbage i September 2020.

Torsdag d. 29/7 stod den på oprydning og afslapning. Vi ville have taget gummibåden ind til land for at kigge lidt på det store fort som ligger her ved bugten, men vi fik ikke taget os sammen til dette.

Fredag d. 30/7 begyndte det at blæse op, og da det ville blive værre i løbet af dagen valgte vi at sejle ind til Lagos. Undervejs kom der vindstød op til 16-17 m/s, som desværre fik fat i gummibåden så den tog sig en tur i luften og lagde sig med bunden i vejret. Peter måtte bruge mange kræfter for at få den vendt om, men det lykkedes. Vi fik den bugseret op på siden af båden så den kunne ligge i læ mens vi sejlede videre. Heldigvis var påhængsmotoren ikke monteret. Da vi kom tættere på Lagos kunne vi se at det også blæste godt på ankerpladsen her, så vi ringede til marinaen for at høre om de havde plads til os. Det havde de heldigvis, så nu ligger vi fint i læ i marinaen og afventer at weekendens blæsevejr skal passere.

Indsejlingen til Lagos

Lørdag d. 31/7 lige ved frokosttid tog vi bussen ud til Sagres for at kigge på det store fort, som ligger ovenover den bugt som vi lige er kommet fra. Da vi var her sidste år fik vi ikke set det, og da vi nu er her igen, vil vi lige se det, da vi har kunnet se at det var vel besøgt. Det tog ca. 1 time at køre derud. Vi fandt et stoppested tæt på fortet hvor vi stod af, og så gik derhen. Det kostede 3 € per mand at komme ind. Vi fandt et sted hvor vi kunne sidde i læ og spise vores medbragte mad. Herefter gik vi en tur rundt på det store område som fortet ligger på. Det tog et par timer at komme hele vejen rundt.

Nu skulle vi bare få tiden til at gå indtil klokken blev 18.30 hvor den sidste bus gik tilbage til Lagos. Satte os ind på en lille strandrestaurant og fik en kold øl og lidt hvidløgsbrød mens vi nød udsigten over den fine bugt. Herefter gik vi lidt rundt i området og fik set det vi syntes var interessant indtil det var tid til at tage bussen retur til Lagos.

Søndag d. 1/8 var igen en afslapper dag. Vi fik handlet lidt ind så vi kan klare et par dage for anker. Om eftermiddagen gik vi en tur på stranden. Peter skulle lige have en dukkert men han kom hurtig op igen da vandet var meget koldt, det er kun ca. 17 grader. Ellers blev der gjort klar til afgang i morgen. Vi fik også lige vasket et par maskiner vasketøj inden vi skulle i seng.