Terceira til Sao Miguel

Fredag d. 2/7 fik vi afregnet med havnen og gjort klar til afgang. Det blæste desværre fra en forkert retning da vi skulle til at afgå, men heldigvis var der en flink mand som hjalp med at holde stævnen i den rigtige retning så vi kunne få bakket ud fra pladsen. Vi skulle ud på en sejltur på ca. 90 mil til Ponta Delgada på øen Sao Miguel. Desværre kom vi lidt for tidlig afsted, og da det blæste godt måtte vi reducere sejlføringen kun til genuaen for ikke at ankomme midt nat. Det blev en stille og rolig tur, hvor vi var så heldige at se en meget stor lædderskildpadde som så i overfladen. Aldrig har vi set så stor en skildpadde. Desværre lykkedes det ikke at få et ordentlig billede af den. Dens hoved var næste lige så stor som vores fenderstep.

Lørdag d. 3/7 ankom vi til Ponta Delgada kl. 09.15. Vi lagde os til ved receptionskajen i den vestlige del af havnen og fik at vide af nogle hjælpsomme mennesker at vi skulle over i den østlige del af havnen for at blive checket ind. En mand viste Peter derover og forsøgte at bilde os ind at vi skulle betale for at ligge ved receptionskajen, men da Peter kom over til havnekontoret, fik vi anvist en plads i havnen uden problemer. Den hjælpsomme mand troede lige at han kunne snyde os, men det kunne han ikke. Velankommen på vores plads gik vi gang med en oprydning og rengøring så vi var klar til at tage i mod vores gæster i morgen. Da vi var noget trætte efter den lange sejlads med reduceret fart gik vi tidlig i seng.

Søndag d. 4/7 fik vi handlet lidt ind og slappede af resten af dagen indtil vi skulle ud i lufthavnen for at hente Camilla og Jonas. Deres fly ankom kl. 23.45 som et af de sidste fly. Det viste sig at der landede 3 fly med 5 minutters mellemrum. Når man ankommer til Azorerne skal man registreres da man skal have en PCR test på 6. dagen efter man er ankommet eller efter ens sidste PCR test. Der var kun 1 person som skulle anvise samtlige passagerer fra 3 fly hvor de skulle gå hen for at blive registreret, hvad enten de havde en test eller ej. Så det tog over en 1 før vi kunne sige velkommen til Azorerne, og inden vi kom ned til båden var klokken over 2. Det blev lidt sent inden vi kom i seng, da der lige skulle serveres friskbagte boller og kaffe inden det var tid til at gå til køjs.

Mandag d. 5/7 sov vi længe, og inden de unge mennesker stod op, skulle Peter og jeg lige have et bad, men da vi kom derop viste det sig at vores adgangskort til toiletterne og porten til broen ikke virkede længere. Så vi måtte lige forbi havnekontoret for at få det fikset. Heldigvis virkede det i nat da vi kom hjem fra lufthavnen. Det kunne have været skønt hvis vi ikke kunne have fået adgang til broen.

Tirsdag d. 6/7 gik vi en tur rundt i byen hvor vi besøgte en meget stor kirke. Den var meget flot indeni, hvilket de fleste kirker på øerne er. Man kan godt se at den katolske kirke havde mange penge så de kunne bygge disse imponerende kirker.

Herefter gik vi på museum som havde til huse i et gammelt kloster og en gammel kirke.

Dagen sluttede af med en tur i den botaniske have.

Onsdag d. 7/7 var vi ude og se en ananasplantage som ikke lå ret langt væk fra havnen. Det var en spændende oplevelse at se de mange ananas i forskellige størrelser og at læse om hvordan man dyrker dem. På grund af covid-19 var der ingen guidede ture rundt, men der var lavet en tur rundt i drivhusene som man selv kunne gå og så var der opsat plancher med QCR koder som man kunne scanne med sin telefon og derved selv læse om produktionen.

Efter rundturen gik vi op i deres bar/cafeteria hvor der var smagsprøver på deres produkter, her smagte man brød med ananasmarmelade og en ananaslikør. Herudover købte vi forskellige retter med ananas og vi skulle også lige have et par ananas og en ananaslikør med hjem til båden.

Om aftenen var vi oppe i baren ved havnen for at se fodboldkampen mellem Danmark og England. Der var en del danskere der, som var klædt i rødt og hvidt. Stemningen var god lige indtil Danmark jo som bekendt tabte i straffesparkskonkurrencen.

Torsdag d. 8/7 tog vi bussen til Lagoa, nabobyen, da Camilla og Jonas skulle have lavet deres 6. dags test. De havde fået en tid kl. 15.00 og så kunne vi jo lige så godt tage derud noget før for at få en tur ud af det. Det var en hyggelig by nede ved den lille fiskerihavn, hvor vi fik vores frokost. Da de gik op til hospitalet gik Peter og jeg en tur. Der var en rundtur som vi valgte at følge hvor vi kom hen langs stranden og endte oppe i en park ved et gammelt kloster. Herefter mødtes vi igen med de unge og tog bussen tilbage til båden.

De næste 3 dage havde vi lejet en bil hvorefter vi kørte rundt på øen. Desværre var vejret ikke det beste, der småregnede et par dage men vi fik da set en masse.

Fredag d. 9/7 startede vi med at køre op til Lagoa das Furnas, hvor vi ville gå en hike rundt om søen, men da vi kom derop regnede det lidt for meget til at det ville blive en fornøjelig tur, så vi fortsatte til et område hvor der lå nogle the-plantager. Her var der også en hike der gik midt inde i the-plantagen. Det var en tur på ca. 5 km, så den gik vi. Det var en rigtig populær hike, da der var mange mennesker der.

Efter turen fandt vi et sted hvor vi spiste vores medbragte frokost. Her var der skilte til en hike på ca. 3,5 km, så den valgte vi at tage. Det viste sig at være en rigtig god beslutning, da vi kom ud på en fin hike. Turen var en rundtur, så vi ville komme tilbage til der hvor vi startede. Undervejs krydsede vi en lille bæk hvor der var nogle små vandfald, men vi skulle snart komme til et lidt større vandfald som lå lige ved siden af nogle ruiner af gamle vandmøller. Da vi kom tilbage til bilen gik turen hjem til båden.