Lyon til Gergy

23/5 – 29/5

Mandagen startede med et tiltrængt bad og morgenmad hvorefter vi nu var klar til at udforske Lyon. Vi havde set på kortet at det mest interessante var samlet i den gamle bydel – Vieux Lyon – ovre på den anden side af Saônen, så vi måtte lige en tur over en af de mange broer. På vejen derhen så vi at der lå en peniche næsten lige ved siden af havnen hvori der var en lille udstyrsbutik. Den måtte vi lige en tur ind i på vores vej retur til båden for at se om de evt. skulle have den kortbog vi lige mangler. Efter ca. en lille gåtur på ca. 30 min ankom vi til Théâtre Gallo Romain de Lyon. Store ruiner af 2 romerske teatre, der bliver brugt til friluftskoncerter og festivaler. De var ved at stille nogle store scener op da vi kom , men det lykkedes da at få lidt billeder af det. Der var gratis adgang, så det var noget vi kunne lide. Turen derop var meget hård, da det var meget stejlt og meget varmt.

Herefter gik turen videre til den store kirke – La Basilique Notre Dame de Fouvière. Et enormt og fantastisk bygningsværk. Kirken er fra det 19. årh med 4 ottekantede tårne, et museum for religiøs kunst og katolske gudstjenester. Ved siden af kirken var der en stor plads hvorfra man havde en meget god udsigt over hele byen og floden.

Vejen ned fra Fouvière bakken, hvor kirken lå, gik vi igennem en lille park som endte nede ved nogle stejle trapper som igen endte nede i de gamle smalle gader. Her i den gamle bydel lå der ikke mere end 3 store kirker inden for en radius af få kilometre.

Vi gik også hen for at se Lyon Katedral, men vi kunne desværre ikke se den indvendig da der var en begravelse i gang da vi kom derhen.

Oppe fra Notre Dame de Fouvière havde vi set en meget stor plads på den anden side af floden, og den ville vi lige hen og se inden vi skulle have frokost. Pladsen hed Place Bellecour men da vi kom derhen var det ikke noget særligt. Vi fandt herefter en hyggelig restaurant ved Grand Hôtel-Dieu, et gammelt hospital som nu er indkøbscenter, hvor vi indtog vores frokost. Vi var nu klar til at gå en lidt længere tur ud til Mur des Canuts, som er et enormt gavlmaleri. Lyon har over 25 af disse store gavlmalerier, hvor dette Mur des Canuts er et af de mest berømte. Det startede tilbage i 1987 hvor der var en forening som spurgte byen om lov til at male på en meget stor og kedelig grå facade. De fik lov og det er så siden hen blevet fornyet så det passer til tiden. Meget flot og med mange detaljer. På vej tilbage til båden kom vi forbi endnu et af disse flotte gavlmalerier.

Nu var vi også godt trætte i benene efter al den gåen, så vi trængte til at få benene op og slappe af. På vejen hjem besøgte vi lige den lille udstyrsbutik, og heldigvis havde de lige den kortbog vi manglede, så nu har vi til hele vores planlagte tur til Belgien. Vi nåede dog også lige at få handlet lidt ind inden supermarkedet lukkede så vi har nok til de næste par dage.

Tirsdag morgen stod vi tidlig op, da vi ville op og have et bad inden vi afgik, men da vi kom op til servicebygningen kunne vi ikke få døren op, den var gået i baglås, så vi måtte undvære badet. Vi ville ikke vente til havnefogden kom efter kl. 11.00 da vi gerne skulle noget længere i dag. Så vi gjorde klar til afgang i stedet for og kl. 08.20 sejlede vi ud af havnen. De første 7-10 km sejlede vi gennem lyon og kort efter vi havde passeret de sidste forstæder kom vi til den første sluse. Her på Saônen er der inden flydepullerter, så vi skal nu selv holde fortøjningerne stramme mens vi sluser opad. Sluserne her er heller ikke så høje som på Rhônen, vi sluser kun ca. 4-5 meter op hvergang. Vi brugte kun en fortøjning midtskibs som så blev skiftet ud med endnu en fortøjning når vi kom længere op. Fortøjningen blev ført ned til et spil, og så kørte Peter bare fortøjningen hjem alt imens vi gled lige så stille opad. Det fungerede helt fint. På hele turen var der en flot natur så der var meget at kigge på.

Efter ca. 6 timers sejlads fandt vi en fin flydebro i den lille by Montmerle-sur-Saône. Den lå tæt ved en campingplads, hvor man ifølge vores kortbog skulle afregne for overnatningen og hvor man kunne få et bad. Da vi kom hen til campingpladsen viste det sig at den var lukket og ejeren kendte ikke til nogen aftale med afregning for benyttelse af flydebroen. Vi gik tilbage og blev enige om at så lå vi bare gratis, og badet måtte vi tage ned om læ. Vi fik senere på eftermiddagen selskab af den hollandske båd Fiore, som også lå i Lyon, så nu lå vi 2 både her for natten.

Onsdag igen en tidlig start, da vi gerne skal ankomme til Chalon-sur-Saône i morgen torsdag, da jeg har arrangeret et surprice party for Peter i forbindelse med hans 60 års fødselsdag på fredag. Der får vi nemlig besøg af mine forældre, søster og svoger og så selvfølgelig Camilla og Jonas. Mathias kunne desværre ikke komme med da han skulle til en eksamen i begyndelsen af næste uge, og det var selvfølgelig også mere vigtigt end at besøge os. En stille og rolig dag med kun en sluse, og ved kaffetid kunne vi lægge til i Tournus.

Desværre var der ikke plads til os ved flydebroen, men vi fandt en plads ved den faste mole som kunne bruges, og da der ikke var fare for at floden ville gå over side breder i løbet af natten så vi ville komme til at ligge over molen, kunne vi godt ligge der for en nat. Sidst på eftermiddagen gik vi en tur op i byen, hvor vi gik lidt rundt og så på denne hyggelige by. Der var rigtig mange smalle gader og gyder, og vi fandt en gåtur rundt i byen som vi fulgte.

Vi kom også hen forbi deres flotte kloster Ssint Philibert. Der var gratis adgang, så vi skulle selvfølgelig en tur ind og se det. Og det var bestemt en oplevelse værd. Man kunne komme ind og så selve klosterkirken, krypten og op i et af tårnene.

Efter denne oplevelse var det blevet tid til at få lavet aftensmad, så vi gik tilbage til båden. Resten af aftenen gik med afslapning, læsning i vores bøger og en enkelt kop kaffe.

Torsdag var der afgang fra Tournus omkring kl. 08.30, og lige efter afgang sendte jeg besked til min søster om at vi ville ankomme til Chalon-sur-Saône om ca. 3 timer. Fik svar tilbage at de også ville ankomme om ca. 3 timer, så det kunne jo ikke passe bedre. Peter havde stadig ikke fået færten af at der kom besøg, så alt var som det skulle være.

På det meste af turen havde Peter fået skifte linsen på kameraet så han bedre kunne tage billeder af de mange storke og rovfugle vi har set på sejlturen. Det blev til nogle flotte billeder.

Igen idag skulle vi kun i 1 sluse, så det er til at holde til. Kl. 11.30 kunne vi sejle ind i lystbådehavnen i Chalon-sur-Saône, og her blev vi taget i mod af familien. Peter blev noget kun overrasket hvilket også var meningen. Camilla og Jonas skulle bo nede ombord mens de andre havde booket et hotelværelse i byen. Efter en sen frokost som vi tog ude i byen og en lille tur op forbi hotellet, hyggede vi on nede om bord med en let aftensmad hvorefter det var tid til at gå til køjs. Vi skulle dog lige have ryddet agterkahytten så de unge mennesker kunne komme i deres køjer.

Fredag startede ud med morgenmad i det fri oppe ved havnekontoret. Der var vi så heldige at der var bord og bænke som vi kunne benytte. Efter morgenmad og gaver gik vi en tur rundt i byen for at se lidt på den.

Fandt et sted at spise frokost hvorefter vi fortsatte rundt i byen. Vi fulgte en afmærket tur rundt i byen, så vi var sikre på at få set det hele.

Sidst på eftermiddagen gik vi tilbage til båden med de andre gik retur til deres hotelværelse. Mødtes ved 19-tiden for at finde et sted at spise så vi kunne fejre Peters runde dag. Efter lidt søgen fandt vi en restaurant som havde plads til os alle, men desværre var de meget længe om at servere hovedretten for os. Maden var sådan set udemærket men det tog for langt tid mellem retterne. Vi havde alligevel en hyggelig aften.

Lørdag stod igen på fælles morgenmad ved bordet oppe ved havnekontoret, hvorefter vi gik over i det store indkøbscenter lige ved siden af havnen for at få købt lidt ind til og for at se om de havde noget som vi ikke kunne undvære. Herefter gik vi ind til byen for at kigge på butikker og ellers bare gå rundt og hygge. Fandt et hyggelig sted hvor vi fik vores frokost hvorefter vi gik retur til båden. Resten af dagen slappede vi af og hyggede os.

Søndag skulle familien retur til Danmark og vi skulle videre op af floden, så der var afsked ved 7-7.30 tiden på parkeringspladsen ved havnen. Her havde de fået lov til at parkere bilerne uden at skulle betale for det, fin service fra havnen. Efter de var kørt fik vi morgenmad og gjort klar til afgang. Vi skulle lige have tanket diesel inden afgang. Her i havnen havde de heldigvis en stander som man kunne komme ind til uden at gå på grund. Vi fik tanket og så var det afsted. Heldigvis skulle vi ikke igennem nogle sluser i dag, så vi kunne tage det stille og roligt.

Da vi var lidt trætte efter familiebesøget valgte vi at holde ind ved den første og bedste liggeplads vi kunne finde, og valget faldt på en flydebro i byen Gergy. Her kunne vi ligge ved en flydebro hvor der var plads til 4 både. I nærheden var der en campingplads hvor man kunne købe adgang til bad. Det havde vi ikke brug for denne gang. Efter frokosten slappede vi af indtil sidst på eftermiddagen hvor vi gik en tur rundt i området. En fin lille by med de nødvendige butikker, skole, bibliotek etc.