Gergy til Port Langres

30/5 – 5/6

Efter en meget stille og rolig nat var det tid til afgang videre nordpå. Dagens endestation var Saint-Jean-de-Losne ca. 20 km fra Gergy. Ikke så lang en tur, men vi er nød til at holde ind hvor vi kan finde liggepladser vi kan komme ind til. Her lagde vi os til lidt uden for byen ved en campingplads hvor vi kunne benytte deres toiletbygning. Det var rigtig hyggeligt. På vej herhen så vi så mange rovfugle, hejre og storke, som vi aldrig havde set før. Det var helt fantastisk.

Vi skulle også kun igennem 2 sluser i dag, så det var til at overkomme. Begge slusninger gik helt fint og der var næsten ingen ventetid. Selve slusningerne tog kun mellem 15-20 min. Om eftermiddagen gik vi en tur ind til byen for lige at se hvad den kunne byde på.

Vi fandt et lille lokal museum som viste byens historie som flodpramsby. Det var meget interessant selvom det hele stod på fransk. De er ikke så gode til at oversætte så turisterne også kan få noget ud af det. Med hjælp af Google fandt vi ud af hvad det omhandlede.

Herefter gik turen til den lokale købmand så vi kan klare os de næste par dage. Når vi er et sted med et supermarked sørger vi altid for at få købt ind så vi kan klare os uden butikker de næste 2-3 dage. Det har virket indtil nu. Byen er også knudepunkt for 2 andre kanaler som munder ud i Saônen, nemlig Canal de Bourgogne og Canal du Rhône au Rhein, så der var mange udlejningsbåde på kanalerne, eller bumperboats som de også kaldes, da de har en stor gummeliste rundt om hele båden, ligesom radiobilerne i tivoli har.

Tirsdag var en lang dag på kanalen. Først skulle vi igennem de 3 sidste sluser på Saônen inden vi skulle dreje op ad Canal entre Champagne et Bourgogne. Disse 3 sluser var automatiske, dvs at vi skulle dreje på en stang som hang ud over kanalen, hvorefter slusen gjorde klar til at vi kunne sejle ind. Ved den første sluse ventede vi i ca. 1 time inden vi fandt ud af systemet. Vi var ikke de eneste som ikke kendte systemet da vi var ca. 4 både som bare lå og cirklede rundt om hinanden. Til sidste sagde jeg til Peter, at nu sejler vi hen og drejer stangen, og så åbnede slusen sig for os. Inde i slusen skulle man så trykke på en blå stang for at få slusningen begyndt.

Da vi var kommet igennem den sidste sluse skulle vi dreje skarp til venstre for at komme ind på Champagne og Bourgogne kanalen. Her åbnede den første sluse automatisk når man nærmede sig. I denne sluse fik vi udleveret en fjernbetjening som vi skal bruge på hele kanalen. Når man nærmede sig slusen, trykkede man på hhv. slus op eller slus ned knappen alt afhængig af om man sejlede medstrøms eller modstrøms, og når man så var fortøjret og klar til at sluse, trykkede man på bassinknappen hvorefter slusningen begyndte. Skulle det ikke virke kan man ringe på en intern telefon for at få hjælp. På det første stykke af kanalen skal vi sluse op 43 gange inden vi når toppen. De første 4 sluser gik som det skulle hvorefter vi skulle igennem en klapbro. Her skulle man også bruge fjernbetjeningen men da vi kom derhen virkede det ikke så vi måtte ringe efter hjælp. Der gik lidt tid inden der kom en mand fra VNF som fik broen op for os. Lige efter broen fandt vi en kaj hvor vi kunne lægge til for natten. Det var lige inden den næste sluse, så her valgte vi at blive til i næste dag.

Onsdag var vi klar til afgang ved 9-tiden. Det kan ikke betale sig at tage afsted før, da sluserne først åbner kl. 9. Det blev igen en lang dag, da vi egentlig havde planlagt at stoppe efter 12 sluser, men der var ikke vand nok inde ved kajen hvor vi havde regnet med at holde, så vi måtte lige tage yderligere 5 sluser inden vi kunne holde for dagen. Men på denne holdeplads var der til gengæld både gratis vand og strøm. Naturen i dag har budt på fladt landbrugsarealer, marker med afgrøder og marker med kreaturer. Dagen startede med regn men det klarede heldigvis op i løbet af eftermiddagen.

Sluserne er lidt høje, ca. mellem 3-4m, så det er med at holde tungen lige i munden når man skal have fortøjningerne op over pullerterne. Vi har fundet et system hvor Peter styrer båden ind i slusen hvor jeg så først får agterfortøjningen på hvorefter jeg skal have forfortøjningen på. Det kan være lidt svært at se pullerten når man står nede på båden i bunden af slusen. Det er dog lykkedes næsten hver gang. Kun 1 gang i løbet af de 17 sluser vi nåede i dag missede vi agterfortøjningen hvorved bagenden svingede over mod den modsatte side af slusekammeret. Heldigvis er kammeret ikke så bredt, så ved hjælp af bådshagen kunne Peter skubbe bagenden tilbage til den rigtige side hvor vi fik fortøjningen på.

Torsdag var en kort tur, men vi nåede alligevel 11 sluser. De første 5 sluser skulle være kædeforbundet, hvilket ville sige at når man sejlede ud af den første sluse så blev næste sluse klargjort til os. Det virkede bare ikke da de var ved at blive renoveret. Nogle blev betjent manuelt af VNF personale som ventede på at vi kom, og andre virkede når vi brugte fjernbetjeningen. Vi fandt igen et rigtig hyggeligt sted at lægge til for natten. Vi valgte at stoppe tidligt, da de sidste 11 sluser op til toppen er i kæde, først 3 og så de sidste 8. Da vi ikke kan være sikre på at der er ledig plads efter de næste 3 sluser valgte vi at stoppe tidlig. Hvis man vil stoppe inde i en kæde, så skal man give VNF besked, så slusen ikke blokeres for andre brugere. Vi var den eneste båd som lå ved dette Halte Nautique, som liggepladserne hedder langs kanalen. Den lå lidt uden for en meget lille landsby hvor der ingen butikker var, men de havde en halvstor kirke.

Fredag havde vi set frem til, da vi skulle gennem en ca. 5 km lang tunnel, som markerede toppen af kanalen. Og ude på den anden side skulle vi så sluse nedad, den lette vej, og der var kun 71 sluse vi skulle igennem. Først skulle vi lige igennem 8 kædeforbundet sluser, som heldigvis virkede uden problemer. Vi fik grøn lys til at sejle ind i tunnelen sammen med en peniche. Vi valgte ikke at sejle for tæt på ham, da vi så ville få alt hans udstødningsgas lige i hovedet. Selvom der var ventilation i tunnelen kunne vi godt mærke udstødningsgassen, så luften var lidt tæt derinde. Selve turen tog ca. 1 times tid da man ikke kunne sejle for hurtig. Det var en spændende oplevelse.

Ved kaffetid kunne vi lægge til ved Halte Nautique i Port Langres. Her bliver vi weekend over, da byen skulle være ret hyggeligt. En lille times tid senere kom vores hollandske venner Marita og Carel hvorefter vi hyggede os med et glas vin og en øl. Om aftenen da jeg skulle i bad, ville vores brusepumpe lige pludselig ikke pumpe vandet ud. Heldigvis havde jeg fået shampooen skyllet ud hvis jeg blev nødt til at afbryde badet. Peter måtte så se om han kunne finde ud af hvad der var galt. Det viste sig at vores søventil til lænsepumpen var stoppet. Brusepumpen går over i lænsepumpen. Først troede vi at den bare var stoppet med grøde fra kanalen, da vi har haft lidt problemer med det i vandindtaget til motoren. Så Peter satte pumpe fra vore sup-boards på søventilen, men det hjalp ikke. Han tog så en stor skruetrækker og fik banket det der sad der ud. Det var noget fast og hårdt noget, så det var nok nogle rurer der havde fundet et godt sted at gro. Han fik det fjernet og jeg kunne fortsætte mit bad, hvorefter Peter også kunne tage bad.

Lørdag gik turen ind til byen Langress, da det skulle være en rigtig hyggelig by fra Middelalderen. Turen derind var lidt hård, da byen ligger oppe på en bakketop, og det var selvfølgelig en varm dag med sol fra en skyfri himmel, så turen var ekstra varm. Byen var virkelig en oplevelse. Rundt om hele byen var der en stor bymur med mange gamle byporte.

Først gik vi lige gennem byen hvor vi kom forbi den store kirke, som vi lige var inde og se. Kirkerne her i Frankrig er meget anderledes end kirkerne i Spanien. De er mere enkle og ikke så udsmykkede som i Spanien.

Herefter gik vi hen til turistkontoret for at få et kort over byen. På dette kunne vi se at man kunne gå en tur oppe på bymuren, hvilket vi besluttede os for at gøre. Først skulle vi lige have frokost inden vi skulle gå videre. Turen rundt på muren tog ca. 1 time hvor man havde en utrolig flot udsigt over byen og omgivelserne. Ellers gik vi bare rundt og nød denne smukke by. Da vi skulle retur til båden tog vi lige en lille skinnebus ned ad fra byen istedet for at gå ned af bakken. På vejen kom vi lige forbi et stort indkøbscenter, så vi kunne lige få handlet ind. Da det er pinsen og helligdag mandag skulle vi lige have handlet ind til de næste par dage. Især drikkevarer da det er blevet ret varmt i vejret.

Søndag var ren afslapning på båden, da Peter ikke var helt på toppen så vi valgte at blive endnu en dag her. Tiden gik med læsning, opdatering af hjemmeside og med at lave regnskab for vores udgifter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *