La Palma

Torsdag d. 22/10 havde vi aftalt med Vickie og Jacob at mødes omkring kl. 12.30 hvorefter de ville køre os en tur rundt på øen. Inden da havde vi lige været nede og hente Peters nye kontaktlinser, så nu har han til de næste 3 måneder. Han havde ellers bestilt til 9 måneder, men han fik kun en pakke med 3 linser. Så må vi jo bare bestille nogle flere når vi kommer til Tenerife. Efter en let frokost gik vi ind til Søfartsmuseet hvor Jacob ville møde os, hvorefter vi kørte ud for at hente Vickie.

Herfra gik turen nordpå, hvor første stop var en lille by San Andrés hvor der var en fin lille kirke. Turen videre gik så hen til Charco Azul, som er nogle naturlige svømmepools. De var desværre lukket pga Covid-19 men det var rigtig fint at se. I dette område lå også øens romdestilleri, men det var desværre også lukket pga Covid-19, ellers havde det været et oplagt besøg.

Efter en frokost bestående af en masse lokalspecialiteter kørte vi videre mod Los Tilos, som er en af øens smukkeste vandfald. Desværre havde de lukket for vandet, så der var ingen vandfald, men det gjorde bare at man kunne gå ind bag ved vandfaldet og se den smukke natur derinde.

Turen sluttede hjemme ved Vickie og Jacob, hvor vi nød den smukke udsigt de har fra deres hus. Tiden gik rigtig hurtig, så vi var først hjemme på båden omkring kl. 23.00.

Fredag d. 23/10 tog vi bussen op til et vandreområde – Cubo de la Galga – hvor man går inde i nogle af de gamle laurbærskove. Bussen holdt lige uden for info-centeret, og så var det ellers bare med at gå langs den afmærkede tur. Vi tog en rundtur på ca. 7,5 km, og det ville tage ca. 4 timer. Det var en rigtig flot tur ind i skoven, som lignede en regnskov med masser af bregner, lianer og store træer som bugtede sig rundt om kløften. Oppe på toppen ved udsigtspunktet – Mirador Somada Alta – spiste vi vores medbragte frokost, hvorefter vi gik mod Cubo de la Galga, for tilsidst at ende nede ved info-centeret igen. Bussen kom forbi ca. 10 min i hver time, og vi fik det til at passe med at vi kun skulle vente ca. 10 min på bussen så vi kunne komme hjem til båden igen. Vi gjorde dog lige et lille stop nede i byen, da vi havde fundet et byggemarked, hvor vi lige skulle se om de havde noget armeret vandslange. Det havde de, så nu kan vi forhåbentlig få fixet vores lænsepumpe problem når vi bruger bruseren nede om læ. Så var det retur til båden, da vi var godt trætte i benene efter ca. 16,760 skridt, 13,3 km og svarende til ca. 142 etager. Resten af aftenen gik med at se Youtube og slappe af.

Lørdag d. 24/10 besluttede vi os for ikke at lave noget særligt, da vi stadig var lidt trætte i benene efter gårdagens hike. Formiddagen gik med stort set ingenting andet end at slappe af. Over middag gik vi en tur op til et større supermarked lidt væk fra marinaen, da vi lige ville se om de havde noget mere spændende end den lille Spar Købmand lige overfor havnen. Det havde de, så vi fik foretaget lidt indkøb. Tilbage på båden begyndte Peter på lænsepumpen, men det viste sig at den nyindkøbte vandslange var for lille i diameter, så vi må lige forbi byggemarkedet igen når de åbner i næste uge.

Søndag d. 25/10 tog vi igen på hike. Denne gang tog vi bussen til den sydligste by – Fuencaliente – hvorfra der var en tur ud til fyrtårnet ca. 7 km fra byen. Det tog os lidt tid med at finde afmærkningerne til turen, men med hjælp fra Google Maps kom vi på rette vej. Selve turen ned til fyrtårnet gik af det der kaldes – Ruta de Los Vulcanos – hvor man går mellem de mange vulkaner som øen består af. Det var en smuk tur i det barske vulkanlandskab hvor der ikke gror ret meget, dog er jorden god til at dyrke vin, så vi så en del vinmarker.

Turen ned til fyrtårnet var heller ikke så anstrengende da det gik nedad det meste af vejen. Nede ved fyrtårnet ligger der også en masse saltkar hvor der laves salt. Det foregik ved at havvandet blev ledet op i nogle store kar hvor så solen og vinden sørgede for at saltet blev udskilt. Når så saltkoncentrationen var blevet stor nok i de øverste bassiner, så løb vandet selv ned til de næste kar, og så fremdeles. Allernederst lå der en masse små saltkar med saltdynger ved siden af. Alle kar havde hver deres farve, så der var et flot farvespil.

Efter en lille ølpause var vi nu klar til at gå samme vej tilbage, men denne gang gik det bare opad, så det var en meget anstrengende tur tilbage til Fuencaliente. Godt vi havde god tid, da bussen gik hver 2. time (ulige timer), så vi behøvede ikke at skynde os så meget. Vi kom tilbage til busstationen ca. 40 min før bussen kørte, så vi kunne lige få tid til en kop kaffe og en kold cola. Selve busturen tog ca. 50 min og så kostede det kun €2,60 pr person/per vej. Da vi kom hjem så vi at der var kommet mail fra Vickie og Jacob, som spurgte om vi havde lyst til at mødes igen i morgen hvor de var inde i Santa Cruz, da havde vi da, så vi fik lige lavet en aftale om at tage på endnu en tur i morgen eftermiddag, det glæder vi os til. I dag gik vi ca. 24.213 skridt, 17,9 km svarende til ca. 166 etager. Så det er ikke så sært at vi er trætte i benene.

Mandag d. 26/10 brugte jeg formiddagen på at få vasket alt vores snavsetøj inden vi skulle mødes med Vickie og Jacob omkring kl. 12.50. Vi blev afhentet ved McDonald som ligger lige ved siden af marinaen, hvorefter vi kørte hen for at købe lidt ind til en let frokost på turen. De havde planlagt at vi skulle gå starten af Ruta de Los Vulcanos, da vi nu havde taget slutningen igår. Som sagt så gjort. Vi kørte op til El Pilar som er et rekreativt område ca. midt på øen, hvorfra man kan gå forskellige ture. Vi gik op på kraterryggen af den store vulkan som er ca. 19 km i diameter, hvorfra vi havde en fantastik udsigt over krateret. Her kunne man se hvordan skyerne nærmest dannede et vandfald ned i krateret inden de gik i opløsning.

Her fik vi vores medbragte frokost. Efter frokosten gik vi op på det højeste punkt på krateret inden vi gik ned igen af en meget stejl stenet sti. Hele nedturen gik man i slalom bortset fra at du ikke havde ski på og underlaget var sten istedet for sne. Omkring kl. 18.00 blev vi sat af ved marinaen, efter endnu en god dag i selskab med Vickie og Jacob. I dag nåede vi op på ca. 12.760 skridt, 9,3 km svarende til 98 etager. Man må sige at vi får gået nogle skridt i løbet af dagene. Vi skulle dog lige op til Spar for at købe lidt let ind til aftensmaden, da vi ikke havde nået det inden vi tog på tur. Så er det godt at den ligger ret tæt på marinaen. Peter havde også nået at få lejet en bil til i morgen hvor vi vil køre en tur op på den anden side af vulkankrateret. Her ligger der en del astronomiske stationer da luften over La Palma er noget af det bedste til at se på stjerner og planeter.

I dag tirsdag d. 27/10 fik vi udleveret vores lejebil efter lidt ventetid. Den skulle lige gøres ren etc inden vi kunne få den. Første stop var Roque de Los Muchachas som ligger i 2.426 m højde. Det var en køretur ad snoede bjergveje, og som tog næsten 1,5 time for at køre 46 km. Men det var en rigtig flot køretur. Da vi nåede på til Roque de Los Muchacas kunne man gå ud/op til 3 forskellige udsigtspunkter hvorfra man havde en fantastik udsigt ned over vulkankrateret. Igen i dag lavede skyerne vandfald ned i dalen.

Herfra kørte vi videre vestpå af samme bjergvej indtil vi skulle dreje af nordpå, da næste stop var Piscinas de La Fajana. Undervejs gjorde vi lige holdt for at spise vores medbragte frokost. Piscinas de La Fajana er også naturlige svømmepools hvor havets bølger fylder bassinerne op med havvand og hvor så solen varmer vandet op. Da vi kom derud var det lukket da bølgerne var meget store. Det var et meget flot syn når de store bølger slår ind på klipperner og sender en del røgvand op i luften.

Næste stop på turen var Playa de Nogales som er en sort udgave af Møns Klint. Det var også en flot oplevelse, selvom vi lige skulle ned af en masse trapper for at komme ned til den sorte strand med de høje sorte klinter.

Herefter stod den på storindkøb nu vi havde en bil til rådighed, så første stop var Lidl hvor det lykkedes os at finde dansk remoulade. Efter en meget fuld indkøbsvogn kørte vi op til næste store supermarked – Hiperdino – hvor vi fik købt det ind som Lidl ikke havde. Nu kunne der heller ikke være mere i bilen, og vi skal jo også finde plads til det nede ombord. Sidste stop inden bilen skulle afleveres var tilbage til byggemarkedet inde i byen for at få noget vandslange med større diameter. Det fik vi også købt, så nu kan vi få samlet vores lænsepumpe inden vi skal sejle videre i morgen. Nu sidder vi og nyder en kop kaffe/the inden vi skal til køjs og gøre klar til afgang i morgen tidlig. Turen går til La Gomera som ligger ca. 50 mil syd/sydøst for La Palma. Her vil vi se om det er muligt at ligge for anker, da vi er lidt trætte af at ligge i havn.

En kommentar

1. Hej Jette og Peter.
    Det har været en fornøjelse at vise jer en lille del af vores smukke ø.
    Vi håber at vind og vejr guderne vil give jer et kærligt skub bag på, så I kan forsætte jeres eventyr.