Horta

Onsdag d. 26/5 kl. 08.00 lå vi for anker i havnebassinet ud for Horta Marina, hvorefter vi kaldte havnen, da vi skulle registreres og anmeldes til en PCR test. Da vi ankom inden kl. 09.00 kunne vi blive testet samme dag, så vi var enormt heldige. Kort tid efter kom havnens folk ud i en stor ribbåd for at aflevere et stykke papir som vi skulle udfylde hurtigst muligt, da de ville komme tilbage og hente dette inden for ca. 15 min. Vi var klar da de kom retur, og så skulle vi bare vente til klokken blev ca. 13.00 hvor vi ville blive hentet og bragt til test stedet som lå ved færgeterminalen i den anden ende af havnen. Vi var en af de sidste både som blev afhentet sammen med vore svenske venner fra Anne Mon, som var ankommet om natten. Inden det var vores tur til at blive testet, blev vi alle informeret om at vi skulle testes igen på dag 6 og på dag12, hvorefter vi havde fri bevægelighed mellem alle øerne i Azorerne, selvfølgelig kun hvis testene var negative. Selve testningen tog kun ca. 5 min for os begge, og så var det tilbage til båden hvor vi nu bare kunne vente på svaret som ville komme inden for 24 timer. Resten af dagen og aftenen gik med afslapning og vi gik tidlig i seng, da vi var godt trætte efter den lange sejltur.

Torsdag d. 27/5 var det Peters fødselsdag, men inden vi kunne fejre ham måtte vi lige vente på testresultatet. Indtil vi fik resultatet sidst på eftermiddagen brugte vi tiden på at få gjort lidt rent og ryddet lidt op på båden, hvilket var tiltrængt. Kort efter kl. 15.00 fik vi resultatet, og som forventet var vi begge negative, og kunne nu komme i land. Om morgenen var S/Y Anna ankommet og senere på formiddagen ankom S/Y Batana, så nu manglede vi bare lige S/Y Marthelsa før vi var samlet igen. S/Y Papaya var ankommet sammen med S/Y Ensenada i løbet af tirsdag aften, bare 80 sømil foran os var de ved ankomst. Vi havde også fundet ud af at vores amerikanske venner fra S/Y Helacious også lå her i Horta, så dem tog vi lige kontakt til, og aftalte at mødes i morgen til en gensynsdrink. Om aftenen gik vi op for at spise ude og for at fejre Peter. Vi ville have spist på Peters Cafe Sport, som er et yndet forsamlingssted for sejlere, men der var ikke til at få et bord, så vi gik hen til en anden restaurant, hvor man selv skulle stege sit kød på meget varme lavasten. Det var rigtig hyggeligt, og vi havde en rigtig god aften.

Fredag d. 28/5 havde vi aftalt at mødes med Helen og Brian på Helacious ved 16.00 tiden, og ved 17.00 tiden skulle vi mødes med de andre danskere oppe på Peters Cafe Sport til en enkelt øl. Indtil da blev tiden brugt på lidt praktisk arbejde, såsom indkøb. Det tager lidt tid, da vi først skal med gummibåden ind til en bro i marinaen, hvorefter vi skal gå op til supermarkedet for så at gå tilbage til gummibåden, ro ud til båden, vi har ikke sat påhængsmotoren på gummibåden, da vi håber på at få en plads i marinaen om nogle dage, når der er nogen der sejler videre. Indtil videre har vi ikke haft held med at få en plads i havnen, så vi må blive på ankerpladsen. Vi havde et par gode timer sammen med Helen og Brian, hvor vi fik talt lidt om hvad vi havde lavet siden vi begge sejlede fra Dominica. Deres plan er at sejle til Skotland, overvintre der hvorefter de vil sejle ind til Baltikum, så måske er vi heldige at mødes med dem igen når vi er kommet hjem i 2022. Herefter var det tid til at mødes med de andre danskere, selvom vi kom ca. 1 time for sent, men det gjorde ikke så meget. Vi fik givet en omgang i forbindelse med Peters fødselsdag i går, og havde en rigtig hyggelig aften som først sluttede efter midnat. Alle værtshuse og restauranter skal lukke til midnat på grund af Covid-19 reglerne. Tilbage på båden fik vi lige lidt natmad, da vi ikke havde fået noget at spise til aftensmad. Det glemte vi helt.

Lørdag d. 29/5 skulle vi mødes kl. 9.45 med de andre danskere, da Claus fra Papaya havde arrangeret en tur for os alle op til det store vulkankrater midt på øen. Der blev vi sat af, og så kunne vi bare ringe efter chaufføren når vi var klar til at blive hentet igen. Vi havde en rigtig god og flot gåtur rundt på vulkankrateret. Først gik vi gennem en lille tunnel som førte os hen til en udkigpost hvor det var muligt at se ned i bunden af krateret. Da vi kom derhen var krateret dækket af skyer, men inden for ca. 5 min var de væk og vi havde den flotteste udsigt ned til bunden. Herefter var det tid til at gå de ca. 7 km rundt på krateret. Der var en flot udsigt ud over øen og ud over de omkringliggende øer, bl. andet til øen Pico med det højeste bjerg i Portugal. Skydækket ændrede sig hele vejen rundt. Midtvejs holdt vi middagspause hvor vi indtog vores medbragte madpakker inden turen gik videre rundt. Efter ca. 2,5 time var vi tilbage ved start, og kunne bare vente på chaufføren, som vi havde ringet til lige efter vores pause. Kort tid efter kom bussen, og vi blev kørt tilbage til havnen. Om aftenen mødtes vi oppe ved baren i marinaen, da der var finale i Champions League hvorefter vi fortsatte i byen oppe på Peters Cafe Sport.

De næste par dage gik med afslapning og hygge sammen med de andre danskere. Vi fik også sagt farvel til Papaya og Ensenada som sejlede til øen Sao Miguel inden de sejler videre til henholdsvis Danmark og Norge, da de skal være hjemme i løbet af sommeren. Da vi ikke har så travlt har vi tid til at slappe af og nyde Azorerne inden vi tager videre til Middelhavet i løbet af sensommeren.

Mandag d. 31/5 var vi endelig heldig og kunne nu få en plads i havnen. Dog var det uden på 2 andre både, så vi kom til at ligge i 3. position, men det var da bedre end ingen plads. Da der er ca. 1 meters forskel i forbindelse med tidevandet har jeg besluttet at vi bruger gummibåden når vi skal i land, da jeg ikke er meget for at skulle klatre ca. 1,5 meter op/ned af en betonkaj og ned på en båd som ikke ligger helt ind til kajen. Så får Peter også trænet sine arme når nu han skal ro hen til kajen hvor vi kan gå nemt i land.

Tirsdag d. 1/6 skulle vi op og testes igen da vi nu havde været her i 6 dage. Denne gang foregik testningen oppe ved hospitalet hvor der på en parkeringsplads var stillet et lille hus op hvor vi bare kunne stille os i kø, og så ville vi blive testet når det var blevet vores tur i køen. Vi kom til at stå lidt i kø, men det var ok. Igen tog det kun ca. 5 min da det var blevet vores tur. Det bedste ved testningen her i Portugal er at det er gratis. Resultatet ville blive tilsendt på mail inden for 24 timer, hvilket vi fik i løbet af aftenen, og igen var vi negative.

Lidt billeder fra Horta

Torsdag d. 3/6 var der helligdag, så alt var lukket. Vi besluttede os for at gå en lille hike på ca. 4 km op på kanten af en gammel vulkan lige syd for havnen. Det var en rigtig flot men også meget varm tur, da den gik op og ned af siden af den gamle vulkan. Da vi kom op på den anden side havde vi en rigtig flot udsigt ud over et krater til søsiden. Naturen er helt fantastisk her på Azorerne og vi er glade for at vi har tid til at nyde dem. Turen tog os ca. et par timer, og det er helt klar en tur vi vil tage med Mathias. Turen sluttede med en husets gin og tonic ved Peters Cafe Sport.

Fredag d. 4/5 fik vi sagt farvel til S/Y Batana og S/Y Anna, da det nu var deres tur til at sejle videre mod Europas fastland. Vi skulle have handlet lidt ind inden vi skulle ud i lufthavnen for at hente Mathias som ankom kl. 16.40. Vi tog en taxa ud til lufthavnen, da der ikke gik en bus der passede med ankomsttiden. Det tog ca. 10 min at køre fra havnen til lufthavnen. Vi havde tid til en kop kaffe/the inden flyet landede, og der var mulighed for at stå ude og se flyet lande. Der gik lidt tid inden vi kunne mødes med ham, da han lige skulle registreres med henblik på testning dag 6 og dag 12. Men endelig kunne vi give ham et kram, da vi ikke har set ham siden juli sidste år, hvor han besøgte os i Frankrig sammen med Camilla og Jonas. Det var så dejligt endelig at se ham igen. Om aftenen gik vi ud for at spise på den restaurant hvor man selv skulle stege sit køb på varme lavasten. Igen rigtig hyggeligt. Herefter var det tilbage på båden, da Mathias var noget træt efter den lange rejsedag, hvor han skulle med flyet kl. 06.50 fra Billund.

Weekenden blev brugt på gåture rundt i området omkring Horta.

Mandag d. 7/6 skulle Peter og jeg lige op og have foretaget vores 12 dags test, men denne gang kom vi til at stå i kø i næsten 2 timer inden det var vores tur, men endelig blev det vores tur, og vi kunne tage tilbage til båden og til Mathias. Vi fik lige handlet lidt ind da vi nu alligevel kom forbi supermarkedet. Efter frokost gik vi en tur op til den Botaniske have som kun har blomster og planter fra Azorerne, og hvordan de forsøger at komme de invasive planter til livs. Det var en lidt lang og varm tur derop men vi havde en rigtig god dag. Som et at de eneste steder i Europa, så har de også en meget stor frøbank, hvor de gemmer frø fra alle de planter som er ved at blive udryddet så de med tiden kan dyrke nye planter frem og plante dem ud i naturen. De havde også en kæmpestor samling af orkideer.

Botanisk have

Tirsdag d. 8/6 var det så Mathias’ tur til at blive testet, så Peter gik med ham op til hospitalet for lige at vise ham hvor det foregår for så kan han evt. selv gå derop når han skal have testen dag 12. Dagen blev også brugt på at starte vores molemaleri, som er en stor tradition her på Azorerne. Overtroen siger at hvis man maler sit maleri på molen, så giver det en sikker hjemrejse, så selvfølgelig skulle vi også sætte vores mærke på molen. Det var sjovt at gå rundt og se på alle kunstværkerne og se hvor gamle nogle af dem var. Vi fandt en del gamle danske malerier. Det tog os ialt ca. 4 dage at male vores mærke, så nu håber vi at det holder i mange år.