Cartagene – Barcelona – Danmark

6/12 – 26/1

6/12 var det afrejse dag mod Danmark. Vi skulle med toget ved 13-tiden og ville så ankomme til Barcelona ved 21-tiden. Først skulle vi dog lige op på et apotek for at få lavet en hurtigtest for Covid-19, da man i Barcelona skal vise en negativ test eller coronapas for at komme ind og spise på restauranter. Det var hurtig gjort selvom apoteket var kommet til at lave en dobbelt booking, og efter ca. 15 min kom resultatet på mail, negativt som vi forventede. Tilbage på båden fik vi lavet nogle sandwichs til at tage med i toget sammen med lidt slik og nogle sodavand. Herefter fik vi tømt køleboksen og slukket for al elektronikken, og så var vi klar til at gå ned mod banegården. Togturen gik stille og roligt hvor vi fik tiden til at gå med at se nogle film vi havde downloaded fra Netflix og vi fik hørt noget musik. Inden vi fik set os om ankom vi til Barcelona hvor vi fik fat på en taxi som kørte os til vores hotel. Da hotellet lå tæt på Ramblaen, en af de store berømte veje i Barcelona, og hvor man skal have tilladelse til at køre ind i de smalle gader rundt om, blev vi sat af et lille stykke derfra. Der var ikke langt derop, men vi formåede dog alligevel af gå forbi hotellet. Til sidst fandt vi det og fik anvist vores værelse. Godt trætte af den lange togtur gik vi kun en lille tur i området omkring hotellet inden vi valgte at gå i seng.

7/12 var vi hurtig ude i byen for at nå så meget som muligt, da der er rigtig meget at se her i Barcelona. Første stop på dagen var en tur ned til havnen for at se Columbus’ monument og Rambla de Mar som er en moderne promenade fra 1994 der er bygget ud i havneområdet, meget tæt på en af lystbådehavnene.

Derefter gik vi en tur op af Ramblaen, den berømte træklædte promenade for fodgængere og som er kendt for sine historiske bygninger, butikker og gadefestivaler. Men da det nu var december og på grund af covid-19 restriktioner, var der ikke så megen festival på gaden. Vi var lige en tur inde i den store markedshal – Mercat de la Boqueria – hvor man kunne købe alt muligt, lige fra slik til frisk fanget fisk, fra frugt til diverse slagtervarer. Et smukt og interessant område.

Da vi kom op for enden af gaden så vi den store plads – Placa de Catalunya.

Herfra gik turen videre til Casa Batlló, et herskabshus designet af Antoni Gaudi i hans meget naturformede stil, der får delene af huset til at minde om knogler, drager og planter, og som betragtes som et af hans mesterværker. Et meget specielt hus, der i 2005 blev optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Det er muligt at komme ind og se det, da det er et museum, men da vi havde så lidt tid her, valgte vi kun at se det udefra, hvilket også var en oplevelse.

Turen gik nu videre til Barcelonas Katedral hvor der foran kirken var et stort julemarked med en masse boder hvor man kunne købe alt til fremstilling af Jesus fødsel m.v.

Vi gik rundt i de smalle gader og så noget af den imponerende arkitektur der er i byen. Til sidst gik vi en tur i Parc de la Ciutadella hvor vi kom forbi Arco de Triunfo de Barcelona, en klassisk byport bygget som hovedindgang til Verdensudstillingen i 1888 da byen var vært. I parken kom vi forbi et fantastisk springvand – Cascada del Parc de la Ciutadella. Nu var vi ved at være godt trætte i benene efter al den gåen og vi var også ved at være lidt sultne, så vi fandt en lille hyggelig cafe/restaurant hvor vi kunne få lidt at spise og drikke.

Herefter gik vi tilbage til hotellet for at hvile inden det blev tid til at finde en lille tapas restaurant hvor vi kunne få vores aftensmad. Der lå heldigvis masse små restauranter i nærheden af hotellet så det var bare helt perfekt.

Onsdag d. 8/12 havde vi en aftale kl. 10.15 på en privat klinik hvor vi skulle have lavet en ny kviktest, så vi kunne komme ud og spise igen i aften, og fordi vi skulle bruge en for at komme ind i Danmark nu vi ikke var vaccineret. På vej op til klinikken kom vi lige forbi endnu et at Antoni Gaudis berømte bygningsværker, Casa Milà, en bygning fra hans art nouveau-periode med den famøse “stenbruds”facade.

Da klinikken lå tæt på La Sagrada Familia, Antoni Gaudis berømte ufærdige kirke, der blev påbegyndt i 1880’erne, med museum og udsigt over byen. Igen valgte vi kun at se dette imponerende bygningsværk udefra da det ikke var til at få billetter. Der var mange mennesker rundt om kirken.

Herfra gik vi op til Parc Güell som også er designet af Antoni Gaudi. Parken er kendt for dens mosaikker, udsigten over byen, de organisk udformede terrasser, mange søjler og arkader, den mosaikbeklædte serpentin-bænk og især for det mosaikdækkede springvand “Dragen”, udformet som en farverig salamander, som er et yndet symbol for parken, byen og Gaudi selv. Turen op til parken fra La Sagrada Familia var meget hård da det bare gik opad og opad.

Efter et hvil på hotellet gik vi om aftenen op til Font Màgica de Montjuis, som er et stort rundt springvand kendt for sine planlagte shows med vand og lys koreografi, men desværre var det slukket på grund af vinter, så det må vi have tilgode til en anden gang. Herefter gik vi retur mod hotellet hvor vi på vejen fandt en ny tapas restaurant, hvor vi fik vores aftensmad. 2 dejlige dage i Barcelona.

Torsdag d. 9/12 skulle vi flyve hjem til Danmark, så efter morgenmaden fik vi fat i en taxa som kørte os til lufthavnen. Her kunne vi lige få tid til at få lidt frokost inden vi skulle med flyet kl. 11.30 mod Billund. Da der var en del blæsevejr på den normale rute fra Barcelona til Billund, tog flyet en lille tur hen over alperne og da det var klart vejr kunne vi se de smukke sneklædte bjerge.

Lettere forsinket ca 15 min landede vi i Billund hvor mine forældre ventede på os. Det var dejligt at se dem igen. Vi har ikke set dem siden vi tog afsted fra Kolding for ca. 1,5 år siden.

Vi blev hos mine forældre i et par dage inden vi kørte til Aalborg. Vi havde lånt en bil af min søster så vi nemmere kunne komme frem mens vi var hjemme. Dagen efter vi var kommet hjem skulle vi lige en tur til Kolding for at få 1. vaccination for Covid-19, de eneste bivirkninger vi havde var ømhed i den arm hvor vi havde fået vaccinationen og de var væk inden for 24 timer. Lørdag d. 11/12 kørte vi mod Aalborg og da vi kom forbi Ikea var vi lige inde og hente en trailer vi havde lånt, da vi skulle have flyttet alle vores møbler fra depotrummet og hjem i lejligheden igen. Alle de unge mennesker var flyttet ud af lejligheden så nu har vi den helt for os selv. Weekenden blev brugt på flytning fra depotrum til lejlighed og fra lejlighed til Storvorde hvor Camilla og Jonas havde købt hus. Resten af dagene op til jul gik med at hjælpe med opsætning af filt på væggene, maling og anden forfalden arbejde så de kunne komme på plads i huset.

Juleaften og 1. juledag blev tilbragt ved min familie i Vamdrup. 2. juledag skulle vi have været til julefrokost ved Peters mor men måtte desværre aflyse da Camilla var testet positiv og vi havde været nære kontakter. Ærgerligt men desværre ikke noget at gøre ved. Der var heldigvis ingen i familien som blev smittet men det gjorde jo at vi ikke kunne komme ud og hjælpe mere i huset indtil hun var raskmeldt igen. Nytårsaften skulle vi have været til Løvel og fejre det sammen med vores venner, men det blev også aflyst på grund af Corona i deres familie så vi fejrede aftenen alene. Det var også hyggeligt når det nu ikke kunne være anderledes.

Efter nytår fik vi bestilt fly retur til Spanien med afgang fra Aalborg den 27/1 hvor vi kunne komme med om morgenen og være i Alicante lidt efter kl. 14.00, så der var tid til at finde transport videre til Cartagena. Vi fik også købt en del reservedele, som vi skal have med ned til båden, så den ene kuffert blev fyldt med reservedele, lakridser og andet vi ikke lige kan få i Spanien. Nogle aftener blev ligeledes brugt på planlægning af turen gennem Europas floder og kanaler. Tror at Peter har sejlet turen op til flere gange hjemme på spisebordet.

Der blev også tid til at være sammen med venner i løbet af de 7 uger vi var hjemme. Jo tættere vi kom på afrejsedagen jo mere glædede vi os til at komme tibage til båden igen selvom det var dejligt at være hjemme i Danmark.