Cartagena

21/2 – 27/2

En uge hvor vi ikke lavede så meget. Jeg kom i bund i vores vasketøj, selvom det tog lidt tid, da der var meget travlt i det lille vaskeri her på havnen. Men det blev gjort og det er jo altid dejligt at komme i seng når der lige er lagt nyt sengetøj på. Jeg var også en tur ved tandlægen, da jeg var så uheldig at knække noget af en tand, og det var selvfølgelig den jeg lige havde fået skiftet plomben i inden vi tog retur hertil. Vi fik gået nogle ture rundt i byen når vi lige syntes vi trængte til lidt luftforandring fra båden. Vejret svinger meget, nogle dage er det blæsende og koldt, andre dage er der vindstille og sol, hvorved temperaturen stiger til over 15 grader. Om lørdagen skulle vi have besøg af vores venner hjemmefra, men desværre var deres fly fra Billund så meget forsinket at de ikke kunne nå flyet fra Amsterdam til Alicante, så de måtte have en overnatning. De kom dog med det første fly til Alicante søndag morgen og landede omkring 9.30. Desværre var deres bagage ikke kommet med til Alicante, så da de ankom til hotellet i Cartagena først på eftermiddagen var de godt trætte. Vi mødtes til en lidt sen frokost hvorefter de fik købt lidt nyt tøj så de kunne klare sig til bagagen dukkede op. Om aftenen gav vi en let tapas om bord på Cap Maj. Med 6 voksne ombord var båden godt fyldt op. Vi hyggede os et par timer hvorefter de returnerede til hotellet, godt trætte efter rejsen herned.

28/2 – 6/3

En uge sammen med vores gode venner startede med at køre ud til det store indkøbscenter lidt ude for byen, så de kunne få købt noget nyt tøj, da de stadig ikke havde fået deres bagage. De havde lejet en 7-personers bil så vi alle kunne være i den samme bil. Det var rigtig hyggeligt, og da vejret var godt blev der også lige tid til en enkelt forfriskning mens vi nød solen og varmen.

Efter ca. et par timer kørte vi ud til fyrtårnet på spidsen Cabo de Palos. Her fik vi en god frokost inden vi gik ud til fyrtårnet. Vi gik langs med stranden hele vejen ud til fyret. Oppe ved selve fyret havde man en rigtig god udsigt over sandtangen La Manga ved Mar Menor, som desværre er helt bygget til med hoteller og ferielejligheder.

Da de ville modtage deres bagage tirsdag formiddag valgte vi at mødes når de havde modtaget den, hvorefter vi gik en tur op til Conception Hill så de også kunne se det store romerske amfiteater og den flotte udsigt over byen.

Onsdag formiddag tog vi med den lille båd som sejler en tur rundt i bugten omkring Cartagena. Den var lige åbnet op efter vinterpausen og vi var ikke ret mange med på turen. Det var også første gang at vi var med den, så det var en ny oplevelse for os. Det var en rigtig god tur på ca. 45 min. Desværre var Forte Navidad (Julefortet) endnu ikke åben, så det kunne vi ikke besøge. Man kan ellers købe en fællesbillet både til havnerundfarten og til fortet, men fortet åbner først den 15. marts, så det må vi have til gode.

Torsdag kørte vi en tur sydpå ned til et stort befæstningsanlæg hvor der stadig er placeret 2 meget store kanoner, som kunne skyde op til 35 km. Selve turen derud var meget flot og spændende da det meste af turen gik på meget smalle bjergveje, hvor man ikke skulle ønske at møde en modkørende, da vi fyldte ret meget på vejen. Vi kom helskindet derop uden buler og fik parkeret bilen, hvorefter vi gik en tur rundt på området. Man havde en rigtig god udsigt over Middelhavet derfra.

Fredag startede med regnvejr, men da det stoppede gik mændene op på Krigsmuseet hvor vi kvinder gik en tur på markedet og så på butikker i gågaden. På vejen hen til museet og markedet kom vi forbi resterne af nogle store søjler som blev fundet i forbindelse med renovering af kloakken i byen. Efter et par timer mødtes vi igen på en lille cafe hvor vi fik en forfriskning inden vi skulle have frokost. Ifølge mændene viste Krigsmuseet sig at være meget interessant, og helt sikkert et genbesøg værd når vi får besøg igen hjemmefra i uge 11.

Lørdag morgen stod vi op kl. 05.30 da vi skulle sige farvel til vores venner. Hele ugen havde bilen holdt på havnen for at spare udgifterne til parkering, så vi skulle lige op og lukke dem ind så de kunne komme til bilen. Efter afskeden gik vi retur i seng da det var lidt for tidlig at stå op. Senere på dagen forsøgte vi at ringe til Mathias, da han fyldte 25 år i dag, men vi kunne ikke få fat på ham. Vi fik dog kontakt med ham efter Camilla havde sent en mail til ham om at vi gerne ville i kontakt med ham for at ønske tillykke. I mellemtiden besøgte vi Marine museet som ligger ret tæt på havnen. Og da det kun har åbent til kl. 14.00 skulle vi derhen inden. Museet var en god oplevelse, især udstillingen omkring dykning faldt i Peters smag.

I et tilstødende lokale kunne man se ubåden fra 1888. Udviklet og bygget  her i Cartagena af skibsingeniør Isaac Peral. Isacc Peral sluttede sig til den spanske flåde i 1866 og udviklede den første elektrisk drevne ubåd, som blev søsat i 1888. Den blev ikke accepteret af politiske myndigheder, men den blev accepteret af flåden. Flere af de nyere ubåde i den spanske flåde har haft navnet Isaac Peral.