Antigua til Sint Maarten (Hollandsk side)

Mandag d. 12/4 sejlede vi om til Jolly Harbour. Havde den mest fantastiske tur for sejl fra ankerbugten i Ledeatts Cove. Mesanen blev som sædvanlig sat inden ankeret blev trukket op. Fri af ankerbugten blev storsejlet sat og vi sejlede nu den lille mil ud af revpassagen og ud i åbent vand. Her blev genuaen rullet ud og vi kunne nu nyde sejlturen på ca. 25 mil om til Jolly Harbour på vestsiden af øen. Planen var at vi ville klarere ud af Antigua og sejle videre om natten over til den hollandske side af St. Marten. Den franske side er stadig officielt lukket for lystbåde. Vi ankom til Jolly Harbour ved 14-tiden hvorefter vi hurtig tog gummibåden ind til land så vi kunne få papirerne i orden og komme videre på vores vej nordpå. I følge google maps skulle der ligge et Customs- and Immigration office på havneområdet, og efter lidt gåen frem og tilbage fandt vi endelig huset som desværre var lukket. Så vi gik tilbage og spurgte på Jolly Harbours havnekontor og fik der at vide at det var lukket og at man kun kunne udklarere i enten English Harbour eller i hovedstaden St. Johns. Pokkers, så vi måtte udsætte afgangen med 24 timer. Vi fik dog handlet lidt ind i det velassorterede supermarked som ligger lige ved havnen, så turen var ikke helt spildt. Tilbage på båden kunne vi nu tage den med ro og resten af eftermiddagen og aftenen gik med vores yndlingsbeskæftigelse, nemlig ingenting.

På vej til Jolly Harbour:

Tirsdag d. 13/4 sejlede vi lige efter morgenmaden de ca. 10 mil op til St. John’s for at klarere ud. Da vi kom op til ankerpladsen kunne vi se at vores venner fra Sanuti, Anne Mon og Lady Ann også lå der. De skulle også klarere ud fra Antigua og så videre til Sint Maarten. Heldigvis ligger myndighederne lige der hvor man ankommer med gummibåden så det var lige til. Desværre var det en meget omstændig procedure. For det første så måtte man kun være en fra hver båd og det skulle være kaptajnen dernæst skulle Peter så lige igennem 3 forskellige kontorer for at få papirerne stemplet og vi kunne komme videre til næste land. Sammenlagt tog det ca. 45 min hvorimod den svenske båd Lady Ann var igennem dette på ca. 1,5 time. Herefter tog vi hen på en cafe for at få frokost, da vi skulle have brugt de sidste East Caribbian Dollars, det er ikke til at få dem vekslet andre steder. Det var en cafe hvor vi også spiste frokost sidst vi var i St. John’s, og vi havde derfor en tilgode seddel på 10% på næste besøg, så den kunne vi jo lige så godt benytte os af. Maden og serveringen var helt i top. Kan helt klart anbefale et besøg på Hemmingways Cafe i St. John’s – Antigua. Efter denne overdådige frokost inklusiv dessert, en bananasplit, var vi godt mætte og forspiste, så vi tog tilbage til båden for at gøre klar til afgang sidst på eftermiddagen. Men da vejret var perfekt til at sætte alle sejl, valgte vi at sejle fra St. John’s allerede kl. 14.30 for at udnytte det gode vejr, da vi ville få mindre vind i løbet af natten. Som sagt så gjort. Alle sejl blev sat da vi var kommet klar af sejlrenden indtil St. John’s og kursen sat mod Groot Bay på Sint Maarten. Vi skulle blive på samme kurs det meste af turen, så det var til at have med af gøre. Ved 18-tiden så jeg pludselig en hval ude i horisonten. Den slog med halen en 5-6 gange ned i vandoverfladen og herefter brød den overfladen et par gange inden den forsvandt. Desværre var den forlangt væk til at vi kunne få taget billeder/videoer af det. Kort tid herefter forsvandt vinden og vi kunne rulle genuaen ind og bjærge storsejlet. Resten af aftenen og natten blev for motor. Et par gange undervejs måtte vi lige vige for et par fiskebåde som lå for anker og fiskede.

Solnedgang på vej til Sint Maarten:

Onsdag d. 14/4 ankom vi efter en stille og rolig nat til Groot Bay – Phillipsburg – Sint Maarten ved 9-tiden. Vi fandt ind til ankerbugten som lå næsten helt inde ved stranden, fik lagt ankeret ud og så var det tid til morgenmad. Herefter skulle vi ind til Custom og Immigration for at klarere ind til Sint Maarten. Det blev en noget lang og besværlig affære. Selve Custom og Immigration kontoret ligger helt ude i den kommercielle havn, så der var lige et lille stykke derud. Da vi så kom der ud blev vi først vist ind til Immigration, det var fint nok, men så begyndte problemerne. Det viste sig at myndighederne havde ændret på proceduren mens vi sejlede herover, så man skulle have sendt en mail med alle ens dokumenter inklusiv en Maritime Health Declaration. Dette viste vi ikke noget om, men da Immigration havde åbent til kl. 20.00 fik vi lov til at gå tilbage på båden for at få sendt alle papirerne til dem og så komme tilbage for at få stemplerne. Flinke mennesker. Det gjorde vi så, bortset fra at vi lige skulle have fat i et lokalt simkort til telefonen så vi kunne få internet adgang for at sende mailen til dem. Vi fandt hurtig en lille butik som solgte simkort men da det var lidt dyre valgte vi kun at købe et og så lave internetdeling mellem telefonerne. Tilbage på båden fik vi udfyldt de papirer vi skulle, fik dem sendt til myndighederne og nåede også lige at få lidt frokost inden vi gik tilbage til Immigration for at få klareret ind så vi kunne være i legalt i landet. Tilbage ved Immigration gik der ca. 10 min og så havde vi fået de stempler vi skulle, de havde modtaget vores mail, så alt var i den skønneste orden. Det er første gang det har taget flere timer for at komme ind i et land. Efter alt dette papirarbejde måtte det være tid til en kold øl, så vi fandt en hyggelig strandbar hvor man kunne få fadøl. Det er første gang vi ser det her i Caribien. Den smagte rigtig godt så vi måtte lige have en mere inden vi skulle tilbage til båden. Vi var lidt trætte efter natsejladsen så vi fik handlet lidt ind inden vi tog tilbage til båden. Da vi vidste at vores venner fra Sanuti, Anne Mon og Lady Ann skulle ankomme fredag til Sint Maarten sendte vi lige en besked til dem om at proceduren var ændret så de ikke kom ud for de samme problemer med myndighederne som vi havde.

Torsdag d. 15/4 kom der 2 andre danske både ind i bugten, nemlig Batana og Marthelsa. Marthelsa hilste vi på sidst i januar da vi satte Camilla og Jonas af i St. Vincent, da var de lige ankommet og var i karantæne. Batana mødte vi første gang på Antigua. Ellers blev dagen brugt på sightseeing i Phillipsburg. Der var ikke så meget at se men der var dog lidt gamle huse tilbage fra kolonitiden. Ellers er byen meget præget af turister, især krydstogsskibe som kommer i hobetal. Da øen er toldfri er der mange butikker som sælger smykker, især diamanter etc. Aldrig har vi set så mange securityfolk i bybilledet som ved juvelerbutikkerne. Ellers er der en masse kasinoer, så det er nok også derfor at øen kaldes Caribiens Las Vegas. Inden vi tog tilbage til båden var vi lige inde på vores nye “stamcafe” for at få en kold fadøl.

Lidt billeder fra Phillipsburg:

Fredag d. 16/4 var det blevet tid til at få vasket, da vores vaskesæk er ved at være fyldt godt op, og vi har ikke fået vasket siden vi sejlede fra Dominica. Vi fandt et vaskeri som lå ca. 2 km fra ankerpladsen så vi fik en rask gåtur med 2 store poser. Vi fik det afleveret og kunne hente det dagen efter. Herefter fik vi handlet lidt ind inden turen gik tilbage til båden. Sidst på eftermiddagen gik vi ind for at få en kold fadøl på vores favoritcafe. Denne eftermiddag var der ikke mange gæster, vi var faktisk de eneste, så vi fik en god snak med ejeren. Han er franskmand og har boet på øen i 28 år. Vi kom også til at snakke med nogle andre lokale venner til ejeren og havde en hyggelig aften der hvor vi også fik lidt at spise. Vi fik faktisk også taget billeder af en af de lokale gæster, hvad de skulle bruge dem til vidste vi ikke. Vi kom tilbage til båden i mørke, vi havde igen glemt at tage en lampe med. Det bliver meget mørkt her om aftenen men heldigvis vidste vi hvor båden lå så vi fandt den uden problemer.

Lørdag d. 17/4 vågnede vi lidt tideligt da vi lå meget uroligt. Der var en sydøstlig vind som gjorde at ankerbugten var meget urolig og der kom også en masse dønninger ind så vi lå og rullede fra side til side så det næsten ikke var til at være ombord. Marthelsa sejlede meget tidlig om til Simpson Bay og vi blev enige om at vi også sejlede derom når vi havde hentet vores vasketøj efter kl. 09.00. Vasketøjet blev hentet og så var vi klar til at sejle. Vi var lige forbi Batana på vejen ud til båden for lige at hilse på dem inden vi sejlede videre.

På vej til Simpson Bay:

Efter ca. 1 times sejlads for motor lå vi i Simpson Bay. Sanuti, Anne Mon og Lady Ann lå der også, så nu var sejlerfamilien igen samlet. Om eftermiddagen sejlede vi ind for at kigge lidt på området og for at få handlet ind til aftensmad, da vi ikke havde fået gjort det inden afgang. På vej tilbage til båden blev vi råbt an af vores sejlervenner, de sad på St. Maarten Yacht Club som ligger lige ved indsejlingen til Lagunen og nød “Happy Hour”. Vi tilsluttede os dem efter vi havde været ude med vores indkøb. Festen fortsatte på Lady Ann efter aftensmaden og vi havde en rigtig hyggelig aften som først sluttede langt over midnat.

Ændring af sejlplaner

Som de fleste af jer nok har læst på facebook, så har vi været nødsaget til at ændre planer på grund af coronapandemien. Vi nåede desværre ikke at få vores visa til USA før Danmark blev lukket ned i marts 2020 og da det desværre ikke har været muligt for os at få visumet på en anden ambassade et andet sted, da USA har lukket alle visaafdelinger, så kan vi ikke sejle op til USA og Canada. Vi har derfor besluttet at sejle tilbage over Atlanten her i begyndelse af maj måned for derefter at sejle ind i Middelhavet hvor vi vil overvintre inden turen går mod Danmark i foråret 2022. Derfor kommer de næste par uger til at gå med forberedelser, klargøring af båden og os selv til den lange rejse mod Azorerne. Vi er heldigvis mange både som skal tilbage mod Europa så vi har nogen at følges med.

De næste par dage gik med diverse småprojekter samt indkøb af diverse ting bl. a nye hynder til cockpittet og andre småting vi lige stod og manglede.

Tirsdag d. 20/4 om eftermiddagen var vi til rom smagning på det lokale rom destilleri her i Simpsons Bay. Det var rigtig hyggeligt selvom det var meget amerikansk. Vi kunne smage op til 25 forskellig rom hvis vi havde lyst, da det var inkluderet i prisen. Rommene var nærmest som likører med forskellige smage tilsat. Der var dog enkelte som faldt i vores smag og som vi efterfølgende købte en flaske af. Selve rundvisningen og smagningen tog et par timer hvorefter vi gik ud for at få noget at spise.

Vi valgte at tage hen på Topper’s Restaurant som også ejes af dem som havde Rom Deistilleriet, det hedder Topper’s Rhum, hvor vi fik 15% rabat fordi vi havde været til romsmagning. Herefter gik vi hen på en bar hvor der var Salsaaften hvor vi hyggede os et par timer inden vi valgte at tage tilbage til båden. Vi var igen sammen med besætningen fra Sanuti, Anne Mon og Lady Ann og havde en rigtig hyggelig dag og aften.

Onsdag d. 21/4 tog vi bussen over til den franske side og til den franske hovedstad Marigot. Her skulle vi købe en ny redningsflåde da den gamle jo blev udløst på vejen over til Caribien, og da vi nu skal ud på en længere sejltur kan vi ikke undvære den. Peter havde været i kontakt med firmaet inden vi kom til Sint Maarten så vi var sikre på at de havde en på lager. Vi skulle bare lige have alt det praktiske lavet og have den betalt. Vi var så heldige at vi fik et par overlevelsesdragter med i købet kvit og frit da firmaet havde nogen i overskud fra et skib der havde fået nye. Vi fik også firmaet til at levere redningsflåden til os når vi var kommet ind i Simpson Bay Marina. Herefter skulle vi lige hen til en butik som solgte batterier da vores startbatterier skal udskiftes. Et af startbatterierne var faldet sammen og skal derfor erstattes. Heldigvis havde de nogen som lige passede på det mål som de skulle have for at kunne være under dørken og de kostede faktisk ikke mere end hvad de ville have kostet derhjemme. Vi spurgte om vi kunne få batterierne leveret til Simpson Bay og det kunne vi godt hvis Peter lige ville komme tilbage til butikken i morgen for at køre med chaufføren tilbage. Det skulle der ikke være nogen problem i, så det blev aftalen. Ellers er mange ting meget dyrere herover end i Europa, da meget skal importeres. Men nu var vi jo i Europa da den franske del af St. Martin er en kommune i Frankrig. Efter lidt frokost og lidt kiggen på butikker tog vi bussen tilbage til Simpson Bay.

Torsdag d. 22/4 stod vi lidt tidligere op end normalt, da Peter jo skulle med bussen til Marigot for at hente vores nye startbatterier. I mellemtiden fik jeg ringet hjem til mine forældre da vi nu kunne bruge vores danske simkort hvis vi gik ind og valgte et fransk mobilnetværk, for så var det som at være i Europa, ingen roamingafgift. Det fungerede helt fint og der var god dækning ude i bugten hvor vi er tæt på grænsen. Peter var tilbage ved 10.30 tiden med de nye batterier som vi fik taget ombord fra gummibåden hvorefter vi skulle igang med at skifte det. Det var lidt besværligt at få de gamle ud og de ny i, da pladsen er meget trang og de kan lige være der. Der måtte lige høvles lidt at dørkpladerne på den underste kant for at få de nye batterier på plads men det lykkedes og nu har vi fint strøm til ankerspil, bowpropel og motoren.

Der installeres nye batterier:

Dagen blev også brugt på at skrive med Simpson Bay Marina da vi lige skulle have reserveret en plads derinde fra i morgen og indtil vi sejler herfra. Det blev klaret og vi glæder os til at være i en marina igen da vi ikke har været det siden vi sejlede fra Las Palmas den 3. december 20.

Fredag d. 23/4 skulle vi ind i Simpson Bay Marina. Vi gik gennem broen kl. 11.30 og blev anvist en plads i havnen lige ved siden af vores svenske venner. Marthelsa og Batana lå også i denne marina, de var bare kommet ind noget tidligere end os. Lige efter os kom den danske katemaran Juju og de fik en plads næsten ved siden af os. Den bro hvor vi ligger ved er helt scandinavisk, da det kun er svenske og danske både som ligger her. Efter vi var blevet fortøjet kom Martin fra Marthelsa over for at invitere os på kl. 17 drink over ved poolen i den nærliggende Yacht Club. Yacht Clubben og Simpson Bay Marina er administreret af de samme ejere så vi har adgang til poolen, tennisbaner og fitness. Vi havde et par hyggelige timer og det endte med at vi fik bestilt nogle pizzaer da det blev tid til aftensmad.

Weekenden gik med forskellige bådprojekter, bl. a var Peter en tur i masterne for at tjekke om alt var i orden. Det var de.

Forbrugsbatterierne blev tjekket om de skulle have påfyldt mere vand, det skulle de ikke, så de er også i orden. SUP-boards blev pakket ned i deres tasker så de også er stuvet ordentlig væk. Vi er begyndt at lave indkøbslister over alt det der skal handles ind og der skal også henkoges noget mere mad til turen, da vi kun har et glas tilbage på lager. Søndag aften gik vi ud og spise da vores indkøbte kylling var blevet dårligt selvom det var købt dagen forinden. Desværre holder det ferske kød ikke så længe som derhjemme. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *