Ø-hop i Grenadinerne

En af grundene til at vi valgte at sejle til St. Vincent and the Grenadines var at vi så kunne sejle rundt mellem Grenadinerne uden at skulle testes for COVID-19 og i karantæne.

Lørdag d. 9/1 sejlede vi fra Bequia mod Mayreau som er en af øerne i Tobago Cays Marine Park. Det er også den eneste ø som er beboet. Det var en sejltur på ca. 25 mil, ca. 5 timer. Det blæste en god vind fra nordøst og vi havde bølgerne ind fra siden, så vi kom til at rulle lidt, hvilket gjorde at Camilla blev lidt søsyg. En søsygepille kurerede det hen ad vejen. Da vi ankom til Mayreau lå der udover os ca. 7 danske både samt en svensk og norsk båd. Det er alle både som vi har ligget i karantæne med ved Young Island Cut på St. Vincent. Vi blev anvist en mooringsbøje, hvilket vi sagde ja til og så fik vi fortalt at der var arrangeret Beach party om aftenen inde ved en af strandcafeerne. Det ville vi gerne deltage i.

Kl. 18 sejlede vi ind til stranden, fik gummibåden på land, og hyggede os med de andre. Det blev en rigtig hyggelig aften, hvor der blev serveret grillet hummer og diverse tilbehør. Vi var den eneste båd hvor vi også fik noget andet at spise, nemlig grillet kylling, grillet ribs og en grillet fisk, da vi ikke alle havde lyst til hummer. Drikkevarerne blev købt i baren til meget billige priser. Efter maden blev tændt bål på stranden. Ved 23-tiden blev Peter og jeg sejlet tilbage til Cap Maj af Søren og June fra Carpe Diem, da vi ville lade de unge mennesker feste uden os gamle. Camilla og Jonas kom hjem ved 00.30 tiden, for da var festen slut fordi baren var blevet tørlagt.

Om søndagen d. 10/1 gik vi en tur på øen for lige at få os rørt lidt og for at se lidt på øen. Den er ikke så stor, så det tog ikke så lang tid at gå fra den nordlige del til den sydlige del. Men det var ret varmt så på vejen hjem gjorde vi lige et stop ved en cafe for at få noget at drikke.  Ellers gik tiden med afslapning og badning fra båden. Det er 2 ting som vi er blevet ret gode til her om bord.

Mandag d. 11/1 sejlede vi videre syd på mod Frigate Island som ligger lige sydøst for Union Island. Det var en meget kort tur på ca. 10 sømil og hvor vi kun havde genuaen oppe. Da vi næsten var fremme ved Frigate Island kom der lige en tropisk regnbyge, der gjorde at vi intet kunne se, så genuaen blev bjærget og vi lagde os bi indtil regnbygen var ovre. Så blev båden da lige afsaltet. Da vi kom frem til Frigate Island lå der igen nogle af de danske både som også lå i Mayreau. Vi kastede anker og hoppede i vandet. Her kunne vi opleve havskildpadder og rokker i vandet lige omkring båden.

Ved Frigate Island havde man forsøgt at anlægge en marina, men den blev ramt af konkurs og korruption, samtidig med at man ikke havde undersøgt hvordan sådan et byggeri ville påvirke den unikke natur som er her i området. Man ville have udryddet den sidste mangrove som fandtes i St.  Vincent og Grenadinerne. Så det var godt at det ikke blev til noget. Der er stadig nogle pæle tilbage i vandet hvor broerne skulle have været, og man har genskabt dæmningen så man nu kan gå fra Frigate Island ind til Union Island. Dog skal man lige over 2 hængebroer da man har åbent op så vandet kan blive udskiftet i bugten.

Tirsdag d. 12/1 sejlede vi ind til den lille by Ashton da vi lige skulle have afleveret affald og have købt lidt ind. Inden vi handlede gik vi lige en tur op til den nordlige del af øen hvor man havde en flot udsigt over området og hvor man kunne hesteskorevet rundt om Tobago Cays. Det var igen en varm gåtur op og ned af stejle cementerede veje. Vi fik handlet lidt ind i de små butikker som er på denne side af øen. Hvis man havde brug for lidt større indkøb skulle man over til hovedbyen Clifton som ligger på den nordøstlige side af Union Island. Efter frokosten tog Peter, Camilla og Jonas ud for at snorkle mens jeg blev hjemme og gjorde lidt rent på båden, hvilket var lidt tiltrængt.

Onsdag d. 13/1 huskede vi at ringe hjem til farmor da det var hendes fødselsdag. Herefter gik vi en tur langs dæmningen ind til Union Island. Der var lavet en offentlig sti – Eco Trail – hvor man kom gennem mangroven. Det var en ret hyggelig tur. Da vi kom ind til Union Island valgte vi at gå ind til Clifton, da vi også lige ville se den del af øen. Det var en god tur på ca. 30-40 min. Da vi kom ind til byen mødte vi nogle af vore danske sejlervenner som lå for anker ud for byen. Det er pudsigt som man møder hinanden hele tiden. Vi valgte at spise frokost inde i Clifton på en lille hyggelig cafe, hvor vi tilsidst var en hel del danskere. Herefter gik vi en lille tur i byen, fik hævet nogle penge og fik handlet lidt ind. Camilla fik også købt lidt souvenirs og jeg fik købt en magnet til min samling.

Så var vi klar til at gå tilbage til Frigate Island. På vejen hjem valgte en hund at følge med os, og den gik helt med ned til gummibåden, og lidt ud i vandet inden den valgte at gå tilbage igen.

Godt den ikke svømmende med ud til båden. Resten af eftermiddagen brugte Camilla, Jonas og Peter på snorkling rundt omkring i bugten imens jeg blev hjemme for at opdatere hjemmesiden. Jeg er kommet lidt bagud med at skrive.

Torsdag d. 14/1 var det tid til at komme videre og idag gik turen ud til Tobago Cays, som er det mest populære område i Grenadinerne. Her ligger man for anker på 3-4 meter turkis vand med havskildpadder svømmende rundt om båden. Under vandet svømmer stingrays og andre rokke arter. Det er et område hvor det er godt at snorkle og dykke. Der er også et område som er forbeholdt havskildpadder, det er indhegnet med en snor hvor man kan binde sin gummibåd i eller men kan løfte den og sejle op på stranden med gummibåden og så gå en tur på den lille ø. Det blæste lidt meget mens vi var derude men vi lå godt for vores anker de 3 dage vi var der.

Fredag d. 15/1 var vi på båden hele dagen, da vi lige skulle have repareret gummibåden. Den gummiliste som holder agterspejlet fast var gået løs i den ene side, så den skulle lige limes. Heldigvis havde vi et reparationssæt til gummibåden med hvori der lige var lim nok til opgaven. Dagen gik med snorkling, svømning, afslapning og bare sidde og nyde naturen rundt om os.

Lørdag d. 16/1 kunne vi så bruge gummibåden igen. Den fik nyt luft i den ene sideponton og så var vi klar til lidt udforskning af Petite Bateau, som er øen hvorpå der er en lille cafe og restaurant. Vi tog vores frokost med derind, da der var blevet aftalt lidt social samvær med de andre scandinaviske både fra kl. 13.00. Inden frokost gik vi en tur på øen, først op til det højeste punkt på øen hvor der var en god udsigt over revet og de andre småøer. Herfra gik turen over på den anden side af øen ned af en ret stejl bakke. Da vi kom tilbage til stranden hvor vi havde parkeret gummibåden fik vi vores frokost. Herefter kom de andre også ind på øen. Desværre kunne vi ikke blive på denne side af øen da MTV var ved at optage en episode til et reality show så vi måtte gå over på den anden side. Det var helt ok. Vi hyggede os med kongespil, beach volley og fodbold. Vi havde nogle hyggelige timer inden vi sejlede tilbage til båden. Inde på øen så vi også et par leguaner.

Der blev også lige tid til endnu en tur ud til revet for at snorkle lidt.

Søndag d. 17/1 sejlede vi videre til den næste ø – Canoun – efter morgenmaden, da vinden skulle øge de næste par dage, så det ville ikke være så rart at ligge ude ved revet. Igen en kort sejltur, ca. 8 mil, kun for genua. Jonas styrede hele vejen fra Tobago Cays og ind til ankerbugten. Her lå vi kun 4-5 både for anker hvor der normalt ligger ca. 25-30 både. Denne mangel på turister kan man opleve på samtlige øer vi har været på indtil nu. Der er heldigvis heller ikke nogle af de mange krydstogtsskibe som normalt også fylder godt i landskabet. Det blæste pænt de dage vi lå her i bugten, hvor der kom en del faldvinde ned fra bjergene, selvom de kun er et par hundrede meter høje. Disse faldvinde kunne få vinden op på ca. 13 m/s men det var ovre efter 5-10 sekunder, men det rykkede en del i ankerkæden og i vores ankersnupper.

Mandag d. 18/1 sejlede i ind til land lige til frokost tid, som blev indtaget på en lille cafe lige ved anløbsbroen for færgerne. Her fik vi en snak med de englændere som havde den, og de kunne fortælle os hvor man kunne købe ind. Efter en dejlig sandwich gik vi op til købmanden for lige at handle lidt ind til aftensmaden og hvad vi nu lige manglede. Denne ø er nok den billigste ø vi har været på når det gælder om indkøb. Ellers ved de god hvad de vil have for deres varer, men det meste er jo også importerer fra andre steder i verdenen. Vi fandt også en bager hvor vi fik købt lidt brød og en banankage.

Tirsdag d. 18/1 blev vi kaldt op af vores naboer, en canadisk båd, på VHF-radioen, om at vi skulle lige tjekke vores ankersnupper, da den var blevet ødelagt af al den rykken frem og tilbage i de hårde vindstød. Så Peter måtte igang med at lave en ny. Heldigvis havde vi noget tov ombord som kunne bruges til dette. Dog var det Jonas som lavede den, da han lige fik en læsion i hvordan man splejser et tov. Resultatet blev rigtig fint. Efter frokost gik vi en tur ned til den sydlige del af øen og hjem gennem en lille landsby. Det var en god gåtur hvor vi så en del landskildpadder på turen. Da vi kom tilbage til hovedbyen fik vi lige købt lidt brød ved bageren og lidt grønsager ved de små boder i deres markedshus.

Onsdag d. 19/1 sejlede vi retur til Bequia, en tur på ca. 20 mil. Desværre var vinden lige i mod, så det var for motor og med mesanen som støttesejl. Turen tog ca. 5 timer. Da vi ankom til Port Elizabeth sejlede vi direkte hen til Bequia Marina da vi lige skulle have tanket ferskvand. Herefter fandt vi en god plads i den nordlige del af bugten hvor vi kunne kaste vores anker. Planen var at vi lige ville ligge her en dag for lige at handle ind og så sejle videre til St. Vincent for at se lidt at øen inden de unge mennesker skal rejse hjem igen. Vi ændrede planer da de ankerbugte som er på St. Vincent fik meget dårlig referencer på diverse sejlerforums, og så vil vi hellere blive liggende her på Bequia som er et rigtig dejlig paradis, og hvor vi igen er mange danske både samlet. Som sagt så gjort. Samtidig blev der indført et par ekstra helligdage i landet, nemlig fredag d. 22/1 og mandag d. 25/1, hvor alt er lukket for at få kontrol med coronaen som igen er i udbrud på øerne.