Madeira

Onsdag d. 7/10 valgte vi at slappe af, da vi var lidt trætte efter de sidste par dages gåture. Formiddagen gik med tøjvask og enkelte små bådprojekter. Der er altid lige lidt der kan laves på båden. Efter frokost gik vi en tur op i parken Santa Catarina som lå lige ved siden af havnen. Herfra gik vi videre ind i byen for at se noget af det som vi ikke har set endnu. Her så vi blandt andet rådhuset og Jesuits College som nu er den del af universitetet. Begge dele ligger på den flotte plads Praca do Municipio. Den sidste ting vi så inden turen gik retur til båden var Rua Santa Maria. Denne gade er kendt for sine malede døre, men gaden kan faktisk dateres helt tilbage til det 15. århundrede, og er nu en af byens shopping og spise gader. Aftenen gik med at finde ud af hvordan vi kommer ud til vores destination i morgen hvor vi skal ud og gå en af de mange levada ture.

Torsdag d. 8/10 skulle vi med en bus omkring kl. 09.30 men da vi ikke rigtig vidste hvorfra den kørte skulle vi lige bruge lidt tid til at finde det rigtige busstoppested. Det viste sig at busstoppet var lige overfor havnen så det kunne jo ikke være nemmere. Desværre var det bare ikke lige til at finde ud af hvornår bussen kørte, da alle tider stod på den samme køreplan. Den bus vi troede vi skulle med kl. 09.30 kom slet ikke, men heldigvis kom er en anden bus, som også kørte til dagens destination – Ponte do Sol så den kom vi med. Vi skulle køre i ca. 1 time før vi ville være i Ponte do Sol, men da vi ikke rigtig vidste hvor i byen bussen stoppede, kom vi desværre til at stå af det forkerte sted. Heldigvis kom chaufføren os til hjælp og sagde at vi var stået af for tidlig, så vi kom ombord på bussen igen. Da vi kom til det rigtige stoppested sagde chaufføren af nu skulle vi af. Lige overfor busstoppestedet holdt der en taxi som vi tog op til Lombado hvorfra levadaturen startede. Det var en rigtig flot gå tur vi her kom ud på. Vi fulgte 2 forskellige ture som tilsammen gjorde at man kunne gå i ring. Først gik vi langs med Levada do Moinho op ad bjerget hvorfra vi havde en god udsigt over dalen. Halvvejs kom vi til en bro lavet af trædesten og her var der også et lille vandfald. Her holdt vi lige en lille pause hvor vi spiste vores medbragte frokost.

Turen fortsatte op af nogle stejle trappetrin hugget ud i klipperne, hvorefter vi kom op på Levada Nova som vi skulle følge resten af vejen for at komme tilbage til udgangspunktet. Højdepunktet på Levada Nova var et vandfald. Levadaen gik faktisk ind bag ved vandfaldet, så man blev lidt våd, men det var meget sjovt. Efter vandfaldet kom vi til turens anden højdepunkt, nemlig en tunnel på ca. 200 m. Man skulle lige huske at dukke sig, da der ikke var den store højde inde i tunnelen. Resten af turen gik ad levadaen langs med dalen, samme vej som på turen ud, dog gik man denne gang højere oppe men man havde samme gode udsigt over dalen.

Da vi kom tilbage til stedet hvor vi startede valgte vi at gå ned til byen Ponte do Sol ad nogle meget stejle gader men det tog faktisk ikke så lang tid, og vi endte lige ved busstoppestedet hvor vi skulle med bussen hjem til Funchal igen.

Dog måtte vi vente lidt på bussen, da den ikke lige kom på det tidspunkt som der ellers stod på busplanen. Efter ca. 1 times venten kom bussen endelig og vi kunne komme tilbage til båden. Godt trætte i benene men en fantastisk oplevelse rigere. Om aftenen gik vi ud og spise da vi ikke lige orkede at lave med selv.

Fredag d. 9/10 valgte vi at blive i Funchal da vi var lidt trætte efter gårdagens gåtur, så vi tog ind og så Funchal Fotomuseum, som havde til huse i en gammel villa. Det var et gammelt atelier tilhørende en af øens fotografer. Det var meget interessant da det viste udviklingen af fotografering og de forskellige teknikker man har haft gennem tiderne samt en masse gamle kameraer. Vi havde ikke taget vores kamera med idag så der er ingen billeder herfra og fra resten af dagen. Om eftermiddagen gik vi op til en af byens Madeira-huse og fik en rundvisning og prøvesmagning. Det var lige så interessant som rundvisningen på Calem Portvin i Porto – Portugal. Det endte også med at vi lige måtte købe en lille flaske af den ene Madeira vi smagte, så nu er vores lager vist fyldt godt op. Vi tørster ihvertfald ikke på turen fremover. Herefter gik vi tilbage til båden for at slappe af inden aftensmaden. Resten af aftenen gik med at leje en bil til weekenden så vi kan komme rundt og se lidt mere af øen.

Lørdag d. 10/10 hentede vi bilen lige overfor havnen og kom også godt ud af byen, selvom hovedgaden var spærret af på grund af et cykelløb. Første stop på vejen var området Encumeada som ligger i 1007 m højde. Her ville vi have været ude at gå en tur på en af de mange afmærkede gå ture, men desværre var vejret ikke det bedste, da det støvregnede lidt og sigten var meget dårlig. Så vi fortsatte til byen Sao Vincente hvor vi gik en lille tur rundt i byen. Det regnede stadig lidt så vi besluttede os for at køre ud til grotterne som lå lidt udenfor byen. Men desværre var de lukkede på grund af Covid-19.

Fra Sao Vincente forsatte vi mod byen Seixal hvor vi bl.a. så vandfaldet “Brudens slør” på vejen. Det var flot. Her spiste vi også vores medbragte frokost. I Seixal har de også nogle naturlige svømmepools lavet af klipperne langs kysten. Desværre var vejret ikke så godt så vi havde ikke lige lyst til at hoppe i dem selvom vi havde badetøjet med.

Turen forsatte mod Porto Moniz hvor vi gik ind for at se et akvarium, som lå i et gammelt fort. Det viste de fisk som lever omkring øen. Flot men ikke så stort. I Porto Moniz har de også nogle naturlige svømmepools men igen var vejret ikke lige til badning.

Nu gik turen ind i landet til området omkring Rabacal, som ligger i 1064 m højde. Her gjorde vi holdt for at gå en lavada tur til Vereda das 25 fontes. Det var en tur på ca. 5 km hver vej, da vi skulle samme vej tilbage. Det var en rigtig flot tur, hvor turens højdepunkt var lagunen med de 25 vandfald. Det er nok noget af det flotteste vi har set til dato. Det kan næsten ikke beskrives med ord så i må selv det på billederne nedenfor. Godt trætte efter turen frem og tilbage, op og ned af mange trapper, fortsatte vi turen hjemad over højsletten Campo Grande.

Sidste stop på dagens tur var ved Cabo Girao hvor der er et udkigsplatform ca. 580 m over havet og man står på en glasbund og kan se ned på vandet. Flot udsigt derfra men lidt skræmmende. Tilbage på båden fik vi lavet noget aftensmad og fik et tiltrængt bad hvorefter vi måtte kapitulere og gå til køjs.

Søndag d. 11/10 var vi på farten igen lige efter morgenmaden. I dag gik turen til det nordøstlige hjørne af øen, hvor vi ville ud og gå turen – Vereda da Ponta de Sao Lourenco. Det var en tur på ca. 4 km hver vej, da man også her skal samme vej tilbage. Naturen på denne side af øen er meget mere rå klipper og halvøen er formet af gamle vulkaner. Området er en del af Madeira Naturpark. Det var en rigtig flot tur, dog på en helt anden måden end turen i går.

Herefter fortsatte vi mod øens højeste punkter, nærmere bestemt Achada do Teixeira i 1592 m højde, hvorfra man kan gå over til det højeste punkt – Pico Ruivo i 1861 m højde. Det var en tur på ca. 3 km hver vej. Da vi kørte op til Achada do Teixeira var det ikke det bedste vejr, skyerne hang meget lavt og man kunne næste ikke se noget rundt omkring sig. Men vi havde besluttet at vi ville gå turen uanset hvordan vejret var. Da vi var kommet et stykke op på bjerget kom vi over skyerne og nu var der den mest fantastiske udsigt. Vi fortsatte turen op til Pico Ruivo og da vi endelig kom derop, turen var meget hård og til tider noget stejl, blev vi igen belønnet med en fantastisk udsigt som I kan se på billederne. Turen op tog lidt over 1 time mens turen tilbage kun tog ca 45 min.

Tilbage til bilen kørte vi nu hen til sidste stop på, nemlig Ribeiro Frio, hvor vi gik turen Vereda dos balcoes. Det var til sammenligning med de andre ture en kort tur, nemlig kun ca 1,5 km hver vej. Vi fandt dog en genvej, ved et tilfælde, op til udsigtspunktet. Desværre var der ikke klart vejr så vi kunne ikke se de høje bjergtinder som vi lige havde gået på, men det vi kunne se skuffede ikke.

Nu skulle vi så bare tilbage til båden og vi fik en fin tur ned af bjerget til Funchal. Endnu en dag hvor vi var godt trætte i benene efter lange gåture. Tror vi endte op med at have gået lige knap 50.000 skridt og ca. 38 km på de sidste 2 dage, så der var ikke noget at sige til at vi måtte gå tidlig i seng.

Mandag d. 12/10 skulle vi lige aflevere bilen inden kl. 10. Det var jo nemt da det var lige overfor havnen. Resten af dagen gik med afslapning, tøjvask og lidt småprojekter på båden, så vi er klar til næste sejltur. Om aftenen gik vi en tur over på et lille bryggeri som lå lige ved siden af havnen, hvor man kunne købe en ølsmagning bestående af 5 små prøver på det øl de bryggede. Det måtte vi jo lige smage, og det var rigtig godt. Til øllene fik vi lidt ostetapas som komplementerede øllene rigtig godt.

Idag tirsdag d. 13/10 fortsatte vi som igår, nemlig med ikke at lave noget som helst. Gik en lille tur op i byen efter frokost bare for lige at komme ud og røre os lidt. Om eftermiddagen kom Anemis ind i havnen. Vi havde mødtes tilbage i Porto, så vi skulle da lige over og hilse på. Nu sidder vi og planlægger turen til La Palma, en af de kanariske øer, hvortil vi sejler i morgen. Det vil tage omkring 2 døgn at sejle derned, der er ca 250 sømil. Vi har nu været på Madeira i næsten 14 dage men det har været nogle dejlige dage. Øen har så meget at byde på så det kan helt klart anbefales at besøge den. Vi kommer helt sikkert tilbage en gang. Vi vender tilbage med mere nyt når vi er kommet frem til La Palma om et par dage.